waar toorop is, daar is ruimte 68 Fatalisme, potlood en krijt (1893). femme fatale. Droefgeestige gedachten over het noodlot lijken er aan inherent, maar dat is misschien onvermijdelijk bij een fin-de-siècle. Het was ook de tijd van de Wagner-cultus en een beginnen de belangstelling voor de ideeën van Freud. Wel was er sprake van een zeker groepsverband bij de symbolisten; men vond hen verenigd bij de Prerafaëlieten, Les XX en de daaruit voortgevloeide Libre Esthétique, en bij de Wiener Se cession. Een aparte plaats nam Ie Sar Péladan in, een nogal zonderlinge figuur, die de ex clusieve, op middeleeuwse beginselen teruggaande kring van de Rozekruizers stichtte. Van 1 892 tot 1 897 organiseer de Ie Sar tentoonstellingen in Parijs. In de herfst van 1 892 was hij, evenals de Franse dichter Paul Verlaine, in Neder land. Toorop sloot zich met enkele van zijn vrienden bij de Rozekruizers aan, ex poseerde op hun eerste Salon, maartrok zich het jaar daarop al terug omdat hij zich niet met de strenge regels van het gezelschap kon verenigen. Na de ernstige ziekteaanval, het verlies van zijn dochtertje en beginnende pro blemen in zijn huwelijk, wasToorop zeer ontvankelijk voor de kiem van somber heid die in het symbolisme schuilt. Het leidde tot grootse werken als Tennisveld in Surrey (1 890), Cor Cordium bij een gedicht van Verwey, 1890), Tuin der Weeën (1 890), Les Rödeurs (1891), De Jonge Generatie (1 892), Oh Grave, whe re is thy Victory2(1 892), De Drie Bruiden (1 893), Fatalisme (1 893) en De Sphinx (1892/1897). Opvallend is daar al het belang van de lijn en het gebruik van Oosterse (Wajang) motieven. Tegelij kertijd maakte Toorop weer pointillisti sche, steeds meer neigend naar het divi- sionisme en gekenmerkt door een grote gevoeligheid voor kleur, en impressio nistische werken. Buitengewoon mooi zijn de pointillistische schilderijen Por tret van mevrouw M. J. de Lange en De Verzamelaar (dr Aegidius Timmerman), beide uit 1 900. Rond 1 892 ontstonden ook de eerste li thografieën en houtsneden, iets later de eerste etsen in droge naald. In 1 890 waren de Toorops naar Katwijk aan Zee verhuisd, waarvandaan Annie regelmatig naar Engeland reisde en Toorop al snel werd opgenomen in de vriendenkring van Albert en Kitty Ver- wey-van Vloten die steeds open huis hielden in hun Villa Nova in Noordwijk aan Zee. Daar kon de vrolijke kant van Toorops karakter weer meer naar voren komen. Hij wandelde regelmatig vanuit Katwijk langs het strand naar de Ver- weys. Henriëtte (toen nog) van der Schalk, Rik Roland Holst en de Duitse dichter Stefan George waren er vaak te vinden, evenals Kitty's moeder, me vrouw J. E. H. C. van Vloten-van Gennep, de weduwe van Johannes van Vloten, en vooral na haar scheiding van Frederik van Eeden, Kitty's zusje Martha. Een derde zusje, Betsy, was de eerste vrouw van Willem Witsen. Naast alle kunst vrienden vonden ook Alberts broerChris en zijn zusjes en Kitty's broers - Gerlof, de jongste, was een echte huisvriend - er steeds een hartelijk onthaal. Voor Gerlof, die Oosterse talen had gestu deerd en sinds zijn promotie in 1 890 in Leiden werkte, maakte Toorop in 1 901 een illustratie bij het door de eerste geschreven gedicht Sprinkhaansnek 14 December 1900 over de Boerenoorlog. Een curiosum. Met Théophile de Bock richtte Toorop in 1891 de Haagse Kunstkring op. In het zelfde jaar werd zijn dochterCharley, die het muzikale en tekentalent van haarva der erfde, geboren. Zij heeft herhaalde lijk model gestaan voor haar vader en is onder meer terug te vinden op De Jonge Generatie. Toorops grafische werk liet Metamorfoze, boekomslag (1897).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 30