omroep zeeland: tot nut van het algemeen
6
roep met nieuws, informatie, cul
tuur, educatie uit de regio zeker
verantwoord. Er was ook de 'links
igheid' van een omroep Zeeland.
Met name de conservatief
georiënteerde partijen vreesden
- zonder dat echt ooit eerlijk uit te
spreken - dat uit een streekradio te
veel progressieve geluiden zouden
klinken. Die vrees was onder meer
gebaseerd op de werkwijze van
STAD/Radio Amsterdam. Alsof de
samenleving in de landelijke
hoofdstad zonder meer vertaalbaar
is naar Zeeland. Trouwens, onder
zoek in gebieden met streekradio
toonde aan dat 75 tot 90 percent
van de bevolking de omroep als
'politiek neutraal' ervaart.
Aan de andere kant is de gretigheid
waarmee zich progressief noemen
de partijen in het Zeeuwse de regio
nale omroep omhelzen, minstens
zo verdacht. Zoveel mogelijk objec
tiviteit in de berichtgeving nastre
ven - dat wordt volgens voorzitter
Van den Heuvel van zowel initia
tiefgroep als adviesraad, hét be
langrijke credo. Dat hoort ook zo te
zijn voor een uit algemene midde-
April 1976. In de vergadering van
de culturele raad blijkt dat Zeeland
voorlopig niet hoeft te rekenen op
een eigen omroep. Experimenten
in Amsterdam en Eindhoven gaan
voor. Eén jaar later dient de raad
bij de minister van CRM een pro
test in, wegens het 'herhaald nege
ren' van aanvragen voor oprichting
van een omroep. De bewindsman
ontkent dat en nodigt Zeeland uit
met initiatieven te komen. De nota
'regionale omroep in Zeeland - per
spectieven?' verschijnt. Daarin
wordt voor het eerst aangegeven
hoe een Zeeuws radioprogramma
eruit kan zien. In de nota wordt ge
pleit voor een actiever beleid. In
Provinciale Staten zijn - oktober
1979 - de meningen verdeeld. Met
name de financiering van een regio
nale omroep is in de openbare be
raadslagingen een struikelblok. De
woordvoerders van de meeste par
tijen zijn het erover eens dat 'een
regionale omroep een nuttige func
tie kan vervullen'.
Het komt er niet van en daarom
schrijft de culturele raad in 1980
een nieuwe nota: 'Omroep Zeeland
streekomroep is politiek niet haal
baar, zo blijkt in juni 1984 in de sta
ten.
De initiatiefgroep laat weten
tóch door te gaan met de voorbe
reidingen voor de komst van een
omroep Zeeland. Ze moeten bijna
drie jaar wachten voor zich nieuwe
ruimte aandient. Ontwikkelingen
elders in Nederland wijzen uit dat
regio-omroep een warm onthaal
krijgt. Het omroeptientje lijkt min
der bezwaarlijk te zijn. In Zeelands
staten zijn de meningen veranderd.
In oktober 1987 wordt de CDA-
voorman Van den Heuvel voorzit
ter van de adviesraad omroep Zee
land. Kort ema neemt hij ook de
leiding van de initiatiefgroep op
zich. J. de Bres, één van de
werkers van het eerste uur, geeft
zijn voorzittershamer over. De
PvdA-er Don kreeg in gedeputeer
de staten de portefeuille voorlich
ting toegeschoven. Dat alles zorgt
ervoor dat 'Des Leeuwen Forschen
Stem' de ether kan gaan veroveren.
TenzijWant in de politiek is
alles mogelijk.
De lange weg naar een Zeeuwse Omroep in beeld: proefuitzending in Kapelle in 1 981
heeft van de programmastaf en verant
woordelijk is voor de redactionele in
houd van de uitzendingen tegenover de
hoofdredacteur. Er is ook een redactie
raad. Het redactiestatuut bevat proce
dures voor het geval een medewerker
ernstige gewetensbezwaren heeft tegen
een hem verstrekte opdracht en ook voor
het geval het algemeen bestuur ernstige
klachten heeft over het gevoerde pro
grammabeleid of een of meer uitgezon
den programma's.
Personeel en zendtijd
Omroep Zeeland zal 25 nieuwe arbeids
plaatsen met zich meebrengen. Omdat
op 1 januari 1990 nog niet op volle
kracht kan worden begonnen zal rond
1 december 1 989 de ene helft en om
streeks april 1 990 de andere helft van de
medewerkers in dienst komen. Bij de
vaste arbeidsplaatsen komen enkele
tientallen correspondenten en free-lan
ce medewerkers. Het personeel zal be
staan uit een hoofdredacteur-directeur,
een directiesecretaris, een programma
leider, een chef-redacteur, vijf bureau
redacteuren, zes redacteuren-verslag
gevers, onder wie een sportredacteur en
een redacteur voor het archief. Er zijn
verder een chef techniek en vier pro
gramma-technici, alsmede een admini
strateur, een assistent-administrateur,
twee telefonist-receptionisten en een
beheerder.
Het aantal zenduren zal geleidelijk tot
drie per dag worden opgevoerd. Die uren
zijn: 's morgens van kwart over 7 tot 8,
's middags van 1 2 tot 1 en 's avonds van
6 tot 7 uur. Op de werkdagen wordt van
8 uur 's morgens tot zes uur 's middags
in aansluiting op het ANP-nieuws een
kort regionaal nieuwsbulletin van twee
minuten uitgezonden.
Kosten en middelen
De exploitatiebegroting voor 1 990 geeft
een bedrag te zien van ruim f 3,5 miljoen
als de omroep volledig operationeel is en
ruim f 3,7 miljoen bij gefaseerd in bedrijf
komen. Van het totale bedrag is om
streeks f 1,7 miljoen nodig aan perso
neelskosten. De investeringsbegroting
komt uit op f 3 miljoen voor zaken als
bouwkundige aanpassingen van het ge
bouw, de radio-technische installatie
enz. De financiering van Omroep Zee
land geschiedt uit twee bronnen. De eer
ste wordt gevormd door de opbrengst
van de opcenten van een tientje op de
omroepbijdrage, ongeveer f 1,1 miljoen.
De tweede bron - die circa f 2,4 miljoen
oplevert - is WVC, dat put uit de alge
mene omroepmiddelen.
Hoewel nog regelmatig pleidooien wor
den gehouden voor de invoering van re
gionale reclame op de regionale omroep
is voorlopig niet te verwachten dat
reclameboodschappen een bron van in
komsten zullen vormen. Het risico van
nadelige gevolgen voor de regionale
pers wordt te groot geacht. Bovendien is
bepaald niet zeker dat regionale ether
reclame voor de regionale omroep in fi
nanciële zin veel zoden aan de dijk zal
zetten. Zou het ooit tot invoering ervan
komen, dan zal daaraan in de Tweede
Kamer een beslissing vooraf moeten
gaan.
Huisvesting
Voor het huisvesten van Omroep Zee
land hebben de gemeentebesturen van