het francois ryckhalsmuseum te middelburg 180 een poëtisch element in het alledaagse." (citaat naar L. J. Bol, 1 983) Representatieve „boereninterieurs" van Ryckhals bevinden zich onder andere in Karlsruhe (2), Praag (2), Budapest (2) en in het Francois Ryckhalsmuseum te Mid delburg. De visstukken De visstukken verbeelden grote vissen, die op het strand liggen. Ze zijn uiterst gedetailleerd geschilderd. Daarbij ma ken kreeften en krabben, mensen op het strand wandelend, in de verte vage schepen en op de achtergrond het sil houet van een Zeeuwse haven of stad, de compositie compleet. Tot nu toe zijn drie visstukken van Ryck hals bekend namelijk „Vis en kreeft op het strand",1 642, Collectie Art Museum Sebastopol. „Vis op het strand met op de achtergrond een stad" (Veere?), 1643, Musée d'lxelle te Brussel. „Visstuk met op de achtergrond het silhouet van Vlis- singen". Particuliere verzameling Brus sel. De landschappen In de weinige landschappen (ook wel veestukken genoemd), die we van Fran cois Ryckhals kennen, zijn enkele typi sche kenmerken opvallend. In de kop van zo'n grijs-witte koe zijn structuur en inplanting van de haren om de blinkend In Wereldoorlog II verbrand. bruine oogjes - naar ons begrip van „koeie-ogen" te klein - en de weekheid van de bijzonder brede rose snoet met de grote wijd-open neusgaten en de tan den op een karakteristiek persoonlijke wijze weergegeven. In het werk uit het Dordrechts Museum wordt het tonalis- me met zijn licht-donker tegenstelling verlevendigd door het heldere zilver- grijswit en het roodbruin van het hoorn vee, alsook door tinten rood, wit en blauw in de kleding van man en vrouw, die hier nu ook meer corpus hebben, (ci taat naar Bol). Het werk hield vaak een bijbels verhaal in. Dit genre schilderijen werd in zijn tijd zeer gewaardeerd en kwam in de grote belangrijke collecties (Antwerpse const- kamers) voor. Al tijdens zijn leven werd zijn werk gekopieerd. Landschappen van Ryckhals treft men onder meer aan in het Zeeuws Museum te Middelburg („Jacob hoedt de kudde van Laban") in een privécollectie in Tsje- choslowakije („De terugkeer van Ja cob") en in het Dordrechts Museum (een mengvorm van landschap en boerenin- terieur). De pronkstillevens In 1640 en volgende jaren schilderde Ryckhals stillevens van geheel andere aard dan de voorgaande rustieke. Hij penseelt dan weelderige composities met kostbare kannen, schalen en boka len, waar het fraaie glaswerk tintelt, rijk gedreven goud en zilver glinstert, hoogst bekwame pronkstillevens, die het uithouden naast het beste dat in die tijd de kunst van het stilleven in ons land te bieden had. Dit deel van Ryckhals' oeuvre, met por selein, edelmetaal, grote kreeften en ko stelijk fruit, vormt wel een grote tegen stelling met zijn boerse ensembles van potten en pannen, kool en knolraap. De rijke en armelijke objecten in Ryck hals' tweeërlei stilleven-categorieën il lustreren onbedoeld welsprekend de so ciaal-economische tegenstellingen tus sen de rijke koopstad en het arme platte land. In Middelburg heerste in die tijd grote welvaart (de VOC). Middelburg telde in die jaren veel zil versmeden. Hun kunstprodukten zien we in volle glorie op deze schilderijen. De pronkstillevens hebben, als zoveel 17e-eeuwse schilderijen een Vanitas- bedoeling: herinnering aan ijdelheid en eindigheid, hier meer versluierd dan in de bekendere voorbeelden met doods hoofden en uitgebluste kaars. Een oude foliant met ezelsoren, documenten met uithangend zegel, vreemde voorwerpen te midden van al die kostbaarheden, zijn de sleutel tot het begrip van deze stille vensoort. (citaat naar L. J. Bol) Ingvar Bergström: „Voortreffelijk zijn kreeft en krab geschilderd, met een vol maakt gevoel voor variatie in de stofuit drukking. De enige meester, die een ver gelijking hierin kan doorstaan is Abra ham van Beyeren." Schitterende pronkstillevens van Fran cois Ryckhals zijn onder andere te zien in de Hermitage te Leningrad, in het Mu seum voor Schone Kunsten te Budapest en er bevinden zich enkele in particuliere verzamelingen. Francois Ryckhals behoort onmisken baartot de grootmeesters der 1 7e eeuw. Dat is nu weer zichtbaar gemaakt in zijn geboortehuis. Litteratuur: Dr. A. Bredius: „De schilder Francois Ryckhals". Oud Holland. 1917. L. J. Bol: Francois Ryckhals, een Middelburgse schil der die zijn naam verduisterde, - zijn invloed op tijd genoten." Onbekenden. 1982. Ingvar Bergström: „Twee onbekende stillevens van Francois Ryckhals." Oud Holland. 1 949. Bernhard Kirchaesser: „Kunstimpulse im hoilandi- schen Middelburg", Die Drei. 1989.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 22