Stutte v pieter bustijn, „musicyn en organist" 148 printing music on copper plates, are en titled to particular notice." 55) Uit de titel pagina van de druk blijkt dat Bustijn de composities opdroeg aan Monsieur Pier re de Huybert Conseiller au Conseil de F/andres a Mi/debourg en Zéiande. Pie ter de Huybert, heer van Burgh, was in 1710 tot raadsheer in het Hof van Vlaanderen benoemd.56) Het is goed denkbaar dat hij tegenover Bustijn als mecenas optrad: misschien betaalde hij de drukkosten van de suites.57) Om de zelfde reden had de Amsterdamse com ponist Sybrandus van Noordt in 1 690 zijn Opera prima (waaronder de eerste in Nederland gedrukte clavecimbelsonate) waarschijnlijk opgedragen aan Baltha- sar Sweerts, een vermogend dilet tant. 58) Een andere Zeeuwse componist, de organist van de St. Lievensmonster- kerk te Zierikzee Johan Snep, vereerde mr. Nicolaas Cau met tien Sonates voor viola da gamba en basso continuo.59) Cau was amateur-gambaspeler en re gent van Zierikzee. Historische betekenis De clavecimbelsuites van Pieter Bustijn nemen binnen de Nederlandse muziek geschiedenis een unieke plaats in. In de 17de en 18de eeuw werd veel muziek geschreven in Nederland, maar hiervan is relatief weinig in druk verschenen en veel composities zijn in de loop van de tijd verloren gegaan. De Suittes van Bus tijn bieden een verrassende impressie van het muziekleven in de Nederlanden gedurende de Barok en zijn van groot belang voor de geschiedenis der Neder landse klaviermuziek. De toonsoorten en opbouw zijn als volgt: Suite: I (D mill.): II (D maj.): 111 (G maj.): IV (C maj.): V (G mill.): VI (A min.): VII (E maj.): VIII (A maj.): IX (D maj.): Prcludio-Allcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga Preludio-Allcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga Prdudio-Allcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga Prdudio-Allcmanda-Corrrnte-Sarabanda-Giga-Vanatio Prcludio-Allcmanda-CorT(.'ntc-Sarabanda-Tfmpo di Gavotta Prdudio-Allcmanda-Corri:ntc-Sarabanda-Ana-Giga-Vanatio Prdudio-Allemanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga Prdudio-AIIcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga-Ana-Variatio pnma-Variatio Seconda lntrada-Corrcnte-Sarabanda-Aria-Tempo di Borée-Gavotta-Menuet Uit dit overzicht blijkt dat de afzonderlij ke delen met Italiaanse benamingen zijn aangeduid. Drie suites staan in mineur; zes (2 X 3) in majeur. De ordening van de composities is, lettend op de verhoudin gen tussen de toonsoorten onderling, "by no means a random arrangement", zoals Curtis terecht opmerkt:60) 6. Pieter Bustijn, Pre/udio uit Suitte V \n de uitgave van Estienne Roger (Amsterdam ca. 1712).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 30