40 De rit door de produktieafdelingen. De ARBO-wet, die de oude Veiligheids wet heeft vervangen, werd gefaseerd in gevoerd, over een termijn van acht jaren. De wet is in wezen een groeiproces, waarmee bedoeld wordt dat zij met de eisen van de tijd kan meegroeien, tevens dat werkgevers, werknemers en over heid tijd krijgen om er op in te spelen. De invoering van de eerste fase werd door de werkgever bepaald op 1 januari 1983. Voor Vitrite bracht de nieuwe wet niet veel merkbare veranderingen teweeg. Vele aspecten, vastgelegd in de ARBO- wet, werden reeds uitgevoerd binnen het door de onderneming gevoerde be leid met betrekking tot de veiligheid. In de tweede helft van 1 982 werd de be staande overlegstructuur aangepast aan de bepalingen ter zake in de ARBO-wet. De Veiligheids Contact Commissie hield op 10 augustus 1 982 haar laatste ver gadering en droeg haartaak over aan de OR-commissie Veiligheid, Gezondheid en Welzijn. Nadat de Veiligheids Beleid Commissie was overgegaan in de Mana gement Commissie voor Veiligheid, Ge zondheid en Welzijn (VGW), werden beide nieuwe commissies door de direc teur geïnstalleerd. Op 28 oktober hiel den zij hun eerste gezamenlijke verga dering. Evenals zulks onder de Veilig heidswet het geval was, heeft de ARBO- wet de Arbeidsinspectie met de uitvoe ring van de wet en het toezicht op de na leving van de regels belast. Nieuw is dat de inspectie, behalve met de werkgever, ook contact onderhoudt met de werkne mersvertegenwoordiging. Leden van de OR-commissie voor VGW kunnen zich op eigen initiatief tot de arbeidsinspec tie wenden en zijn gerechtigd de ambte naren van deze dienst in het bedrijf te vergezellen. Om in het concern de uit werking van de nieuwe artikelen te kun nen begeleiden is een commissie be noemd die de naam heeft meegekregen van Centrale Adviesgroep ARBO, afge kort CAA. In de overtuiging dat voor Vitrite verste viging van haar positie door de fabricage van nieuwe produkten van groot belang is en dat de in de loop der jaren opge bouwde kennis van dieptrektechnieken daarvoor een solide uitgangspunt vormt, werd in de laatste paar jaar ge werkt aan de ontwikkeling van produk- tiemiddelen voor batterij-onderdelen. Over de gehele wereld zijn jaarlijks 25 a 30 miljard batterijen in omloop, onge veer net zoveel als lampen, waarmee batterijen gemeen hebben de beperkte levensduur en het wegwerpkarakter. De volgende typen zijn voor Vitrite van be lang: alkaline batterijen, nikkelcadmium batterijen en lithium batterijen. In Euro pa zijn jaarlijks 350 miljoen alkaline bat terijen in omloop, met een groei van 1 0% per jaar. Om in deze markt een ste vige voet aan de grond te krijgen, moet worden voldaan aan de volgende voor waarden: A. Superieure kwaliteit, 1 0 ppm, dat wil zeggen niet meer dan 1 0 fouten per miljoen produkten. B. Concurrerende prijs. C. Betrouwbare leveringen. Teneinde aan deze eisen te voldoen, heeft men bij Vitrite nieuwe technieken ontwikkeld voor de fabricage van de sta len celbus van de alkaline batterij, om met deze te beginnen. Men heeft ook op zich genomen in 1 983 circa 1 7 miljoen stuks te leveren aan PMBCteTessender- lo in België, een samenwerkingsbedrijf van Philips en Matsushita in Japan. Een volgpers met 14 posities werd omge bouwd om aan de specifieke eisen aan de stalen bus gesteld, te voldoen. Medio 1985 werd de produktie overgenomen door een VP1 00-zuilenpers. Tot het zo ver was, werd een tweede speciale volg pers bijgeplaatst. Het galvanisch vernikkelen van stalen produkten was geheel nieuw voor Vitri te. Om op de buitenkant van de bus, zo wel als inwendig een nikkellaag aan te brengen, is een moeilijke opgave. Daar voor zijn vereist een complete ontvet ting, een perfect nikkelproces en een prima droogmethode. Teneinde dat al les mogelijk te maken moest de nikkel automaat zodanig worden gewijzigd, dat het ontvetten van de stalen bussen binnen in de automaat kon plaats heb ben en het drogen direct aan de auto maat kon worden gekoppeld. In plaats van de oude drooginstallatie met zaag sel diende een freon-droogapparaat achter de nikkelautomaat te worden ge plaatst. Droging geschiedt hierin door vocht te verdringen door vloeibaar freon, dat zelf vlekvrij opdroogt. Het streven was erop gericht dat een en an der zo mogelijk voor eind november 1983 zou zijn gerealiseerd. De vervaardiging van vernikkelde cel bussen voor nikkelcadmium batterijen bleef nog in studie; mogelijke aantallen zijn ca. 1 0 miljoen op jaarbasis. Daaren tegen werd de produktie van roestvrij stalen bussen en celdeksels voor lithium batterijen voor levering aan Philips reeds ter hand genomen. In de eerste week van januari 1 983 wer den door directeur Gruyters zes nieuw jaarsbijeenkomsten gehouden, die door alle medewerkers in bedrijfstijd konden worden bezocht. De heer Gruyters zei onder meer het volgende: „In 1 982 hebben wij met een verlies ge werkt. Dat is een slechte zaak en mag niet voortduren. Om te weten wat wij er aan moeten doen, moeten wij inzicht hebben in de gebeurtenissen van de af gelopen jaren. In die jaren is de kostprijs van onze produkten sterk gestegen. Ex terne invloeden zoals hogere lonen, energiekosten, materiaalprijzen e.d. zijn onvoldoende door interne besparingen opgevangen. Dit heeft onze concurren tiepositie aangetast, en resulteerde in minder winst op verkopen en enkele ma len verlies van orders. Het laatste heeft onderbezetting (te weinig werk) tot ge volg gehad. De laatste jaren produceren wij aanzienlijk minder dan wij zouden kunnen. De voorraden gereed produkt zijn te hoog. Dit betekent hoge rentekos ten en in totaal hebben wij te maken met een te dure organisatie voor een derge lijke produktie-activiteit. De resultaten hebben zich dan ook in neergaande lijn ontwikkeld. Naast genoemde oorzaken spelen ook de hogere uitval, geringe ef ficiencyverbetering en onvoldoende be heersing van allerlei kosten een grote

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 42