46 ling. Na de opleiding wordt van de pro- duktievakman verwacht dat hij de kwali teit van de produkten zelfstandig kan beoordelen en op lijsten registreren, bo vendien dat hij het juiste tijdstip kan be palen waarop een machine gestopt moet worden als het vereiste kwaliteits niveau niet meer wordt gehaald. Het zal duidelijk zijn dat soms moeilijke beslis singen moeten worden genomen. Na tuurlijk worden aan de produktievakman heldere instructies en de benodigde controle-instrumenten verstrekt. De op leiding van de eerste groep werd beëin digd voor de fabrieksvakantie in 1 982. Daarna werd met een tweede groep be gonnen. In augustus 1 983 was de oplei ding voorlopig afgerond, maar in 1 984/ 1985 werd de opleiding door vele nieu we medewerkers gevolgd, die in ver band met de invoering van de continu dienst waren aangenomen. Door de produktievakman in eerste aan leg met de bewaking van de kwaliteit te belasten, werden de steekproefcontro- leurs overbodig. Anderzijds werden twee kwaliteitsassistenten binnen de produktie-afdelingen aangesteld en naast handhaving van het kwaliteitsni veau belast met de volgende taken: toe zicht op het systeem, instructie van de produktievakman over hantering van de meetmiddelen, analyseren van diens rapporten en deze tot informatie verwer ken ten behoeve van de kwaliteitsbewa king, specifieke eindcontrole bij vrijge ving van de produkten. Sedert medio 1983 zijn de kwaliteitsbewerking, de machine- en produktdocumentatie en de produktstandaardisatie samenge voegd in de afdeling kwaliteitsbeheer, welke door analyse en diagnose ten be hoeve van de bedrijfsmechanisatie en de ontwikkeling, het totale kwaliteitsbeleid ondersteunt. Toen de produktievakman had bewezen zijn taak aan te kunnen, werd in 1985 begonnen met een aanvullende oplei ding, die hem in staat moest stellen een aantal stelwerkzaamheden aan de ma chine te verrichten. In verband hiermede kent men sindsdien de onderscheiding tussen produktievakman i, belast met de bediening van de machine en de be waking van de produktkwaliteit, en pro duktievakman 2, tot wiens taak boven dien het instellen van het gereedschap behoort. Om hun kennis van theoretisch techni sche vakken te bevorderen, werd aan produktiemedewerkers in 1 982 de mo gelijkheid geboden deel te nemen aan een tweejarige cursus, die in samenwer king met de Streekschool Zeeland werd georganiseerd. De cursus startte met 1 9 vrijwilligers, waarvan er zich in de loop van de opleiding 8 terugtrokken. Op 22 juni 1984 werden in een bijeenkomst, waarvoor de echtgenotes en familiele Bij het afscheid op 28 september 1978vanden heer W. van Bergen, bedankte de heer de Ridder, zelf oud-leer ling en opvolger, het scheidende hoofd van de bedrijfsschool voor de uitstekende vakopleiding die velen van hem hadden genoten. Ir. Kranen voegde daaraan toe dat in de afgelopen 28 jaren 200 ex-leerlingen van de heer Van Bergen ieder een goede positie hebben verworven. den waren uitgenodigd, de diploma's uitgereikt. De heer A. A. van de Velde, adjunct-directeur van de Streekschool, sprak zijn grote tevredenheid uit met het resultaat en releveerde de prettige sa menwerking met de cursisten en het be drijf. Directeur Gruyters feliciteerde de 11 geslaagden en haalde hun doorzettings vermogen naar voren, waarbij hij memo reerde dat zij van de schooluren die in bedrijfsverband vielen, de helft moesten terugverdienen in de vorm van overuren, soms op zaterdag. Met het diploma overhandigde hij aan eenieder een enve loppe met het door hen betaalde gedeel te van de boekenkosten. De activiteiten van de mens bij geme chaniseerde en geautomatiseerde pro- duktieprocessen bestaan voornamelijk uit controleren en toezicht houden. De verwerking van gegevens geschiedt door computers. Steeds meer complice ren technologische vernieuwingen de produktieprocessen met de noodzaak specialisten in te schakelen. Het gevolg van dit alles is dat het voor de leiding moeilijker wordt het geheel te overzien. Meer dan vroeger is zij aangewezen op de kennis en ervaring van de medewer kers. Een vergaande samenwerking wordt dan ook meer en meer noodzake lijk, waarbij overleg gevoerd wordt met veel informatie en uitwisseling. Dit alles is van invloed op de wijze van leiding ge ven en de verhoudingen tot het perso neel. Aan de andere kant hebben de mensen meer en langer onderwijs genoten. De auto en de communicatie hebben het leefpatroon verruimd en grotere vrijhe den geschapen. Er zijn ook meer moge lijkheden om te veranderen. Ook dit is van invloed op de gezagsverhoudingen in de bedrijven. Daar leeft de roep om medezeggenschap en inspraak. Bij Vitrite streeft men sinds 1974 naar een oplossing van deze problematiek door groepsoverleg bij de werkorgani satie in te passen. Met Groeps Werk Overleg (GWO) wordt bedoeld periodiek overleg overwerk en werkomstandighe den van met elkaar samenwerkende me dewerkers met de werkleiding. De slag vaardigheid van de organisatie kan gro ter worden als de mensen regelmatig over hun werk worden gehoord. Ook kan GWO helpen de verantwoordelijkheid van de medewerkers te verruimen en een bijdrage leveren tot de ontplooiing van hun persoonlijkheid. Invoering van GWO gaat niet van de ene dag op de an dere. Er moet een instantie zijn die zich bezighoudt met de begeleiding. Voorts vraagt het GWO enige vaardigheden, die voor velen nieuw zijn. De groepslei ders bijvoorbeeld moeten geoefend worden in het leiden van vergaderingen en de meeste deelnemers moeten leren in een groep met elkaar te overleggen. In de zomer van 1 974 zijn in de Hulzen- trekkerij-massa en de Glasperserij in Vitrite 2 een drietal bijeenkomsten ge weest waarin met de afdelingschef ge discussieerd werd over onderwerpen die verband houden met werkoverleg. Na-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 48