omroep zeeland: tot nut van het algemeen 6 roep met nieuws, informatie, cul tuur, educatie uit de regio zeker verantwoord. Er was ook de 'links igheid' van een omroep Zeeland. Met name de conservatief georiënteerde partijen vreesden - zonder dat echt ooit eerlijk uit te spreken - dat uit een streekradio te veel progressieve geluiden zouden klinken. Die vrees was onder meer gebaseerd op de werkwijze van STAD/Radio Amsterdam. Alsof de samenleving in de landelijke hoofdstad zonder meer vertaalbaar is naar Zeeland. Trouwens, onder zoek in gebieden met streekradio toonde aan dat 75 tot 90 percent van de bevolking de omroep als 'politiek neutraal' ervaart. Aan de andere kant is de gretigheid waarmee zich progressief noemen de partijen in het Zeeuwse de regio nale omroep omhelzen, minstens zo verdacht. Zoveel mogelijk objec tiviteit in de berichtgeving nastre ven - dat wordt volgens voorzitter Van den Heuvel van zowel initia tiefgroep als adviesraad, hét be langrijke credo. Dat hoort ook zo te zijn voor een uit algemene midde- April 1976. In de vergadering van de culturele raad blijkt dat Zeeland voorlopig niet hoeft te rekenen op een eigen omroep. Experimenten in Amsterdam en Eindhoven gaan voor. Eén jaar later dient de raad bij de minister van CRM een pro test in, wegens het 'herhaald nege ren' van aanvragen voor oprichting van een omroep. De bewindsman ontkent dat en nodigt Zeeland uit met initiatieven te komen. De nota 'regionale omroep in Zeeland - per spectieven?' verschijnt. Daarin wordt voor het eerst aangegeven hoe een Zeeuws radioprogramma eruit kan zien. In de nota wordt ge pleit voor een actiever beleid. In Provinciale Staten zijn - oktober 1979 - de meningen verdeeld. Met name de financiering van een regio nale omroep is in de openbare be raadslagingen een struikelblok. De woordvoerders van de meeste par tijen zijn het erover eens dat 'een regionale omroep een nuttige func tie kan vervullen'. Het komt er niet van en daarom schrijft de culturele raad in 1980 een nieuwe nota: 'Omroep Zeeland streekomroep is politiek niet haal baar, zo blijkt in juni 1984 in de sta ten. De initiatiefgroep laat weten tóch door te gaan met de voorbe reidingen voor de komst van een omroep Zeeland. Ze moeten bijna drie jaar wachten voor zich nieuwe ruimte aandient. Ontwikkelingen elders in Nederland wijzen uit dat regio-omroep een warm onthaal krijgt. Het omroeptientje lijkt min der bezwaarlijk te zijn. In Zeelands staten zijn de meningen veranderd. In oktober 1987 wordt de CDA- voorman Van den Heuvel voorzit ter van de adviesraad omroep Zee land. Kort ema neemt hij ook de leiding van de initiatiefgroep op zich. J. de Bres, één van de werkers van het eerste uur, geeft zijn voorzittershamer over. De PvdA-er Don kreeg in gedeputeer de staten de portefeuille voorlich ting toegeschoven. Dat alles zorgt ervoor dat 'Des Leeuwen Forschen Stem' de ether kan gaan veroveren. TenzijWant in de politiek is alles mogelijk. De lange weg naar een Zeeuwse Omroep in beeld: proefuitzending in Kapelle in 1 981 heeft van de programmastaf en verant woordelijk is voor de redactionele in houd van de uitzendingen tegenover de hoofdredacteur. Er is ook een redactie raad. Het redactiestatuut bevat proce dures voor het geval een medewerker ernstige gewetensbezwaren heeft tegen een hem verstrekte opdracht en ook voor het geval het algemeen bestuur ernstige klachten heeft over het gevoerde pro grammabeleid of een of meer uitgezon den programma's. Personeel en zendtijd Omroep Zeeland zal 25 nieuwe arbeids plaatsen met zich meebrengen. Omdat op 1 januari 1990 nog niet op volle kracht kan worden begonnen zal rond 1 december 1 989 de ene helft en om streeks april 1 990 de andere helft van de medewerkers in dienst komen. Bij de vaste arbeidsplaatsen komen enkele tientallen correspondenten en free-lan ce medewerkers. Het personeel zal be staan uit een hoofdredacteur-directeur, een directiesecretaris, een programma leider, een chef-redacteur, vijf bureau redacteuren, zes redacteuren-verslag gevers, onder wie een sportredacteur en een redacteur voor het archief. Er zijn verder een chef techniek en vier pro gramma-technici, alsmede een admini strateur, een assistent-administrateur, twee telefonist-receptionisten en een beheerder. Het aantal zenduren zal geleidelijk tot drie per dag worden opgevoerd. Die uren zijn: 's morgens van kwart over 7 tot 8, 's middags van 1 2 tot 1 en 's avonds van 6 tot 7 uur. Op de werkdagen wordt van 8 uur 's morgens tot zes uur 's middags in aansluiting op het ANP-nieuws een kort regionaal nieuwsbulletin van twee minuten uitgezonden. Kosten en middelen De exploitatiebegroting voor 1 990 geeft een bedrag te zien van ruim f 3,5 miljoen als de omroep volledig operationeel is en ruim f 3,7 miljoen bij gefaseerd in bedrijf komen. Van het totale bedrag is om streeks f 1,7 miljoen nodig aan perso neelskosten. De investeringsbegroting komt uit op f 3 miljoen voor zaken als bouwkundige aanpassingen van het ge bouw, de radio-technische installatie enz. De financiering van Omroep Zee land geschiedt uit twee bronnen. De eer ste wordt gevormd door de opbrengst van de opcenten van een tientje op de omroepbijdrage, ongeveer f 1,1 miljoen. De tweede bron - die circa f 2,4 miljoen oplevert - is WVC, dat put uit de alge mene omroepmiddelen. Hoewel nog regelmatig pleidooien wor den gehouden voor de invoering van re gionale reclame op de regionale omroep is voorlopig niet te verwachten dat reclameboodschappen een bron van in komsten zullen vormen. Het risico van nadelige gevolgen voor de regionale pers wordt te groot geacht. Bovendien is bepaald niet zeker dat regionale ether reclame voor de regionale omroep in fi nanciële zin veel zoden aan de dijk zal zetten. Zou het ooit tot invoering ervan komen, dan zal daaraan in de Tweede Kamer een beslissing vooraf moeten gaan. Huisvesting Voor het huisvesten van Omroep Zee land hebben de gemeentebesturen van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 12