Traverse Een tentoonstellingsproject in Zierikzee zijn in het houten deel van de sculptuur duidelijk in het verlengde van de langgerekte silhouetten die zijn schilderwerk bevolken. Anderzijds is het op deze manier ruimtelijk werken met hout en natuursteen nieuw voor hem. Het poortgebouw is een middel eeuwse monumentale vesting, een verdedigingswerk dat het doel had on gewenste personen buiten te houden. De strijd als aanknopingspunt voor zijn werk ligt dan ook voor de hand. Vandaar zijn krijgers opgesteld rond een kom (bron): „een onbereikbare graal die de opponenten in hun macht houden maar die de strijders ook nodig hebben om in balans te blijven. Daarbij verwijst de vorm van de hele sculptuur weer naar een vestingswerk". Onderbewuste De Vlaamse beeldhouwer Luc de Bruyne weet met zijn werk een gevoel van beklemming op te roepen. Zijn beelden van mensenfiguren zijn bijna klassiek vormgegeven, maar zijn aan getast en blijven onvolledig zodat gedachten over ziekte en verval zich aan de beschouwer opdringen. In plaats van mensenfiguren maakt Luc voor Traverse een aantal vleermuizen die hij ophangt onder de overkapping van de troonzaal. Ook hier weer een gevoel van beklemming. Ze herinneren eraan dat de Noordhavenpoort een groot deel van zijn betekenis voor het stadsleven heeft verloren. Ze is in de eerste plaats een gebouw, dat door de mens verlaten is en waarin vleermuizen ongestoord hun winterslaap kunnen houden. Beklemming spreekt ook uit het werk van Peter Jansen. De afdeling naar de kelder die door hem is ingericht is er een van een afdaling in de sfeer van het onderbewuste of van een afdaling in een crypte. In de kelder staat de Hertenbron, vijf abstracties van herten in keramiek omringen een met water gevuld bekken dat als een graal gezien kan worden. „In een schemerige gang klinkt het geluid van druppend water. In een vijvertje staat een keramische beeldengroep „De Bron Mimir" (de Bron van de Wijsheid uit de Eddah). Midden in de gang doemt de grafzerk van een ridder uit het duister op. Er ligt een geharnaste figuur ruggelings op de tombe met zijn handen op de borst gevouwen. Het schemerige licht is afkomstig van een aantal lichtsculpturen gemaakt van keramiek en glas". Na deze tocht door de kille donkere gang is het buitenlicht fel en de warmte van de zon aangenaam. Zierikzee is in voorjaarsstemming. Voor bezoekers van de expositie is het misschien een opluchting weer buiten te zijn en terug te keren in de tegenwoordige tijd. De poorten zijn weer stadsgezicht. Er is weinig veranderd. In de oude haven stroomt het water nog steeds in en uit met de getijden. Buiten het Poortgebouw zijn nog twee objecten te zien naar gelang in het water of op de slik-bodem. Het rijzende en dalende water brengt een kinetisch object van Willem van Anraad in bewe ging. Verderop in de haven staan een aantal houten palen waaraan visnetten hangen. Het is een verbeelding van een legende over vissers die in hun netten een zeemeermin hadden gevangen. Slotbemerkingen TRAVERSE is een tentoonstelling geworden waarin reacties van verschil lende kunstenaars op een thema zichtbaar worden. Het uitgangspunt was het oude poortgebouw in Zierikzee. Het resultaat is een tentoonstelling vol variatie. Toch zijn er twee aspecten van het poortgebouw die telkens weer naar voren komen in het werk van de onderling zo verschillende kunstenaars. Het doorgang verlenende aspect en het afscheidende aspect van het Poort gebouw. De voorstelling CONTRAST van het bewegingstheater MOVI- ACTUS luidt de tentoonstelling op 19 mei in. Van de vele hoedanigheden van het poortgebouw bleef die van ont moetingsplaats ongenoemd. Ontmoe tingen in al hun verscheidenheid is het thema dat Movi-Actus als uitgangs punt voor de voorstelling heeft gekozen. Tijdens het Traverse-project is de Poort voor alle deelnemende kunste naars ook een ontmoetingsplaats geworden die wellicht een plek van inspiratie voor de toekomstige bezoeker wordt. Met dank aan Peter Jansen voor de basisgegevens waarop dit artikel gestoeld is. Het Project Traverse wordt gesubsi dieerd door de provincie Zeeland, de gemeente Zierikzee, het fonds Zomer- zegels Brabant en het Anjerfonds". Movi-Actus. Foto M. Fotkertsma. 70

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 32