Mededelingen van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen Nieuwe concepten ontstaan op basis van kritische functie-analyse waar het vertrouwde tekort schiet. Ook op de stapelplaats-aktiviteiten, die aanvankelijk een handelsoriëntatie had den, worden nu technische geïndiceerd. Die opslagfuncties vragen ruimte en manifesteren zich soms duidelijk. De silhouetten van havens en industrieën worden sindsdien bepaald door hun opslagfaciliteiten. Deze fase van voortgang kan het best worden gekarakteriseerd met het begrip coördinatie. Het samenspel tussen vervoer, overslag en opslag daagt gaandeweg nieuwe randvoorwaarden uit als gevolg van diverse interacties tussen de verschillen de invloedsgrootheden. De eerdergenoemde „manload-oriënta- tie" valt zodoende uiteen in eenheden en bulk en dat verloopt zó spontaan, dat van een „goederenexplosie" kan worden gesproken. Dat verschijnsel blijkt zelfs voorspellende waarde te bezitten als het gaat om structurele ontwikkelingen, zoals stukgoedcrisis, die thans onze straks ook andere regio's teisteren. Gaandeweg vat de opvatting post, dat het niet langer gaat om vervoersaanbod van lading, maar om transport- beschikbaarheid van produkten. Bij elk antwoord dient te worden over wogen dat: ,,It ain't necessarily so!" Het samengaan van de onderscheiden functies leidde zodoende tot het beheer sen van processen en het begrip „tech nologie" dringt zich op, omdat het vervorming en verplaatsing tezamen aandacht vragen. „Beheersen" vereist „kennen", met name van alle relevante eigenschappen, die samen de conditie op elk gewenst moment bepalen. Wanneer is gewenst? In elk geval niet op ieder (willekeurig) ogenblik of zelfs voortdurend, zoals nogal eens gebeurt. Daarmee wordt slechts een nieuwe bijdrage geleverd aan een norm van milieu-belasting door informatievervuiling. De bepaling van de wenselijkheid voert terug op de vraag wat eigenlijk nodig is. Daarbij kan de actuele beschrijving van het fenomeen transport: „Moving at breakneck speed from bottleneck to bottleneck" in een groot aantal gevallen terug worden genomen tot „bewegen met (constante) systeemsnelheid". Kennis van de conditie, die daartoe wel meetbaar moet worden gemaakt, leidt op zijn beurt tot bewaking en normering. Het tweeslachtige begrip „kwaliteit" is daarmede te bepalen, afhankelijk van het gezichtspunt van daarbij betrokken partijen, als „de overeengekomen conditie-tolerantie". De kennis biedt tenslotte de mogelijk heid tot sturen en regelen, zelfs tot terugkoppelen tijdens de effectuering; begrippen, die systeembeheer mogelijk maken. De verworvenheden van de informatie 'technologie passen wonderwel bij de overgang van processen naar systemen. Met behulp van de electrologica zijn immers op massaloze wijze gegevens en signalen over te dragen en te bewerken. Terugkoppeling tijdens een activiteit vraagt om relatief grote snelheden en daaraan voldoet dit nieuwe fenomeen ruimschoots. Het vraagt wel van degenen, die er mee moeten leven een gewijzigde instelling en het is dan ook niet te verwonderen dat dit op bezwaren stuit. De informatie revolutie gaat niet onopgemerkt voorbij. Het is van het allergrootste belang dat allen, van hoog tot laag, die met de invloed van de informatica op hun werk- en leefniveau te maken hebben, daarin worden ingevoerd. Grote waardering verdient in dit kader onze huidige regering, die in stimule- rings- en inhaalprogramma's dit wil bevorderen. De aanpak daarvan mag onorthodox zijn, maar men dient zich. wel te realiseren, dat die karakterisering in ons calvinistische land niet onmid dellijk door ieder zal worden begrepen! De eveneens op de electrologica stoelen de moderne meettechnieken en instru mentatie bieden een mogelijkheden tot de eerder aangeduide sensoring en monitoring van condities en veranderingsverschijnselen. Al met al ligt „beheersing" voor het grijpen en dat behoeft niet eens duur te zijn. De koppeling van informatie met pro dukten, resulterend in het begrip goe deren, biedt geheel nieuwe perspectieven; met name heet beheersing hier betrouw baarheid en dat is zijn geld waard. Die betrouwbaarheid moet uiteindelijk op verschillende niveaus worden gewaar borgd. In het kader van het voorgaande kunne die niveaus worden aangeduid met resp.: activiteit, proces, systeem. Omdat de beheersing van deze zaken aanvang, verloop en afloop determine ren kunnen de effecten van ons streven worden aangduid met resp.: mechani seren, automatisering en rationaliseren. Daarbij kan niet worden volstaan met wat wij denken te weten van die zaken, maar zullen wij in een kritische analyse opnieuw moeten nagaan wat represen tatief is. In veel gevallen betekent dit onvoldoen de kennen. De aanpassing van bijeenhorende zaken bepaalt de efficiency van die koppeling of, bij gebreke daaraan, de mate van interface problemen. Die aanpassing moet rekening houden met vorm, plaats en tijd-aspecten en krijgt een nieuwe begripsnaam mee van „logistiek". Evenals het begrip kwaliteit is ook logistiek dubbelzinnig en afhankelijk van de gekozen optiek. Het is dan ook geen wonder dat daardoor veel ondui delijkheden en misverstanden ontstonden. Logistiek is als een briljant, die aan elke waarnemer alleen maar die facetten toont, die zijn eigen interesse weerspiegelen. Er zijn dus méérdere logistieke con cepten, maar allen hebben als kenmerk: aanpassen en verbinden. In het kader van de transportkunde zou men kunnen zeggen, het is de syner getische aanpassing van technologische activiteiten. Misschien wordt uiteindelijk 1 1 weer gelijk aan 2! Kenmerkend is in zekere zin óók dat logistiek tot (deel)optima kan voeren en dat daarmede zonder grote investeringen soms interessante besparingen kunnen worden geboekt en dat is een zeer interessant prijsaspect. Wanneer logistiek aan eerdergenoemde kenmerken van betrouwbaarheid, verevening en optimalisering voldoet zouden ook wel eens de schaalvergro tingen in vervoer en overslag daarin een rationele begrenzing kunnen vinden en kunnen zeker de opslagcapaciteiten aanzienlijk worden gereduceerd! De prijs van transport wordt in dat logistieke concept óók geoptimaliseerd. Niet voor élke participant in gunstige zin, zolang batenverdelen nog niet is geleerd. Kopij voor volgende mededelingen Bureau van het Genootschap (adres: zie pag. 78) 80

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 42