de ogenschijnlijke willekeur van het vergeten 219 Associaties Hans Warren noemt het sneeuwbalef fect van opgehaalde herinneringen. De val van zijn moeder, als meisje van vier, op de oude voetgangersbrug bij het sta tion in Middelburg, komt niet alleen tel kens bij het zien van die brug in hem op, maar ook bij het, onderweg naar Am sterdam, rijden langs de watertoren van Almkerk waar zijn levensgezel Mario ooit een lekke fietsband kreeg. Dat geeft meteen een aspect van de charme van te boek gestelde herinnerin gen voor de lezer weer: de associatie met een eigen herinnering of, anders ge zegd, de vorm is van essentieel belang maar zonder inhoud is hij nergens. Dagboekaantekeningen zijn geen me moires, stelt Warren in Het dagboek als Kunstvorm, de in 1 987 verschenen uit werking van een in 1 986 gehouden le zing. Bij „dagelijkse" notities komt een achteraf misschien vanzelfsprekende samenhang niet aan de orde, bij het op schrijven van herinneringen - die een zekere samenhang veronderstellen - kan men dagaantekeningen, de sponta niteit van het moment, wél in de ge schriften verwerken. Maar juist het niet- gestructureerde karakter van een dag boek maakt volgens Warren een contact tussen lezer en schrijver mogelijk dat „in meer naar regels van de kunst tot stand gebrachte literatuur" niet te verkrijgen is. Hij is van mening dat het dagboek als literair genre meertoekomst heeft dan de roman. Het succes van zijn Geheim Dagboek, deel I verscheen in 1981 en nu, najaar 1 988, rolde deel 7 van de persen, lijkt die mening te ondersteunen. Uit: Hans Warren, Het dagboek a/s kunstvorm. Tekening Peter Vos. 1/ Blijft het feit bestaan dat ook bij het pu bliceren van een dagboek tegelijkertijd recht moet worden gedaan aan „de waarachtigheid van het document en de vervalsingen die de kunst eist", maar een autobiografisch geschrift hoeft, met de beleefde werkelijkheid als leidraad, in elk geval niet aan bepaalde structurele voorschriften te voldoen. A diary is a kind of looking glass, zei Ste fan Kanfer. At first it reflects the diarist. But it ends by revealing the reader. De herkenning, het associëren met, be paalt de betrokkenheid van de lezer. De bundel Ik herinner mij biedt veel mo gelijkheden tot herkenning, maar hij doet meer. Bij mij althans roept hij het verlangen op naareen soortgelijke intro spectie. Adriaan van Dis ging er op zondag 17 mei 1988 voor zitten, zette op papier wat er tussen 1 6.00 en 1 6.20 uur spon taan aan herinneringen in hem opkwam. Het is nu zondagmiddag, 20 november 1 988. Sinds twee maanden woon ik niet meer in Domburg maar in Gorssel, een bos- en heiderijke Gelderse gemeente. Door de ramen van mijn tijdelijk onder komen kijk ik uit over velden, akkers, bossen en een beekje. Konijnen en lang niet geziene eekhoorntjes spelen in de tuin die is bezaaid met gele, bruine en rode bladeren. Vijf jaren Zeelandwat herinner ik mij? De veelheid is overstelpend. Wat herinner ik mij vooral? ik geef mezelf 20 minuten. Vijf jaren Zeeland Ik herinner mij verlies en hoe Charlotte het begreep. Matrozen verwelken - wij kunnen gewoonweg niet meer van ver driet. Hoe aan de voet van de Hoge Hil land en zee in elkaar overgaan. Eens een verhaal te schrijven dat zó begint: Zoals de we reld ten einde neigt in Domburg doet zij dat nergens. Met de honden door de Manteling lopen, tussen zoetgeurend bijna manshoog fluitekruid en dan de duinen over om Morgensterns Emma's majestueus op de paalhoofden te zien zitten, daaronder de zilveren schittering van de zee. De schilders. De verrassende schoonheid van het Ab dijplein in Middelburg. De karakteristieke koppen van de Zeeu wen, niet altijd vrij van uitheemse in vloeden maar wel tegen weer en wind bestand. De Zeeuwse Bibliotheek en het Zeeuws Documentatie Centrum, voor mij van on schatbare waarde. De terreur van het Badnieuws. Theedrinken bij Sarika in de prachtige Goutsblomme. Filosoferen met Mia, van de Oudheid tot Engelse detectives. De tuin van De Wael met Tante Tera en Oom Pico, het tuinhuisje dat rond kan draaien. Rinus, alom aanwezig. Tante Doortje en Oom Frans. Wisje. Zittend onder een echte Van Dongen la chen met Tante Lies. In Josjes oude rammelkast meeliften naar Middelburg. Wijn en Latijnse spreuken op het terras bij de Bisdommen. Een overvol Badpaviljoen bij het cabaret van 1 50 jaar Badplaats Domburg. De taal, het dialect. Arnolds afscheid, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. De ruimte. Ik herinner mij, red. Emile Brugman/Mar tin Ros. Privé-domein nr 151, De Arbei derspers, Amsterdam 1988. 216 pag., f20,-. Het dagboek als kunstvorm, Hans War ren. Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam 1987. 22 pag. biografie/bibliografie, f5,-. Geheim Dagboek 1958-1962, Hans Warren. Uitgeverij Bert Bakker, Amster dam 1988, 201 pag., f 23,90/f 29,90.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 21