54 voorbereiding. De capaciteit van de in stallatie is 7.000 ton per jaar, de bedie ning is opgedragen aan de eerder ge noemde glasovenoperator. Van alle handmatige transportaktiviteit in de hulzentrekkerij-massa, glasperse- rij, finishingafdeling en keur- en pakaf- deling, werd afgezien door de invoering van een systeem van automatisch trans port. Vanwege de vele machines en vele soorten van half- en eindprodukten, vergde het ontwerp van het systeem veel studie van de Vitrite-ingenieurs en de geconsulteerde specialisten. Gekozen werd voor een transport van af gepaste porties produkten in bakken van 300 liter. Alle tussenvoorraden worden opgeslagen in een magazijn, dat uit twee delen bestaat en gelegen is op twee bor dessen. één tussen de hulzentrekkerij- massa en de glasperserij en één tussen de glasperserij en de finishingafdeling. In het magazijn lopen vier kranen, die in 80 seconden een bak van het centrale in- en uitvoerstation kunnen ontvangen, dan wel daaraan leveren. Twee lopende banden verzorgen de toevoer van man tels naar de glasperserij, één lopende band de toevoer van geperste lampvoe ten naar de finishing en een andere van gefinishte lampvoeten naar de sorteer- banden. Twee, tot het centrale in - en uit voerstation behorende liften onderhou den de verbinding van het magazijn met de lopende banden en de automatisch bestuurde wagens die zorgen voor het transport in de produktie-afdelingen. Bij gebrek aan een goede Nederlandse af korting worden deze wagens bij Vitrite „snuffelkarren" genoemd. Zij kunnen een spoor indevloervolgendoorinduc- tie en hun bestemming vinden door middel van een code in de vloer bij elke stopplaats. Alle machines in de hulzen- trekkerij, glasperserij en finishing zijn voorzien van een stopplaats met losin- richtingen. Voorbeelden van transport verlopen als volgt. Een snuffelkar wordt opgedragen in de hulzentrekkerij-massa een door een machine gevulde bak met mantels bij het centrale invoerstation af te leve ren, vanwaar de bak door de lift naar het magazijn wordt vervoerd om met behulp van de kraan zijn plaatste vinden. Een la tere opdracht zal luiden de bak met mantels via kraan en lift naar het centra le uitgangspunt te brengen, vanwaar hij met de transportband naar een centraal punt in de glasperserij wordt vervoerd, om daar te worden overgezet in een snuffelkar, die hem naar het glaspers- station rijdt en leegkiept in de vultrech- ter. De lege bak wordt terugvervoerd naar het magazijn. Als de vultrechter leeg raakt, wordt een seintje aan het sys teem gegeven dat een nieuwe volle bak gebracht moet worden. Zo gauw een bak bij het machinestation gevuld is, krijgt een snuffelkar de opdracht hem te halen en bij het centrale invoerstation in te klaren. Op overeenkomstige wijze geschiedt de aan- en afvoer naar de fi nishingafdeling. In de keurafdeling wor den de lampvoeten door een transport band aangevoerd naar twee verdeelwa- gens, die elk de helft van de sorteerban- den bevoorraden. De lege bakken gaan nu niet direct terug naar het tussenma- gazijn, maar worden in een lange baan geparkeerd, vanwaar ze door snuffelkar ren kunnen worden teruggebracht naar de produktie-afdelingen. In totaal rijden er 1 8 snuffelkarren. Drie, onderling uitwisselbare, compu tersvan het fabricaat REC regelen de be sturing en de registratie der magazijn- voorraden en zorgen voor een uitgebrei de hoeveelheid gegevens. Zij laten we ten welk produkt, wanneer en waar naar toe gebracht moet worden en wanneer een 300-liter bak gevuld is, zodat hij af gehaald en naar de tussenvoorraad ge bracht moet worden. Op diverse beeld schermen kan men aflezen welke pro dukten in het magazijn zijn, hoeveel en met welke kwaliteit en ook op welke ma chine zij zijn gemaakt. Het onthouden van de bakken met hun inhoud is moge lijk doordat elke bak is voorzien van een streepjescode. Op 1 6 plaatsen zijn le zers in het systeem ingebouwd, die het nummer van elke passerende bak mel den aan het systeemgeheugen. De traceerbaarheid van de bakken met produkten is van groot belang om snel te kunnen ingrijpen indien op een bepaalde machine veel uitval wordt gemaakt. Met het automatisch transportsysteem is het euvel der vermenging van ver schillende soorten, dat zich bij het hand matige transport nog al eens voordeed, sterk verminderd. De snelle en nauw keurige informatie leidt tot lage tussen voorraden en zodoende tot geringe ren telasten en bevordert een korte produk- tielooptijd, waardoor een betere pro- duktieplanning mogelijk is. Het automa tisch transportsysteem levert een nota bele bijdrage aan een efficiënte produk- tie. Een speciale logistieke afdeling is belast met de bediening van het automatisch transport. De leiding berust bij een sys teembeheerder, die 10 operators ter be schikking heeft, die in 5 ploegen wer ken, dus 2 operators per ploeg. Zij ken nen twee hoofdtaken: Op het inklaar- punt van de snuffelkarren extra gege vens aan de bak toevoegen, zoals kwali teitscode, gewicht en aantal, alvorens de bak in te klaren (80 bakken per uur) en naast dit routinewerk storingen opspo ren en zo mogelijk verhelpen, alsmede inspelen op een veranderde situatie in de produktie, bijvoorbeeld produktpro- blemen, machinedefecten en gewijzigde productiestroom. Indien gevraagd, zal de operator in overleg met de groepslei ders de transportbewegingen aanpas sen. Ook moet hij informatie verzamelen van de bewegingen en de voorraad be waken. Personen, die van het systeem gebruik willen maken, worden door hem begeleid. De twee operators verdelen in onderling overleg de uitvoering van deze taken. Op Vitrite 2 moest men gebruik maken van een toneelkijker om de voorraad in het veem te kunnen controleren. In het Ook de 6-rijen controleband voor E 27 lampvoeten heeft de volle belangstelling van de bestuursleden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 56