OVER BOEKEN Dayboat" of the Zeeland Steamship Co Royal Mail Service between England and the Continent- 3000 Tons, 10.000 Horsepower speed ZZ''l Knots. C. Heijkoop: Maritiem Zeeland, 125 jaar Zeeuwse Scheepvaart in woord en beeld. Den Boer/De Ruiter 1988; f 49,50. Het boek beschrijft in tekst en toont met foto's de ontwikkelingen van de scheep vaart in een uiterst interessante periode; namelijk die van de laatste zeilboten, de opkomst van de stoomscheepvaart en vervolgens de ontwikkelingen van de motorboten tot op heden. Per scheep vaarttype worden deze ontwikkelingen beschreven, zoals voor de Koninklijke Marine, het loodswezen, de veerdien sten, de sleepvaart en berging en de bin nenvaart. Voorts wordt aandacht be steed aan de ontwikkeling van de rede rijen en scheepswerven gedurende deze periode. Aparte hoofdstukken worden besteed aan bijzondere onderwerpen zoals de periode van de tweede wereld oorlog en de scheepsrampen. Maritiem Zeeland is zeer ruim voorzien van zwart-wit foto's die de evolutie en gebeurtenissen weergeven. Lezers die hun hele leven in Vlissingen gewoond of gewerkt hebben, zullen veel van de oude boten nog herkennen. Dit geldt bijvoor beeld voor mijn schoonvader die 55 jaar bij de Koninklijke Maatschappij de Schelde heeft gewerkt. Hij herkent vrij wel alle schepen in het boek. Voor be langstellenden die de scheepvaartont wikkelingen niet van nabij hebben mee gemaakt, zijn de vele foto's zeer illustra tief. De tekst van het boek is echter niet erg toegankelijk. Dit heeft mijns inziens een aantal oorzaken. De titel „Maritiem Zee land" doet verwachten dat er een sa menhangend relaas zal worden gepre senteerd wat de zeevaart in Zeeland be treft. Er blijkt echter geen inleidend hoofdstuk te zijn waarin samenhangen en achtergronden uiteen worden gezet of waarin de opbouw van het boek wordt aangegeven met het doel als leeswijzer te dienen. Ook de inhoudsopgave geeft geen houvast of leidraad: de hoofdstuk ken zijn willekeurig gerangschikt en de verschillende onderwerpen worden door elkaar behandeld. Als belangstel lende lezer begin je dan maar gewoon te lezen in het eerste hoofdstuk. Tot en met het derde hoofdstuk levert de tekst wei nig leesplezier op, het lijkt wel een wei nig overzichtelijk naslagwerk. Nog maals: er worden vrijwel geen samen hangen en achtergronden van de be schreven onderwerpen gegeven. Het is één aaneengesloten opsomming van schepen en scheepstypen, waarbij veel termen en afkortingen niet worden ver klaard. Tijdens het lezen van het derde hoofdstuk was mijn gedachte: de titel is verkeerd, die moet „Zeeland - boten- land" zijn met als ondertitel: een over zicht van de scheepstypen gedurende de laatste 1 25 jaar. De volgende (overigens door mij op ty pefouten gecorrigeerde) tekst (blz. 41) illustreert hetgeen ik bedoel: „De twee de loodsschoener die verkocht werd was dus de „No 4", een product van P. Smit uit 1921 en oorspronkelijk als „No 6" voor het 3e district. In 1 922 verhuis de deze schoener, nog steeds als „No 6", naar het 2e district om vervolgens in 1924 in het 6e district dienst te gaan doen als „No 4"." Deze tekst is geen uit zondering, het boek is vrijwel doorlo pend op deze manier geschreven. Alleen omdat ik een recensie zou schrij ven heb ik verder gelezen. In de volgen de hoofdstukken worden gelukkig wel wat meer samenhangen en achtergron den behandeld, hoewel het bezwaar van de vele opsommingen blijft bestaan. In het hoofdstuk over de werven is een stuk historie - over de vraag waarom de scheepswerf „de Schelde" niet is opge blazen door de Duitsers - erg interes sant, evenals de geschiedenis van het beroemde schip „Willem Ruys". Ook de gedeelten die gaan over bergin gen en dijksluitingen zijn meer verha lend en interessant om te lezen. In het hoofdstuk over de scheepsrampen wordt uiteengezet hoe en waarom de scheepvaartroutes door Zeeland liepen enindeloopvandetijdveranderden.En dat is dan een hoofdstuk dat echt past onder de titel „Maritiem Zeeland". Wat ik - naast een inleidend hoofdstuk dat de historische samenhang van het een en ander omschrijft - erg mis in dit boek is onder andere achtergrondinfor matie over het loodswezen en de verkla ring voor het feit dat de overgang van zeilvaart via stoomvaart naar motorvaart zo langzaam verliep en wat de gevolgen daarvan waren. Samenvattend: Maritiem Zeeland is een boek dat veel informatie over de Zeeuw se scheepvaart bevat, goed geïllu streerd, maar weinig toegankelijk voor een breed publiek van lezers. T.v.O.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 34