pieter bustijn, „musicyn en organist" 147 kale, niet al te moeilijke werken op het repertoire had. Na zijn dood werd Bus tijn als organist en klokkenist opgevolgd door Benjamin Bouchart tegen de ver goeding van 1 00, die ook Bustijn had gekregen, en een toelage van 25.39) Instrumenten Pieter Bustijn had in Middelburg de be schikking over voortreffelijke instru menten, die verdienen hier in het kort te worden beschreven. In 1 597 had Jan Roose opdracht gekre gen voor de bouw van een nieuw orgel in de Nieuwe kerk, een instrument dat in 1 603 door Johan Morlet werd voltooid en vervolgens door niemand minder dan Jan Pieterszoon Sweelinck gekeurd.40) In 1 657 werd aan Nicolaas van der Ha gen 366:1 3:4 betaald voor ingrijpen de herstelwerkzaamheden.41) Het werk werd opnieuw opgenomen door een be kend organist: Jacobus van Noordt,42) die in 1652 Dirck Sweelinck (de zoon van Jan Pieterszoon) was opgevolgd als organist van de Oude kerk te Amster dam. Zeer ingrijpende werkzaamheden had den vervolgens plaats in het begin van de 18de eeuw, waarbij ook aandacht aan het uiterlijk van het instrument werd besteed: maar liefst vijf schilders werk ten in 1707 en 1708 aan het orgel, waaronder Philip van Dijk, die samen met Francois van Hooghstraten „de por tretten aen de cleene deuren van den or gel" voor zijn rekening nam.43) Bij de brand van de abdijkerk in 1 71 2 werd het orgel beschadigd, zoals blijkt uit een rekening van 1713: aan Andries Duy- schot, telg uit het vermaarde orgelbou wergeslacht, werd 166:3:4 betaald „over 't maken en repareren van den ge- branden orgel in de Nieuwe kerk", waar na in 1714 nog een betaling van ruim 390 volgde.44) In de tweede helft van de 18de eeuw hadden nog enkele her stelwerkzaamheden en een uitbreiding plaats. Vóór de uitbreiding van 1769 was de dispositie als volgt:45) HOOFDWERK: RUGWERK: PEDAAL: Prestant 8' Holpijp 8' Bourdon 16' Holpijp 8' Prestant 4' Prestant 8' Quintadeen 8' Roerfluit 4' Quinta- Octaaf 4' Octaaf 2' deen 8' Fluit 4' Quint 1W Octaaf 4' Octaaf 2' Mixtuur Trompet 8' Cornet 6 st. Sesquialter Mixtuur 4-7 3 St. disc. st. bas/disc. Tremulant Scherp 4-7 st. bas/disc. Vox humana 8' Trompet 8' bas/disc. Tremulant Omvang: Manuaal C-c3, Pedaal C-c' Koppels: Hoofdwerk-Rugwerk en Pedaal- Rugwerk Het orgel bezat volgens Mattheus Gar- gon (1661-1728, predikant in Middel burg van 1 702 tot 1 707 en in Vlissingen van 1 707 tot zijn dood) en anderen een fraaie klank (zie afbeelding 5). Over het klokkenspel van de abdijtoren - de zogenaamde „Lange Jan" - van vóór 1712 zijn geen specifieke gege vens bewaard gebleven. Uit de stadsre- 5. Orgel in de Nieuwe Kerk te Middelburg ten tijde van Bustijn. Anonieme tekening. keningen leren we, dat Hendrik van Trier ca. 1 600 een aantal klokken goot en dat „Jan Borgeroys" Jan Burgerhuys] bij hem als knecht werkte.46) Bij de brand op 1 augustus 1712 werd het gehele houten bovengedeelte van de Lange Jan een prooi dervlammen; het klokkenspel werd vernietigd.47) Op 24 maart 1714 gingen de thesauriers van Middelburg een overeenkomst aan voor het gieten van een nieuw carillon met de beste Ne derlandse klokkengieters van hun tijd: De Grave en Van Noorden uit Amster dam.48) Het klokkenspel, dat aan de hoogste eisen moest voldoen,49) zou worden gekeurd door „de beste en erva- renste meesters en musicanten, die de heeren aanbesteders daartoe zullen ge lieven te verkiesen en te emploijeren." 50) Uit de stadsrekening van 1 71 5 blijkt dat men hiertoe Pieter Bustijn en Abraham de Coup, organist van de Waalse kerk en klokkenist van de markttoren, aanzocht: „Aan Pr. Bustijn en Ab. de Coup 32 voor een commissie na Amsterdam tot visitatie en examinatie van het klokspel deser stadt (door de mrs. Claas Noorden en Jan Albert de Grave) voor 1 6 dagen, a 1:- daags ider 32."51) Het gele verde carillon was, blijkens verscheide ne getuigenissen, van uitmuntende kwaliteit.62) De Suites van Pieter Bustijn De uitgave van Estienne Roger De oorspronkelijke uitgave van Bustijns suites werd ca. 1712 verzorgd door de bekende muziekdrukkeren -uitgeverEs- tienne Roger te Amsterdam, een op jeugdige leeftijd uit Frankrijk gevluchte hugenoot.53) Van deze druk bleven twee exemplaren bewaard welke zich bevin den in de Bibliothègue Royale A/bert fr te Brussel en in de Bibliothèque Nationa le te Parijs.54) De uitgave van Roger is van uitstekende kwaliteit (zie afbeelding 6). Niet zonder reden schreef Sir John Hawkins over Ro ger en diens schoonzoon M.-C. Ie Cène, de voortreffelijke graveur en drukker waarmee Roger zich enkele jaren na de uitgave van Bustijns Suittes associeer de: „These persons were the greatest booksellers of music in Europe; and as they greatly improved the method of

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 29