54
voorbereiding. De capaciteit van de in
stallatie is 7.000 ton per jaar, de bedie
ning is opgedragen aan de eerder ge
noemde glasovenoperator.
Van alle handmatige transportaktiviteit
in de hulzentrekkerij-massa, glasperse-
rij, finishingafdeling en keur- en pakaf-
deling, werd afgezien door de invoering
van een systeem van automatisch trans
port. Vanwege de vele machines en vele
soorten van half- en eindprodukten,
vergde het ontwerp van het systeem
veel studie van de Vitrite-ingenieurs en
de geconsulteerde specialisten.
Gekozen werd voor een transport van af
gepaste porties produkten in bakken van
300 liter. Alle tussenvoorraden worden
opgeslagen in een magazijn, dat uit twee
delen bestaat en gelegen is op twee bor
dessen. één tussen de hulzentrekkerij-
massa en de glasperserij en één tussen
de glasperserij en de finishingafdeling.
In het magazijn lopen vier kranen, die in
80 seconden een bak van het centrale
in- en uitvoerstation kunnen ontvangen,
dan wel daaraan leveren. Twee lopende
banden verzorgen de toevoer van man
tels naar de glasperserij, één lopende
band de toevoer van geperste lampvoe
ten naar de finishing en een andere van
gefinishte lampvoeten naar de sorteer-
banden. Twee, tot het centrale in - en uit
voerstation behorende liften onderhou
den de verbinding van het magazijn met
de lopende banden en de automatisch
bestuurde wagens die zorgen voor het
transport in de produktie-afdelingen. Bij
gebrek aan een goede Nederlandse af
korting worden deze wagens bij Vitrite
„snuffelkarren" genoemd. Zij kunnen
een spoor indevloervolgendoorinduc-
tie en hun bestemming vinden door
middel van een code in de vloer bij elke
stopplaats. Alle machines in de hulzen-
trekkerij, glasperserij en finishing zijn
voorzien van een stopplaats met losin-
richtingen.
Voorbeelden van transport verlopen als
volgt. Een snuffelkar wordt opgedragen
in de hulzentrekkerij-massa een door
een machine gevulde bak met mantels
bij het centrale invoerstation af te leve
ren, vanwaar de bak door de lift naar het
magazijn wordt vervoerd om met behulp
van de kraan zijn plaatste vinden. Een la
tere opdracht zal luiden de bak met
mantels via kraan en lift naar het centra
le uitgangspunt te brengen, vanwaar hij
met de transportband naar een centraal
punt in de glasperserij wordt vervoerd,
om daar te worden overgezet in een
snuffelkar, die hem naar het glaspers-
station rijdt en leegkiept in de vultrech-
ter. De lege bak wordt terugvervoerd
naar het magazijn. Als de vultrechter
leeg raakt, wordt een seintje aan het sys
teem gegeven dat een nieuwe volle bak
gebracht moet worden. Zo gauw een
bak bij het machinestation gevuld is,
krijgt een snuffelkar de opdracht hem te
halen en bij het centrale invoerstation in
te klaren. Op overeenkomstige wijze
geschiedt de aan- en afvoer naar de fi
nishingafdeling. In de keurafdeling wor
den de lampvoeten door een transport
band aangevoerd naar twee verdeelwa-
gens, die elk de helft van de sorteerban-
den bevoorraden. De lege bakken gaan
nu niet direct terug naar het tussenma-
gazijn, maar worden in een lange baan
geparkeerd, vanwaar ze door snuffelkar
ren kunnen worden teruggebracht naar
de produktie-afdelingen. In totaal rijden
er 1 8 snuffelkarren.
Drie, onderling uitwisselbare, compu
tersvan het fabricaat REC regelen de be
sturing en de registratie der magazijn-
voorraden en zorgen voor een uitgebrei
de hoeveelheid gegevens. Zij laten we
ten welk produkt, wanneer en waar naar
toe gebracht moet worden en wanneer
een 300-liter bak gevuld is, zodat hij af
gehaald en naar de tussenvoorraad ge
bracht moet worden. Op diverse beeld
schermen kan men aflezen welke pro
dukten in het magazijn zijn, hoeveel en
met welke kwaliteit en ook op welke ma
chine zij zijn gemaakt. Het onthouden
van de bakken met hun inhoud is moge
lijk doordat elke bak is voorzien van een
streepjescode. Op 1 6 plaatsen zijn le
zers in het systeem ingebouwd, die het
nummer van elke passerende bak mel
den aan het systeemgeheugen.
De traceerbaarheid van de bakken met
produkten is van groot belang om snel te
kunnen ingrijpen indien op een bepaalde
machine veel uitval wordt gemaakt.
Met het automatisch transportsysteem
is het euvel der vermenging van ver
schillende soorten, dat zich bij het hand
matige transport nog al eens voordeed,
sterk verminderd. De snelle en nauw
keurige informatie leidt tot lage tussen
voorraden en zodoende tot geringe ren
telasten en bevordert een korte produk-
tielooptijd, waardoor een betere pro-
duktieplanning mogelijk is. Het automa
tisch transportsysteem levert een nota
bele bijdrage aan een efficiënte produk-
tie.
Een speciale logistieke afdeling is belast
met de bediening van het automatisch
transport. De leiding berust bij een sys
teembeheerder, die 10 operators ter be
schikking heeft, die in 5 ploegen wer
ken, dus 2 operators per ploeg. Zij ken
nen twee hoofdtaken: Op het inklaar-
punt van de snuffelkarren extra gege
vens aan de bak toevoegen, zoals kwali
teitscode, gewicht en aantal, alvorens de
bak in te klaren (80 bakken per uur) en
naast dit routinewerk storingen opspo
ren en zo mogelijk verhelpen, alsmede
inspelen op een veranderde situatie in
de produktie, bijvoorbeeld produktpro-
blemen, machinedefecten en gewijzigde
productiestroom. Indien gevraagd, zal
de operator in overleg met de groepslei
ders de transportbewegingen aanpas
sen. Ook moet hij informatie verzamelen
van de bewegingen en de voorraad be
waken. Personen, die van het systeem
gebruik willen maken, worden door hem
begeleid. De twee operators verdelen in
onderling overleg de uitvoering van deze
taken.
Op Vitrite 2 moest men gebruik maken
van een toneelkijker om de voorraad in
het veem te kunnen controleren. In het
Ook de 6-rijen controleband voor E 27 lampvoeten heeft de volle belangstelling van de bestuursleden.