47 dat een plan tot invoering van GWO, na een voorbereiding door Personeelsza ken, de instemming had verworven van een speciale groepsbijeenkomst en ver volgens in een vijftal groepsbijeenkom sten een duidelijke toelichting was ge geven op doel en werkwijze van GWO kon in 1 975 met het feitelijke GWO wor den gestart in de twee genoemde afde lingen van Vitrite 2. Spoedig daarna volgde de Mechanische Werkplaats, waarna GWO zich geleidelijk uitbreidde over de afdelingen. Bij Vitrite op Arne- stein, alwaar de Hulzentrekkerij-massa en de Glasperserij sinds 1 984 continu in bedrijf zijn, werkten de produktiewer- kers in 5 diensten. Derhalve moeten er per afdeling 5 overleggroepen zijn, elk met een technisch assistent van de afde lingschef en met een door de laatste aangewezen groepsleider. Om de afde lingschef bij het GWO van de 5 groepen te betrekken, dient een overkoepelende groepte worden gevormd, bestaande uit hemzelf, zijn assistenten en de 5 groeps leiders. Het GWO wordt begeleid door een paritaire commissie van OR-leden en functionarissen van Personeelsza ken. In de nieuwe fabriek is van handmatig transport en handmatige besturing in de afdelingen hulzentrekkerij-massa en glasperserij geen sprake meer. Het transport van produkten en van grond stoffen is gemechaniseerd en de bestu ring is geautomatiseerd. Daarmede heeft de functie van systeembediener, operator genoemd, zijn intrede gedaan. In de Glasperserij is de operator belast met de bediening van de geautomati seerde besturing van de taken die vroe ger door de ovenstoker werden vervuld, zoals aanvoer van batch naar de ovens, afvoer van retourglas en verzorging van het stookproces. Door de automatische besturing van de mengkamer hierbij te voegen, wordt het totale gebeuren van grondstoffenaanvoer, gemeng maken en glassmelten in één functie onderge bracht, een brede functie met duidelijke verantwoordelijkheden. Medio september 1984 werd bij de Streekschool begonnen met de oplei ding van 12 medewerkers uit de Glas perserij tot Operator Glasperserij. Daar bij werd gebruik gemaakt van het pro gramma van de Stichting Vakopleiding Procesindustrie voor de opleiding van mechanisch operator A, waarvan de in houd dicht in de buurt komt. In de doel stelling van de cursus wordt de mecha nisch operator A een vakman genoemd, die op basis van kennis, inzicht, vaardig heid, flexibiliteit en een bepaalde mate van zelfstandigheid en verantwoorde lijkheid de vereiste handelingen uitvoert voor de bewaking van geautomatiseer de machines, apparaten en processen, één en ander met inachtneming van in structies en met de vereiste vaardigheid tot uitwisseling van informatie. Het theoretisch gedeelte van de cursus be staat uit wiskunde, natuurkunde, me chanische technologie, materialenken- nis, maatschappijleer en Nederlands. De mogelijkheid bestond het materiaal glas op te nemen. Het praktijkgedeelte om vatte onder andere het maken van 14 verslagen over onderwerpen uit de prak tijk, in dit geval glasovens en mengka mer. De specifieke instructie had plaats in de fabriek, waarvoor twee begeleiders werden aangewezen. Eén dag in de week gingen de cursisten naar de Streekschool. De cursusduur was twee jaar, waarna de cursus werd afgesloten met een examen. De geslaagden ontvin gen een officieel diploma. De snelle technische ontwikkeling dwong Vitrite zich voortdurend bezig te houden met de opleiding van medewer kers. In 1974 werd met medewerking van de OR een lokale stuurgroep opge richt. Enige jaren later werd bij Perso neelszaken een op/eidingsdeskundige aangesteld, die belast werd met de voor bereiding en organisatie van het groeiend aantal cursussen. Hier volgt een beeld van de verscheidenheid. In de bedrijfsschool werden de Primaire Beroeps Opleidingen (PBO) in Bemetel- verband steeds meer uitgebreid met Voortgezette Beroeps Opleidingen (VBO), te weten machinaal verspanen, bankwerken-montage, apparatenbouw, fijn plaatwerk, onderhoudsmonteur en werkvoorbereiding. Er kwam een heel sterk accent te liggen op de VBO-cursus gereedschapmaker. In de tekenkamer bestond de mogelijkheid een VBO-op- leiding te volgen voor werktuigbouw kundig tekenaar. Voor de elektrotechni sche sector lag het belang bij de VBO- cursussen voor VEV-monteur en indus triële electronica. De PBO-leerlingen ontvingen één dag per week theoretisch onderwijs, tot 1 973 in de LTS te Vlissin- gen, daarna in de Streekschool Zeeland in Middelburg. De VBO-cursisten wer den in dag- en avondverband opgeleid, het laatste in de Streekschool. Gemid deld werden jaarlijks ongeveer 1 0 PBO- diploma's en 5 VBO-diploma's uitge reikt. De bedrijfsschool was eveneens betrokken bij diverse interne opleidin gen, zoals produktiemonteur, produk- tievakman 1 en 2, bij- en omschakeling van vaklieden en de altijd door velen ge volgde meetcursus. Een zevental medewerkers mocht op 27 februari 1 978 uit handen van de direc teur het diploma Bedrijfseiektronica- monteur in ontvangst nemen, dat zij hadden verworven na een 40 maanden durende cursus. Een zo langdurige op leiding naast het normale werk was geen sinecure. In 1980 werd een Appiikatie- cursus Elektronische Meetapparatuur voor de elektrotechnici afgerond en werd met medewerking van de Stichting Nederlandse Technische School een cursus opgezet in Programmeerbare Be sturingen in twee versies: één voor ma chineconstructeurs en één meer uitge breide versie voor de elektrotechnici. De cursussen, die speciaal van belang zijn in verband met het Iscos-beveiligingssys- teem op produktiemachines, werden gegeven door de heer ir. J. A. G. Sonder- kamp, wetenschappelijk assistent van deTH Delft. In 1 981 konden 9 werktuig kundigen diploma A in ontvangst nemen en in 1982 werd aan 8 elektrotechnici diploma B uitgereikt. Het grootste deel van de deelnemers aan de cursus Galvanotechniek kwam in 1981 met goede resultaten door de eindtoets heen. Het geleerde was een nuttige ondersteuning voor deze mede werkers bij de uitoefening van hun taak in de afdeling Finishing. In 1 984 slaag den 8 in de beitserij tewerkgestelden voor het diploma VOM van de Vereni ging voor Oppervlaktetechnieken van Materialen. De cursus werd gegeven door de heer Voncken, die ook als exa minator optrad en verklaarde prettig met de groep te hebben gewerkt. Tenslotte noemen wij enige niet-techni- sche cursussen, die in de jaren tachtig werden georganiseerd: Beginselen van administratie en bedrijfsvoering. Schrif telijk rapporteren, Nederlands voor bui tenlanders, en voor leidinggevend per soneel: Organisatie van communicatie en overleg en Introductiecursussen voor nieuwe medewerkers. De ideeënbus, een instelling van oude datum, beoogt medewerkers aan te moedigen actief mee te denken over Ter gelegenheid van het 40-jarig dienstjubileum van de heer J. Grootjans II toonde directeur De Graaf veel belangstelling voor diens beschrijving van de „oude mannenbocht" waarbij de jubilaris destijds zijn Vitri- teloopbaan begon.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 49