35 door de Vitrite gereageerd met het schenken van een zogenaamde mate- rieelwagen. Met de overdracht van deze wagen op 14 augustus 1 975 achter het kringkantoor van het Rode Kruis wilde de directie van Vitrite haar waardering onderstrepen voor de vele jaren van nut tige samenwerking. De BZB had, evenals de Bescherming Bevolking, onder meer tot taak hulp te verlenen aan slachtoffers van oorlogs handelingen. Toen men de kans op een derde wereldoorlog kleiner ging achten, won in het bedrijfsleven de opvatting veld dat met een eenvoudiger hulpverle ningsorganisatie kon worden volstaan.- Deze gedachte heeft bij Philips geleid tot de vervanging van de BZB door een Algemene Hulpverleningsdienst (AHV) voor de bestrijding van vredescalamitei- ten op het bedrijfsterrein. Bij oorlogs dreiging moet directe uitbreiding moge lijk zijn. De AHV is opgebouwd met de bedrijfsbrandweer als kern. De brand weerman krijgt daartoe de volgende aanvullende opleidingen voor: pers luchtmasker dragen, EHBO speciaal voor levensredding, verbindingen met gebruik van mobilo- en portofoon en speciale redmethoden. Met deze organi satie is het mogelijk op verantwoorde wijze bedrijfscalamiteiten te bestrijden. In 1 979 kreeg de ombouw van BZB tot AHV bij Vitrite zijn beslag. Omdat de voorraden op 31 december 1 975 een kritische omvang hadden be reikt, werd vergunning aangevraagd voor een tijdelijke werktijdverkorting met 20% gedurende 18 weken. Een spoedig verkregentoestemming maakte het mogelijk deze in de eerste week van januari 1 976 in te stellen voor 630 me dewerkers. Ditmaal had men de vrijdag verkozen voor het stilleggen van de pro- duktie. Weliswaar was de voorraad ge reed produkt niet onaanzienlijk geslon ken toen op 1 7 mei de normale arbeids duur werd hersteld, maar door het uit blijven van een wezenlijke opleving van Directeur Kranen bedankt de scheidende chef van de gereedschapstellers, de heer P. Groenewegen, voor de belangrijke rol die hij, met zijn grote kennis, heeft gespeeld bij de oplossing van problemen. 21-03-71. de vraag was hij aan het einde van 1 976 weer aan de hoge kant. Financieel ge zien was het jaar 1976 nog minder dan 1 975. Er was een nog groter verlies ge leden en waarom was het uitvalpercen tage gestegen? De directie besloot een systeemstudie te laten maken, dat wil zeggen een studie die zich uitstrekt over alle facetten van het totale produktiege- beuren. Wij citeren het volgende uit het oude- jaarsbericht van de directie in De Vitrite Schakel: „Eerst maar het gemakkelijke excuus van de buitengewoon sterke da ling van het Engelse pond en van de Ita liaanse lire, die ons parten hebben ge speeld. Een tweede argument is dat het economisch beeld in de wereld wat on bestemd is, waardoor de afnemers een afwachtende houding innemen. Een veel pijnlijker excuus is dat Nederland te duur is. Te duur onder andere met be trekking tot salarissen en sociale lasten, die in de kostprijs moeten worden mee genomen. Het Centraal Planbureau con stateert in september 1976 dat nergens de arbeidsinkomstenquote zo sterk en zo hoog is gestegen als in Nederland. Omdat Vitrite het vrijwel geheel van de export moet hebben, betekent het dat bovengenoemde nadelen zich in hun volle omvang bij ons doen gelden. Wat blijft ons over om binnen het bedrijf te rug te vechten? Vakkennis, hersens, or ganisatie, discipline, betrouwbare lever tijden, stabiele en goede kwaliteit, lage uitval, efficiency. Met name de laatste drie dienen beter te worden met behulp van de eerste drie. Ook is verbetering van de motivatie tot werken mede door meer onderling overleg, op alle plaatsen en niveaus mogelijk. Er is verschil tussen