40
De rit door de produktieafdelingen.
De ARBO-wet, die de oude Veiligheids
wet heeft vervangen, werd gefaseerd in
gevoerd, over een termijn van acht jaren.
De wet is in wezen een groeiproces,
waarmee bedoeld wordt dat zij met de
eisen van de tijd kan meegroeien, tevens
dat werkgevers, werknemers en over
heid tijd krijgen om er op in te spelen. De
invoering van de eerste fase werd door
de werkgever bepaald op 1 januari
1983.
Voor Vitrite bracht de nieuwe wet niet
veel merkbare veranderingen teweeg.
Vele aspecten, vastgelegd in de ARBO-
wet, werden reeds uitgevoerd binnen
het door de onderneming gevoerde be
leid met betrekking tot de veiligheid. In
de tweede helft van 1 982 werd de be
staande overlegstructuur aangepast aan
de bepalingen ter zake in de ARBO-wet.
De Veiligheids Contact Commissie hield
op 10 augustus 1 982 haar laatste ver
gadering en droeg haartaak over aan de
OR-commissie Veiligheid, Gezondheid
en Welzijn. Nadat de Veiligheids Beleid
Commissie was overgegaan in de Mana
gement Commissie voor Veiligheid, Ge
zondheid en Welzijn (VGW), werden
beide nieuwe commissies door de direc
teur geïnstalleerd. Op 28 oktober hiel
den zij hun eerste gezamenlijke verga
dering. Evenals zulks onder de Veilig
heidswet het geval was, heeft de ARBO-
wet de Arbeidsinspectie met de uitvoe
ring van de wet en het toezicht op de na
leving van de regels belast. Nieuw is dat
de inspectie, behalve met de werkgever,
ook contact onderhoudt met de werkne
mersvertegenwoordiging. Leden van de
OR-commissie voor VGW kunnen zich
op eigen initiatief tot de arbeidsinspec
tie wenden en zijn gerechtigd de ambte
naren van deze dienst in het bedrijf te
vergezellen. Om in het concern de uit
werking van de nieuwe artikelen te kun
nen begeleiden is een commissie be
noemd die de naam heeft meegekregen
van Centrale Adviesgroep ARBO, afge
kort CAA.
In de overtuiging dat voor Vitrite verste
viging van haar positie door de fabricage
van nieuwe produkten van groot belang
is en dat de in de loop der jaren opge
bouwde kennis van dieptrektechnieken
daarvoor een solide uitgangspunt
vormt, werd in de laatste paar jaar ge
werkt aan de ontwikkeling van produk-
tiemiddelen voor batterij-onderdelen.
Over de gehele wereld zijn jaarlijks 25 a
30 miljard batterijen in omloop, onge
veer net zoveel als lampen, waarmee
batterijen gemeen hebben de beperkte
levensduur en het wegwerpkarakter. De
volgende typen zijn voor Vitrite van be
lang: alkaline batterijen, nikkelcadmium
batterijen en lithium batterijen. In Euro
pa zijn jaarlijks 350 miljoen alkaline bat
terijen in omloop, met een groei van
1 0% per jaar. Om in deze markt een ste
vige voet aan de grond te krijgen, moet
worden voldaan aan de volgende voor
waarden:
A. Superieure kwaliteit, 1 0 ppm, dat wil
zeggen niet meer dan 1 0 fouten per
miljoen produkten.
B. Concurrerende prijs.
C. Betrouwbare leveringen.
Teneinde aan deze eisen te voldoen,
heeft men bij Vitrite nieuwe technieken
ontwikkeld voor de fabricage van de sta
len celbus van de alkaline batterij, om
met deze te beginnen. Men heeft ook op
zich genomen in 1 983 circa 1 7 miljoen
stuks te leveren aan PMBCteTessender-
lo in België, een samenwerkingsbedrijf
van Philips en Matsushita in Japan. Een
volgpers met 14 posities werd omge
bouwd om aan de specifieke eisen aan
de stalen bus gesteld, te voldoen. Medio
1985 werd de produktie overgenomen
door een VP1 00-zuilenpers. Tot het zo
ver was, werd een tweede speciale volg
pers bijgeplaatst.
Het galvanisch vernikkelen van stalen
produkten was geheel nieuw voor Vitri
te. Om op de buitenkant van de bus, zo
wel als inwendig een nikkellaag aan te
brengen, is een moeilijke opgave. Daar
voor zijn vereist een complete ontvet
ting, een perfect nikkelproces en een
prima droogmethode. Teneinde dat al
les mogelijk te maken moest de nikkel
automaat zodanig worden gewijzigd,
dat het ontvetten van de stalen bussen
binnen in de automaat kon plaats heb
ben en het drogen direct aan de auto
maat kon worden gekoppeld. In plaats
van de oude drooginstallatie met zaag
sel diende een freon-droogapparaat
achter de nikkelautomaat te worden ge
plaatst. Droging geschiedt hierin door
vocht te verdringen door vloeibaar
freon, dat zelf vlekvrij opdroogt. Het
streven was erop gericht dat een en an
der zo mogelijk voor eind november
1983 zou zijn gerealiseerd.
De vervaardiging van vernikkelde cel
bussen voor nikkelcadmium batterijen
bleef nog in studie; mogelijke aantallen
zijn ca. 1 0 miljoen op jaarbasis. Daaren
tegen werd de produktie van roestvrij
stalen bussen en celdeksels voor lithium
batterijen voor levering aan Philips
reeds ter hand genomen.
In de eerste week van januari 1 983 wer
den door directeur Gruyters zes nieuw
jaarsbijeenkomsten gehouden, die door
alle medewerkers in bedrijfstijd konden
worden bezocht. De heer Gruyters zei
onder meer het volgende:
„In 1 982 hebben wij met een verlies ge
werkt. Dat is een slechte zaak en mag
niet voortduren. Om te weten wat wij er
aan moeten doen, moeten wij inzicht
hebben in de gebeurtenissen van de af
gelopen jaren. In die jaren is de kostprijs
van onze produkten sterk gestegen. Ex
terne invloeden zoals hogere lonen,
energiekosten, materiaalprijzen e.d. zijn
onvoldoende door interne besparingen
opgevangen. Dit heeft onze concurren
tiepositie aangetast, en resulteerde in
minder winst op verkopen en enkele ma
len verlies van orders. Het laatste heeft
onderbezetting (te weinig werk) tot ge
volg gehad. De laatste jaren produceren
wij aanzienlijk minder dan wij zouden
kunnen. De voorraden gereed produkt
zijn te hoog. Dit betekent hoge rentekos
ten en in totaal hebben wij te maken met
een te dure organisatie voor een derge
lijke produktie-activiteit. De resultaten
hebben zich dan ook in neergaande lijn
ontwikkeld. Naast genoemde oorzaken
spelen ook de hogere uitval, geringe ef
ficiencyverbetering en onvoldoende be
heersing van allerlei kosten een grote