Traverse Een tentoonstellingsproject in Zierikzee metaal, glas en steen, vult de entree ruimte van de poort met een monu mentaal werk bestaande uit elf gegal vaniseerde ijzeren ribben in marmeren voeten (de ruggegraat). De twaalfde (zwevende) rib is van glas gemaakt en staat los van de andere ribben in een gewricht van marmer. Sfeer De „galerie" is een langgerekte ruimte onder de houten overkapping die in een hoefijzervorm rondloopt over de poort. Geïnspireerd op het ritme van de zware balken en de nissen in de muren zal de schilder Hans Richters een nog onbestemd werk gaan uitvoeren. Hans' werk draagt een expressionistisch karakter. De directe ervaring van het schilderen is voor hem van wezenlijk belang. Hij ondergaat de sfeer van de omgeving en brengt zijn ervaringen ter plaatse op het doek: „Ik wil mij niet op voorhand aan mijn verblijf in de poort vastpinnen op uitspraken ten aanzien van mijn verbeelding. Ik wil direct associatief op de ruimte reageren met ver in mijn achterhoofd de vele hoe danigheden van het gebouw verweven met de verandering die de ruimte ondergaat door mijn ingrijpen". Een terugkerend motief in zijn werk is het naakte bestaan van de mens. Het kleur gebruik van Hans Richter is meestal sterk emotioneel geladen. Het zal boeiend zijn te zien hoe hij zijn ervaringen in het mysterieuze poort gebouw, tussen de zware muren die hem scheiden van tijd en ruimte, heeft vertaald. Ook Willem van Anraad proeft de sfeer maar zijn verwerking is introverter. Over zijn werk in de afgelopen jaren zegt deze Zierikzeeënaar: „De struc tuur en de kleur van het Zeeuwse lage land is een grote inspiratiebron. Ener zijds het wijdse strakke land met hoge wisselende luchten, anderzijds het menselijk ingrijpen daarin. De zwart geteerde boerenschuren, verweerde golfplaten, bouwsels in het veld en de oppers getuigen ervan. De weergave van deze objecten in het landschap werd steeds abstracter. De romantische gedachte over menselijke tekens in het landschap werd vaak vertaald in struc tuur en kleur". Hij ziet in het Noord- havenpoortproject een voortzetting van zijn vroeger werk. De monumenten brengen hem op gedachten over de tekens en getuigenissen van vroeger tijden. De functie van dergelijke gebou wen als kruispunt van oorlogshande lingen en belegeringen overschaduwt in zijn ervaringswereld de functie van de doorgang. De verwerking van deze ideeën zijn niet in romantische tafe relen terug te vinden maar in de weer gave van verweerde „doorbloede" muren en de schilderachtige verwer king van de Noordhavenpoort zelf. Zo krijgt beleving een bijna abstracte vorm. Hoeveelheid Pieternel de Bruijn betrekt de zoge naamde torenkamer, de ruimte die zich recht boven de poort bevindt en de galerie in tweeën deelt. Zij is schilderes en probeert in haar werk opgedane indrukken, sferen en situaties samen te brengen, zodanig dat er associatieve verhalen ontstaan. Deze verhalen wekken de indruk uit mythen en rituelen te zijn ontstaan. Toch blijven er vraag tekens in het beeld, er is geen alle daagse werkelijkheid in aan te geven, de oorsprong blijft verborgen. Voor Traverse koos Pieternel een vast om lijnd uitgangspunt: Alles wat te maken heeft met heraldiek: wapenschilden, familiewapens, stadswapens. De kleine ruimte waarin de schilden komen te hangen bepaalt de vormen waarmee ik ze beschilder, leder schild vertelt een verhaal. „Ik gebruik daarbij mijn eigen vormentaal en ontleen tevens vormen aan de plek die ik heb gekozen. Ik wil de ruimte helemaal volhangen om massaliteit en hoeveelheid aan te geven: Een ruimte volgehangen met schilden: de blazoenkamer". In het achterste gedeelte van de galerie exposeert Marijke Folkertsma. Behalve als schilderes werkt zij ook als free-lance fotografe. Zij is gefascineerd door het proces van het waarnemen en de rol van de tijd daarin. Terwijl ze in de fotografie het moment vastlegt, werkt ze tijdens het schilderen met een groot aantal momenten. We zien niet één ding tegelijk en registreren niet in één oogopslag wat we gezien hebben zoals een camera dat doet, maar ons oog beweegt zich op een willekeurige, haast wispelturige manier door de ruimte. We zien iets in een oogwenk maar besteden er geen aandacht aan omdat we niets bijzonders hebben gezien. Soms valt ons iets op en kijken we wat langer. We registreren niet maar selec teren onbewust in een razend tempo. We onthouden misschien wat we ge zien hebben maar vergeten hoe het eruit zag. Een beeld bouwen we op uit een groot aantal momentopnames. Zo bouwt ze tijdens het schilderen een beeld op uit fragmenten. „De poort is voor mij in de eerste plaats een doorgang. Terwijl het gebouw blijft staan trekt het leven eraan voorbij in ontelbare ogenblikken, vluchtig als gras en veranderlijk als water". Haar werk in de poort is opgebouwd uit foto's. Foto's van de zee, die geen vaste vorm heeft maar toch altijd zee is en van toevallige ogenblikken uit het leven op Schouwen-Duiveland. De foto's gaan op in een groter geheel dat de achterste ruimte van de galerie vult. Zo worden ze weer tot wat ze eens waren: momentopnames die op zichzelf geen betekenis hebben en verdwijnen terwijl ze opgaan in een niet te bevat ten totaalbeeld. Verleden Aan de stadszijde van de Noord- havenpoort achter de Gotische voor gevel ligt een hoog vertrek met een balustrade, de voorkamer. Een trap naar boven leidt naar de zogenaamde troonzaal en een trap naar beneden naar de kelder en een donkere gang. Bezoekers voelen zich in deze ruimtes terug naar de middeleeuwen verplaatst. De kunstenaars die aan het Traverse project werken ervaren hetzelfde. De graficus Ton Lamper verwees in eerder werk al vaak naar het verleden. Hij ontleende er zijn onderwerpen aan welke verwijzen naar cultuurhistorische en archaïsche motieven. Daarnaast speelt in zijn werk de menselijke figuur een rol. Enerzijds als vertolker van gevoelens en ideeën anderzijds als vorm of decoratief element. In zijn be schouwing van het poortgebouw richtte Ton Lamper zijn blik op het verleden en vond er naast zijn uitgangspunt kleuren en motieven: „het aspect ver dediging en de poort als grens tussen binnen en buiten decoratieve pa tronen zoals ze in de poort aanwezig zijn, kleuren en tekens uit de heraldiek". Rondom de buitendeur hangen etsen. 67

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 29