stichting monumenten walcheren '40-'45
Vlissingen 1 november 1944
Op 7 oktober 1944 verschenen in de
loop van de middag de Lancasters boven
Vlissingen. Maar er was al veel aan voor
afgegaan. De komst van de vijand in mei
1940 leidde tot stopzetting van de
Stoomvaartmaatschappij Zeeland, het
stilleggen van het kolen- en bunkersta
tion en van de petroleummaatschappij
de Vlismar. De Provinciale Stoomboot-
dienst zag nagenoeg alle schepen verlo
ren gaan. Het inwonertal daalde tot eind
september 1 944 tot 1 2.000, vooral door
bevolen evacuatie. De Zeevaartschool
vertrok naar Nijmegen, de HBS naar
Middelburg. De Duitsers sloopten een
deel van de stad voor hun Westwall, on
der andere Het Eiland.
Op 1 5 augustus 1 943 had een bombar
dement plaats door 91 Amerikaanse
„vliegende forten" die een bommenta
pijt van 1434 bommen van 300 pond
neerlegden. Het doel was het verlaten
Inundatie Vlissingsesingel Middelburg.
vliegveld aan de Nieuwe Vlissingseweg.
Het resultaat: onder andere het spoor
wegemplacement omgeploegd en een
zwaar getroffen Bloemenwijk. Het erg
ste: 43 doden en 64 zwaar gewonden.
Op 19 augustus volgde nog een bom
bardement op Abeele met veel slachtof
fers.
De overstromingen door het geallieerde
bombardement van de Walcherse dijken
in oktober 1 944 zetten de nieuwe stads
wijken onder water. Het inwonertal liep
tot 3000 terug. Pas op 1 november kwa
men de vooral Canadese bevrijders. Zij
veroverden in vier dagen de stad, straat
voor straat, met als climax de verovering
en vernietiging van Hotel Britannia, het
Duitse hoofdkwartier. 38000 granaten
waren er op de stad gevallen!
De statistieken vermelden onder andere
1032 verwoeste panden, 1200 zwaar
beschadigd, 1 20 zakenpanden vernield,
alle andere minder of meer ernstig be
schadigd. Geen pand bleef onbescha
digd.
Dank zij de ondergrondse bleef de stad
een zwaarder lot bespaard. Zij zorgde er
ook voor dat Middelburg niet opnieuw
beschoten werd. Dank zij een Vlissinger
die er heen roeide en de geallieerde
commandant inlichtte.
„Welnu, de Duitsers zijn weg, laten we
beginnen met den opbouw van onze
stad" schrijft de ondergrondse werker F.
van Sabben.
Bronnen:
L. W. de Bree: „Zeeland 1 940-1 945, deel 1Middel
burg 1979, blz. 143 e.v.
Zeeland in bewogen dagen 1 940-1 945, deel 2, z.j.
H. J. Knoop: Hoe Vlissingen werd getroffen.
F. van Sabben: De bevrijding van Vlissingen.
N. v. d. Wilt: Opdat wij niet vergeten. De landingen bij
Vlissingen en Westkapelle. De Schakel, 31/10/80,
Reformatorisch Weekblad.
A. H. van Dijk: Een slag in de lucht. Vliegtuigen boven
Vlissingen, Onder de loep, april 1975.