rfrfts i <f~4° het francois ryckhalsmuseum te middelburg 179 Kan 14e eeuw. Aardenburg. Bodemvondst Sluis. (Foto: Frederik Kooman) Kannetje Raeren.± 1 500. Bodemvondst Zuid-Beve land. (Foto: Frederik Kooman) De gevelstenen van het huis De gevel van het pand Dam 71 te Mid delburg is al sinds meer dan drieënhalve eeuw rijk versierd met gevelstenen en cartouches. Het meest opvallend is het sierlijke huismerk: een haan met als on derschrift op wapperend lint „In den Yn- gelsche Krayer". Het huis is echter niet genoemd naar een dier zoals men zou vermoeden, maar naar het scheepstype Yngelsche Krayer, waarmee handel werd gedreven op de Oostzee. In 1 576 woonde een Vlissinger, reder of zeekapitein van zo'n type schip, in dit huis. Hij noemde het „In den Yngelsche Krayer" en liet behalve de grote steen met de naam en de haan ook de wapens van Zeeland en V/issingen boven in de gevel aanbrengen. In het jaar 1 599 kocht ene Francois Ryckhals, houtbreker (d.i. timmerman) het huis. Deze Ryckhals (of zijn zoon) liet in 1638 drie cartouches in de gevel plaatsen: een met het jaartal en twee daarneven met de spreuk „Met Christo Ryckin als"\ een religieuze zinspeling op zijn familienaam. Schilder Francois Ryckhals (±1600-1647)' Op 1 9 december 1 589 werd te Middel burg als poorter ingeschreven Francois Ryckhals afkomstig uit Antwerpen en van beroep houtbreker. Dit is de Ryckhals die in 1 599 het huis „In den Yngelsche Krayer" kocht. Kort na 1 600 werd in dit huis zijn zoon geboren, eveneens Francois genaamd. Deze Fran cois Ryckhals (1600-1647) werd een origineel kuntschilder, die zijn werken signeerde met een eigenaardig mono gram: Tijdens zijn leven en nog kort na zijn dood stond hij in hoog aanzien. Daarna heeft deze Middelburgse schilder van boerenbinnenhuizen, stallen en stille vens lange tijd in het duister der onbe kendheid verbleven door zijn rederij kersachtige lust tot spelen met namen. Zijn naam werd al gauw niet meer her kend en zijn werk werd aan anderen toe geschreven. Pas in 1917 bewees Bre- dius op afdoende wijze, dat de schilderi jen de naamtekening van Francois Ryck hals inhielden. Het is mogelijk, dat Francois Ryckhals de beginselen van het vak heeft geleerd van zijn beroemde stadgenoot Adriaen van de Venne. Ryckhals vertoefde in 1632 in Rotter dam en in 1 633/34 te Dordrecht. Daar na kwam hij naar het huis zijns vaders, naar Middelburg terug. Zijn werk Het werk van Francois Ryckhals verraadt een mooie kwaliteit en een vaardige schildershand. Hij wordt een zeer origi neel kunstenaar genoemd, wiens werk de ontwikkeling van de 17e-eeuwse schilderkunst sterk heeft beïnvloed. Hij zelf heeft een sterke invloed ondergaan van Adriaen van de Venne (1589- 1 662): Let op de nuances geel en bruin met hier en daar lichthoging geschil derd. Het werk van Francois Ryckhals omvat: Tekeningen, stillevens met potten en pannen (vroegst gedateerd werk 1 628), boeren- of schuurinterieurs, visstukken (Vis op het strand), landschappen (met bijbelse verhalen), pronkstillevens (met o.a. Middelburgs zilver). Van deze categoriën zijn vooral de pronkstillevens (behorend tot zijn laat ste werken) uitermate vakbekwaam en belangwekkend. Voor Zeeland in het bij zonder interessant daar het ons zilver werk toont van Middelburgse goud- en zilversmeden, wier werk uit de 1 7e eeuw beroemd is geworden. „Neerlands grootste stillevenschilder Willem Kalf is van nabij beïnvloed door de zo lange tijd vergeten Zeeuwse mees ter Francois Ryckhals, een zeer origineel en bekwaam kunstenaar", (citaat naar L. J. Bol) „Francois Ryckhals hatte sensible Stille ben und Bauerninterieurs gemalt, bei denen das Licht von Walcheren eine be- sondere Rolle spielte." „Die Hell-Dun- kel-Malerei des bedeutenden italieni- schen Malers Caravaggio hatte viele hollandische Maler beeinfluszt, u.a. Rembrandt. Auch Ryckhals hatte den „Carravagismus" gekannt und in den Hell-Dunkel-Kontrasten seiner Inte rieurs verwendet." (Bernhard Kirchaes- ser 1 989) De boeren- of schuurinterieurs Francois Ryckhals had in zijn werk gro tere belangstelling voor dingen dan voor demens. Demensis vaak van bijkomsti ge betekenis op zijn schilderijen, soms niet meer dan een schimmige gedaante in een dompig halfduister. Misschien vond hij dat dingen vaak meer ziel heb ben dan mensen? De voorwerpen zijn door hem subliem in de stofuitdrukking geschilderd. Tegen slordig gepleisterde muurvlakken en ruwhouten schotwerk is allerlei ge reedschap en ander gerief opgehangen. Houten, metalen en aarden vaatwerk (het is in werkelijkheid te zien in de vitri nes en verspreid in het museum), dat merktekens draagt van een langdurig, ruwhandig gebruik; manden, tonnen, tobben, pannen, ketels, een blaasbalg, schuimspaan, vergiet, een bezem, een graanschep, een aardappel-, een brood bak, dat alles ligt er in schilderachtige wanorde, opeengehoopt en verspreid, bijeen; een lap of een paardedeken, kool, pompoen, knolraap en uien vol tooien vaak het rustieke stilleven. Te midden van dit alles scharrelen soms kippen en kalkoenen. Door een geleide lichtinval van links of van rechts lichten dieren en dingen op uit het grauwe duis ter. Ryckhals is mogelijk de allereerste die dergelijke mengvormen van platte landsinterieur en stilleven heeft geschil derd. „Hier komt een sterk gevoel van tonali teit, atmosfeer en lichttover tot uiting, die bij Ryckhals aan onaanzienlijke en prozaïsche dingen een „extra" verlenen:

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 21