35
door de Vitrite gereageerd met het
schenken van een zogenaamde mate-
rieelwagen. Met de overdracht van deze
wagen op 14 augustus 1 975 achter het
kringkantoor van het Rode Kruis wilde
de directie van Vitrite haar waardering
onderstrepen voor de vele jaren van nut
tige samenwerking.
De BZB had, evenals de Bescherming
Bevolking, onder meer tot taak hulp te
verlenen aan slachtoffers van oorlogs
handelingen. Toen men de kans op een
derde wereldoorlog kleiner ging achten,
won in het bedrijfsleven de opvatting
veld dat met een eenvoudiger hulpverle
ningsorganisatie kon worden volstaan.-
Deze gedachte heeft bij Philips geleid
tot de vervanging van de BZB door een
Algemene Hulpverleningsdienst (AHV)
voor de bestrijding van vredescalamitei-
ten op het bedrijfsterrein. Bij oorlogs
dreiging moet directe uitbreiding moge
lijk zijn. De AHV is opgebouwd met de
bedrijfsbrandweer als kern. De brand
weerman krijgt daartoe de volgende
aanvullende opleidingen voor: pers
luchtmasker dragen, EHBO speciaal
voor levensredding, verbindingen met
gebruik van mobilo- en portofoon en
speciale redmethoden. Met deze organi
satie is het mogelijk op verantwoorde
wijze bedrijfscalamiteiten te bestrijden.
In 1 979 kreeg de ombouw van BZB tot
AHV bij Vitrite zijn beslag.
Omdat de voorraden op 31 december
1 975 een kritische omvang hadden be
reikt, werd vergunning aangevraagd
voor een tijdelijke werktijdverkorting
met 20% gedurende 18 weken. Een
spoedig verkregentoestemming maakte
het mogelijk deze in de eerste week van
januari 1 976 in te stellen voor 630 me
dewerkers. Ditmaal had men de vrijdag
verkozen voor het stilleggen van de pro-
duktie. Weliswaar was de voorraad ge
reed produkt niet onaanzienlijk geslon
ken toen op 1 7 mei de normale arbeids
duur werd hersteld, maar door het uit
blijven van een wezenlijke opleving van
Directeur Kranen bedankt de scheidende chef van de
gereedschapstellers, de heer P. Groenewegen, voor
de belangrijke rol die hij, met zijn grote kennis, heeft
gespeeld bij de oplossing van problemen. 21-03-71.
de vraag was hij aan het einde van 1 976
weer aan de hoge kant. Financieel ge
zien was het jaar 1976 nog minder dan
1 975. Er was een nog groter verlies ge
leden en waarom was het uitvalpercen
tage gestegen? De directie besloot een
systeemstudie te laten maken, dat wil
zeggen een studie die zich uitstrekt over
alle facetten van het totale produktiege-
beuren.
Wij citeren het volgende uit het oude-
jaarsbericht van de directie in De Vitrite
Schakel: „Eerst maar het gemakkelijke
excuus van de buitengewoon sterke da
ling van het Engelse pond en van de Ita
liaanse lire, die ons parten hebben ge
speeld. Een tweede argument is dat het
economisch beeld in de wereld wat on
bestemd is, waardoor de afnemers een
afwachtende houding innemen. Een
veel pijnlijker excuus is dat Nederland te
duur is. Te duur onder andere met be
trekking tot salarissen en sociale lasten,
die in de kostprijs moeten worden mee
genomen. Het Centraal Planbureau con
stateert in september 1976 dat nergens
de arbeidsinkomstenquote zo sterk en
zo hoog is gestegen als in Nederland.
