het francois ryckhalsmuseum te middelburg 1 78 terwijl je toch onwetend was van enige historie van het huis. Tot drie keer toe daarna het pand betreden; mediterend, metend, geheel alleen. Toch was er steeds het gevoel in goed gezelschap te vertoeven: met dat van iemand die je heel bewust in de geest naar jetoe haal de, omdat jenaarzijn tegenwoordigheid verlangde en de even ongrijpbare als in tense tegenwoordigheid van een dode dieomjeheeneninje was. Van die „aan wezigheid" ter plaatse kwam je denken maar niet los. Een bod gedaan en onderhandeld. Vrienden verklaarden je voor dwaas en vonden het een heel stom huis, maar de onzichtbare drang bleef. Alles liep mee en op ongedachte wijze nam je uiteinde lijk je intrek op de Dam. Pas in het stadium van optie-op-het- huis kwam via een buurman en de stads archivaris, die er kleinschalig over had gepubliceerd, het bijzondere verleden van het huis en haar bewoners op je af. De „gevelstenen-kermis", die van jou niet hoefde en je nooit tevoren had op gemerkt in al je Middelburgse jaren, ble ken toen plots een boeiend en zinvol ver haal. In 1638 bleek de familie Ryckhals in Dam 71 naar hun religieuze opvatting „Met Christo ryck in als" en een der zo nen, Francois had zich volgens publica ties van Bredius en Bolt ontwikkeld tot een zeer interessant en hoogst begaafd schilder. De afbeeldingen van het werk van deze Ryckhals die je daarna te zien kreeg ver toonde klaar en prachtig het steengoed, dat je al sinds jaren vergaarde uit de Zeeuwse bodem en voorwerpen die je zorgvuldig had verzameld. Dit was interessant. Kon zoiets toeval zijn? Golven energie (waar kreeg je ze op jouw leeftijd nog vandaan?) dreven je tot een geheel nieuw initiatief; een studie over leven en werk van Francois Ryck hals. Je wilde hem laten herleven, zicht baar voor velen, in zijn geboortehuis en - stad. Alle publicaties, voorzover bekend, wer den opgedoken en doorgewerkt; je reis de naar het Rijksbureau voor Kunsthis torische Documentatie in Den Haag, waar je je meldde met de woorden: „Ik wil alles weten over Francois Ryckhals." Dozen vol documentatie en reproducties werden aangesleept. Later thuis de ge gevens geordend en uitgewerkt. Daarna alle musea in binnen- en buitenland, waar Ryckhals in de collectie was, aan geschreven. Dit bracht enige informatie, Francois Ryckhals: Boereninterieur 1 635. Aanwinst mei 1989 Francois Ryckhalsmuseum Middelburg. belangwekkende publicaties en vooral de gevraagde kleurendia's op. Sommi ge, bijvoorbeeld uit Karlsruhe voor een prikje (f 10,-), andere voor woekerprij zen, bijvoorbeeld uit Den Haag (f 350,-). Toen foto-uitvergrotingen laten maken, zoveel mogelijk op ware grootte en die passend ingelijst en opgehangen. Zo ontstond een visuele documentatie, die meer was dan een boek waarin men bla dert. Het werd een prachtig overzicht. (Wat kan men tegenwoordig toch schit terend fotowerk maken; menige toe schouwer meent echt schilderwerk te zien.) Je collectie voorwerpen, archeo logisch steengoed, grafiek uit de 17e eeuw en schilderijtjes van later pasten er wondermooi bij. Het werd een echt „mu seum": een eerbetoon aan Francois Ryckhals. Inmiddels had je een belangrijk deel van de musea bezocht. Daarin moest je dik wijls ware voettochten maken met de conservator door uitgestrekte en volge pakte depots, om de werken van Ryck hals uiteindelijk met eigen ogen te kun nen aanschouwen, de voorstellingen in je op te nemen en de vaak mysterieuze kleur- en betoverende lichtwerking te bewonderen. Soms zag je een werk als pronkstuk hangen in een Hollands Kabi net. Met de diepe indruk die het in je achter liet reisde je telkens terug naar Middelburg. Bij de opening sprak je de hoop uit, ooit nog eens een echte Ryckhals in zijn ge boortehuis te kunnen hangen, maar je dacht niet dat zoiets ooit gerealiseerd zou kunnen worden. Echter reeds twee maanden later werd in Amsterdam een boereninterieur van Francois Ryckhals op een veiling aangeboden. Hoewel er veel belangstelling voor bestond uit bin nen- en buitenland, kwam het toch, op min of meer wonderbaarlijke wijze, na zo'n 350 jaar terug in het geboortehuis van de meester en wellicht op de plaats van zijn ontstaan. Een geweldige ge beurtenis. Een bewonderenswaardig begin. Je zette de deur van het museum open en je ging voort met de studie. Hier volgt reeds enige informatie over het huis; de opmerkelijke gevelstenen en over werk en meesterschap van Fran cois Ryckhals:

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 20