Stutte v
pieter bustijn, „musicyn en organist"
148
printing music on copper plates, are en
titled to particular notice." 55) Uit de titel
pagina van de druk blijkt dat Bustijn de
composities opdroeg aan Monsieur Pier
re de Huybert Conseiller au Conseil de
F/andres a Mi/debourg en Zéiande. Pie
ter de Huybert, heer van Burgh, was in
1710 tot raadsheer in het Hof van
Vlaanderen benoemd.56) Het is goed
denkbaar dat hij tegenover Bustijn als
mecenas optrad: misschien betaalde hij
de drukkosten van de suites.57) Om de
zelfde reden had de Amsterdamse com
ponist Sybrandus van Noordt in 1 690
zijn Opera prima (waaronder de eerste in
Nederland gedrukte clavecimbelsonate)
waarschijnlijk opgedragen aan Baltha-
sar Sweerts, een vermogend dilet
tant. 58) Een andere Zeeuwse componist,
de organist van de St. Lievensmonster-
kerk te Zierikzee Johan Snep, vereerde
mr. Nicolaas Cau met tien Sonates voor
viola da gamba en basso continuo.59)
Cau was amateur-gambaspeler en re
gent van Zierikzee.
Historische betekenis
De clavecimbelsuites van Pieter Bustijn
nemen binnen de Nederlandse muziek
geschiedenis een unieke plaats in. In de
17de en 18de eeuw werd veel muziek
geschreven in Nederland, maar hiervan
is relatief weinig in druk verschenen en
veel composities zijn in de loop van de
tijd verloren gegaan. De Suittes van Bus
tijn bieden een verrassende impressie
van het muziekleven in de Nederlanden
gedurende de Barok en zijn van groot
belang voor de geschiedenis der Neder
landse klaviermuziek. De toonsoorten en
opbouw zijn als volgt:
Suite:
I
(D mill.):
II
(D maj.):
111
(G maj.):
IV
(C maj.):
V
(G mill.):
VI
(A min.):
VII
(E maj.):
VIII
(A maj.):
IX
(D maj.):
Prcludio-Allcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga
Preludio-Allcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga
Prdudio-Allcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga
Prdudio-Allcmanda-Corrrnte-Sarabanda-Giga-Vanatio
Prcludio-Allcmanda-CorT(.'ntc-Sarabanda-Tfmpo di Gavotta
Prdudio-Allcmanda-Corri:ntc-Sarabanda-Ana-Giga-Vanatio
Prdudio-Allemanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga
Prdudio-AIIcmanda-Corrcnte-Sarabanda-Giga-Ana-Variatio
pnma-Variatio Seconda
lntrada-Corrcnte-Sarabanda-Aria-Tempo di Borée-Gavotta-Menuet
Uit dit overzicht blijkt dat de afzonderlij
ke delen met Italiaanse benamingen zijn
aangeduid. Drie suites staan in mineur;
zes (2 X 3) in majeur. De ordening van de
composities is, lettend op de verhoudin
gen tussen de toonsoorten onderling,
"by no means a random arrangement",
zoals Curtis terecht opmerkt:60)
6. Pieter Bustijn, Pre/udio uit Suitte V \n de uitgave van Estienne Roger (Amsterdam ca. 1712).