Omdat Vitrite het vrijwel geheel van de
export moet hebben, betekent het dat
bovengenoemde nadelen zich in hun
volle omvang bij ons doen gelden. Wat
blijft ons over om binnen het bedrijf te
rug te vechten? Vakkennis, hersens, or
ganisatie, discipline, betrouwbare lever
tijden, stabiele en goede kwaliteit, lage
uitval, efficiency. Met name de laatste
drie dienen beter te worden met behulp
van de eerste drie. Ook is verbetering
van de motivatie tot werken mede door
meer onderling overleg, op alle plaatsen
en niveaus mogelijk. Er is verschil tussen
vrijblijvende wensen lanceren en haal
bare voorstellen brengen". De directie
deed een ernstig beroep op alle mede
werkers om verdere verliezen te voorko
men door met minder mensen hetzelfde
en bij voorkeur meer te doen. Vacatures
door verloop dienden niet of zeer kri
tisch te worden aangevuld en er zou
meer op om-, her- en bijscholing aange
stuurd worden teneinde de betrokkenen
op een breder terrein inzetbaar te ma
ken. Een zeer lage koperprijs maakte
voorlopig een eind aan de neiging om
meer typen over te zetten op aluminium.
Een lichte doch gestadige groei van de
orders in de eerste helft van 1 977, ge
volgd door stabilisatie in de tweede
helft, deden de totale afzet in dat jaar
weer boven de 2 miljard lampvoeten uit
komen.
De sterke loonkostenstijgingen in Enge
land en Italië en de hogere importkosten
die door de waardedaling van pond en li
re waren veroorzaakt, hadden het grote
prijsverschil van de produkten dier lan
den met die van Nederland vrijwel teniet
gedaan, waardoor Vitrite weer export
terrein aan het terugwinnen was. Toch
was de groei niet voldoende geweest om
het produktie-apparaat geheel te bezet
ten, zodat bezettingsverliezen niet wa
ren vermeden. Voor de verkoop aan der
den had men vaak genoegen moeten ne
men met matige prijzen en van afne
merszijde werd nu met grote duidelijk
heid de eis gesteld dat het kwaliteits
beeld van de lampvoeten nog omhoog
moest, wilden de nieuwe snellere en ge
voeliger lampenmachines goed kunnen
functioneren.
In februari 1 977 werd met een proefpe
riode begonnen aan de invoering van
keuzewerktijden. Medewerkers in de af
delingen bedrijfsmechanisatie, mecha
nische werkplaats met inbegrip van be
drijfsbureau en onderhoudsafdeling en
het hoofdmagazijn, konden naar keuze
de middagpauze beëindigen tussen
1 2.30 uur en 1 3.00 uur en de middag-
dienst tussen 16.30 uur en 17.00 uur.
Voorwaarde was dat zij in een bepaald
tijdvak het vastgesteld totaal aantal uren
werkten. Het was een voorzichtig begin
van wat in 1979 zou uitgroeien tot keu
zewerktijden voor morgen- en middag-
dienst voor 450 medewerkers.
In de Veiligheidswet van 1 934 is de di
recteur van de onderneming verant
woordelijk gesteld voor de bedrijfsvei
ligheid. In de met drijfwerk behangen
oude fabriek bestond alles dat aan vei
ligheid was gedaan uit een aantal om-
kastingen van riemschijven op de ge
vaarlijkste plaatsen en beschermplaten
bij ponsmachines met handinleg. Sinds
de vernieuwing en elektrificatie van het
bedrijf na de tweede wereldoorlog was
de algemene veiligheidstoestand veel
verbeterd en werd door de bedrijfslei
ding meer aandacht aan de beveiliging
der werknemers besteed, onder andere
door de aanstelling van een veiligheids
deskundige.
Om vanuit een bredere basis zorg te
kunnen dragen voor de bedrijfsveilig
heid werd een organisatievorm ontwik
keld met twee commissies, te weten een
Veiligheids Beleid Commissie en een
Veiligheids Contact Commissie. De
eerstgenoemde commissie werd op 14
oktober 1 977 geïnstalleerd. Zij heeft tot
taak het bepalen van de beleidslijnen
voor de veiligheid en de hygiëne in het
bedrijf en het aangeven van de middelen
daartoe. De directeur, door de wetgever
verantwoordelijk gesteld voor de be
drijfsveiligheid, is voorzitter, het hoofd
personeelszaken is vervangend voorzit
ter en de veiligheidsdeskundige is secre
taris van de VBC. Als permanente leden
hebben zitting de bedrijfsarts, de be
drijfsleider en de bedrijfsingenieur.
Voorts zijn een mechanisatiefunctiona-
ris, een lid van de Ondernemingsraad en
een lid van de Veiligheids Contact Com
missie gedurende drie jaren lid van de