vrijblijvende wensen lanceren en haal bare voorstellen brengen". De directie deed een ernstig beroep op alle mede werkers om verdere verliezen te voorko men door met minder mensen hetzelfde en bij voorkeur meer te doen. Vacatures door verloop dienden niet of zeer kri tisch te worden aangevuld en er zou meer op om-, her- en bijscholing aange stuurd worden teneinde de betrokkenen op een breder terrein inzetbaar te ma ken. Een zeer lage koperprijs maakte voorlopig een eind aan de neiging om meer typen over te zetten op aluminium. Een lichte doch gestadige groei van de orders in de eerste helft van 1 977, ge volgd door stabilisatie in de tweede helft, deden de totale afzet in dat jaar weer boven de 2 miljard lampvoeten uit komen. De sterke loonkostenstijgingen in Enge land en Italië en de hogere importkosten die door de waardedaling van pond en li re waren veroorzaakt, hadden het grote prijsverschil van de produkten dier lan den met die van Nederland vrijwel teniet gedaan, waardoor Vitrite weer export terrein aan het terugwinnen was. Toch was de groei niet voldoende geweest om het produktie-apparaat geheel te bezet ten, zodat bezettingsverliezen niet wa ren vermeden. Voor de verkoop aan der den had men vaak genoegen moeten ne men met matige prijzen en van afne merszijde werd nu met grote duidelijk heid de eis gesteld dat het kwaliteits beeld van de lampvoeten nog omhoog moest, wilden de nieuwe snellere en ge voeliger lampenmachines goed kunnen functioneren. In februari 1 977 werd met een proefpe riode begonnen aan de invoering van keuzewerktijden. Medewerkers in de af delingen bedrijfsmechanisatie, mecha nische werkplaats met inbegrip van be drijfsbureau en onderhoudsafdeling en het hoofdmagazijn, konden naar keuze de middagpauze beëindigen tussen 1 2.30 uur en 1 3.00 uur en de middag- dienst tussen 16.30 uur en 17.00 uur. Voorwaarde was dat zij in een bepaald tijdvak het vastgesteld totaal aantal uren werkten. Het was een voorzichtig begin van wat in 1979 zou uitgroeien tot keu zewerktijden voor morgen- en middag- dienst voor 450 medewerkers. In de Veiligheidswet van 1 934 is de di recteur van de onderneming verant woordelijk gesteld voor de bedrijfsvei ligheid. In de met drijfwerk behangen oude fabriek bestond alles dat aan vei ligheid was gedaan uit een aantal om- kastingen van riemschijven op de ge vaarlijkste plaatsen en beschermplaten bij ponsmachines met handinleg. Sinds de vernieuwing en elektrificatie van het bedrijf na de tweede wereldoorlog was de algemene veiligheidstoestand veel verbeterd en werd door de bedrijfslei ding meer aandacht aan de beveiliging der werknemers besteed, onder andere door de aanstelling van een veiligheids deskundige. Om vanuit een bredere basis zorg te kunnen dragen voor de bedrijfsveilig heid werd een organisatievorm ontwik keld met twee commissies, te weten een Veiligheids Beleid Commissie en een Veiligheids Contact Commissie. De eerstgenoemde commissie werd op 14 oktober 1 977 geïnstalleerd. Zij heeft tot taak het bepalen van de beleidslijnen voor de veiligheid en de hygiëne in het bedrijf en het aangeven van de middelen daartoe. De directeur, door de wetgever verantwoordelijk gesteld voor de be drijfsveiligheid, is voorzitter, het hoofd personeelszaken is vervangend voorzit ter en de veiligheidsdeskundige is secre taris van de VBC. Als permanente leden hebben zitting de bedrijfsarts, de be drijfsleider en de bedrijfsingenieur. Voorts zijn een mechanisatiefunctiona- ris, een lid van de Ondernemingsraad en een lid van de Veiligheids Contact Com missie gedurende drie jaren lid van de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 37