ZEEUWS TIJDSCHRIFT JAARGANG 39 nummer 6 -1989 ZEEUWSE RADIO BEGINT TIJDENS DE JAARWISSELING Flip Feij Het vuurwerk, dat met oud en nieuw van Sint Philips/and tot Zeeuwsch-Vlaan deren wordt afgestoken, luidt ook het begin in van OmroepZeeland, de langver wachte radiozender in deze provincie. Meteen na middernacht staat het pro grammateam klaar voor de eerste van een lange reeks uitzendingen, bestemd voor gans het gewest. Een uiterst belangrijke ontwikkeling, vanuit de algemeen aanvaarde gedachte, dat een pluriform informatie-aanbod de kwaliteit van de samenleving kan verhogen. Ook nationaal heeft 1 januari 1990 betekenisvoorde mediageschiedenis, want van deze dag zal de volledige bedekking van Nederland met regionale omroe pen een feit zijn. Utrecht en Flevoland waren laat, maar Zeeland werd hekke- sluiter. De journalist F tip Feij (40), geboren en getogen in Vlissingen en tot begin dit jaar in Hilversum eindredacteur van het populaire NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen, keerde terug naar zijn geboortegrond om de Zeeuwse omroep op poten te zetten en er zowel zakelijk als inhoudelijk leiding aan te geven. Wat zijn de verwachtingen? dl OMROEP ZEELAND, SMEERMIDDEL VOOR DE SAMENLEVING „Ik weet niks van journalistiek en radio ervaring heb ik ook niet, maar het lijkt me een uitdaging om mee te werken aan de opbouw van Omroep Zeeland". In vijf van de tien sollicitatiebrieven gaf men met dit soort woorden blijk van zijn en thousiasme voor de nieuwste ontwikke ling op massacommunicatiegebied in deze provincie. Het stelde de selectie commissie voor problemen, want radio- journalistiek bedrijven is een vak, dat specifieke kennis en vaardigheden ver eist. Niettemin beginnen de uitzendin gen van Zeelands eigen officiële regio nale omroep op 1 januari 1990 en ge lukkig niet alleen met onervaren mede werkers. Nog voordat de eerste uitzending is be gonnen oefent de regionale radio een grote aantrekkingskracht uit op - veelal jonge - mensen, die er hun boterham willen gaan verdienen. Op één perso neelsadvertentie met strikte eisen inza ke journalistieke en radio-ervaring, op 1 april 1989 geplaatst in de PZC en De Volkskrant, kwamen meer dan 400 schriftelijke reacties binnen en veletien- tallen mondelinge. In feite begonnen de Het beeldmerk, waarvan Omroep Zeeland zich bedient <ll> 3) CEO CS 0 Luctor et Emergo voor Omroep Zeeland. Tekening van Joost Swarte, die regelmatig publiceert in Humo en Vrij Nederland. brieven al binnen te druppelen nadat de provinciale politiek op 24 juni 1 988 in stemde met de komst van het nieuwe medium. Ook besturen van uiteenlopende organi saties in deze provincie koesteren hoge verwachtingen. Een beweging uit de sector „geestelijk leven" toonde belang stelling voor een paar uur zendtijd per week, die men zelfs bereid waste kópen: „Onze voorkeur gaat uit naarde zondag ochtend. Kunt u ons uw tarieven toezen den?". Een overkoepelende stichting voor mensen met een handicap liet we ten: „De bij ons aangesloten organisa ties vinden een herkenbare, vaste ru briek in de programmering nodig" en of wij de wegen konden aangeven om deze droom in vervulling te laten gaan. Verder meldden zich een promotiewerker van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1989 | | pagina 3