stichting monumenten walcheren '40-'45 Vlissingen 1 november 1944 Op 7 oktober 1944 verschenen in de loop van de middag de Lancasters boven Vlissingen. Maar er was al veel aan voor afgegaan. De komst van de vijand in mei 1940 leidde tot stopzetting van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland, het stilleggen van het kolen- en bunkersta tion en van de petroleummaatschappij de Vlismar. De Provinciale Stoomboot- dienst zag nagenoeg alle schepen verlo ren gaan. Het inwonertal daalde tot eind september 1 944 tot 1 2.000, vooral door bevolen evacuatie. De Zeevaartschool vertrok naar Nijmegen, de HBS naar Middelburg. De Duitsers sloopten een deel van de stad voor hun Westwall, on der andere Het Eiland. Op 1 5 augustus 1 943 had een bombar dement plaats door 91 Amerikaanse „vliegende forten" die een bommenta pijt van 1434 bommen van 300 pond neerlegden. Het doel was het verlaten Inundatie Vlissingsesingel Middelburg. vliegveld aan de Nieuwe Vlissingseweg. Het resultaat: onder andere het spoor wegemplacement omgeploegd en een zwaar getroffen Bloemenwijk. Het erg ste: 43 doden en 64 zwaar gewonden. Op 19 augustus volgde nog een bom bardement op Abeele met veel slachtof fers. De overstromingen door het geallieerde bombardement van de Walcherse dijken in oktober 1 944 zetten de nieuwe stads wijken onder water. Het inwonertal liep tot 3000 terug. Pas op 1 november kwa men de vooral Canadese bevrijders. Zij veroverden in vier dagen de stad, straat voor straat, met als climax de verovering en vernietiging van Hotel Britannia, het Duitse hoofdkwartier. 38000 granaten waren er op de stad gevallen! De statistieken vermelden onder andere 1032 verwoeste panden, 1200 zwaar beschadigd, 1 20 zakenpanden vernield, alle andere minder of meer ernstig be schadigd. Geen pand bleef onbescha digd. Dank zij de ondergrondse bleef de stad een zwaarder lot bespaard. Zij zorgde er ook voor dat Middelburg niet opnieuw beschoten werd. Dank zij een Vlissinger die er heen roeide en de geallieerde commandant inlichtte. „Welnu, de Duitsers zijn weg, laten we beginnen met den opbouw van onze stad" schrijft de ondergrondse werker F. van Sabben. Bronnen: L. W. de Bree: „Zeeland 1 940-1 945, deel 1Middel burg 1979, blz. 143 e.v. Zeeland in bewogen dagen 1 940-1 945, deel 2, z.j. H. J. Knoop: Hoe Vlissingen werd getroffen. F. van Sabben: De bevrijding van Vlissingen. N. v. d. Wilt: Opdat wij niet vergeten. De landingen bij Vlissingen en Westkapelle. De Schakel, 31/10/80, Reformatorisch Weekblad. A. H. van Dijk: Een slag in de lucht. Vliegtuigen boven Vlissingen, Onder de loep, april 1975.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 33