Mededelingen van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen
Nieuwe concepten ontstaan op basis
van kritische functie-analyse waar het
vertrouwde tekort schiet.
Ook op de stapelplaats-aktiviteiten, die
aanvankelijk een handelsoriëntatie had
den, worden nu technische geïndiceerd.
Die opslagfuncties vragen ruimte en
manifesteren zich soms duidelijk.
De silhouetten van havens en industrieën
worden sindsdien bepaald door hun
opslagfaciliteiten.
Deze fase van voortgang kan het best
worden gekarakteriseerd met het begrip
coördinatie.
Het samenspel tussen vervoer, overslag
en opslag daagt gaandeweg nieuwe
randvoorwaarden uit als gevolg van
diverse interacties tussen de verschillen
de invloedsgrootheden.
De eerdergenoemde „manload-oriënta-
tie" valt zodoende uiteen in eenheden
en bulk en dat verloopt zó spontaan,
dat van een „goederenexplosie" kan
worden gesproken. Dat verschijnsel
blijkt zelfs voorspellende waarde te
bezitten als het gaat om structurele
ontwikkelingen, zoals stukgoedcrisis,
die thans onze straks ook andere regio's
teisteren.
Gaandeweg vat de opvatting post, dat
het niet langer gaat om vervoersaanbod
van lading, maar om transport-
beschikbaarheid van produkten.
Bij elk antwoord dient te worden over
wogen dat:
,,It ain't necessarily so!"
Het samengaan van de onderscheiden
functies leidde zodoende tot het beheer
sen van processen en het begrip „tech
nologie" dringt zich op, omdat het
vervorming en verplaatsing tezamen
aandacht vragen.
„Beheersen" vereist „kennen", met
name van alle relevante eigenschappen,
die samen de conditie op elk gewenst
moment bepalen. Wanneer is gewenst?
In elk geval niet op ieder (willekeurig)
ogenblik of zelfs voortdurend, zoals
nogal eens gebeurt. Daarmee wordt
slechts een nieuwe bijdrage geleverd aan
een norm van milieu-belasting door
informatievervuiling.
De bepaling van de wenselijkheid voert
terug op de vraag wat eigenlijk nodig is.
Daarbij kan de actuele beschrijving van
het fenomeen transport: „Moving at
breakneck speed from bottleneck to
bottleneck" in een groot aantal gevallen
terug worden genomen tot „bewegen
met (constante) systeemsnelheid".
Kennis van de conditie, die daartoe wel
meetbaar moet worden gemaakt, leidt
op zijn beurt tot bewaking en normering.
Het tweeslachtige begrip „kwaliteit" is
daarmede te bepalen, afhankelijk van
het gezichtspunt van daarbij betrokken
partijen, als „de overeengekomen
conditie-tolerantie".
De kennis biedt tenslotte de mogelijk
heid tot sturen en regelen, zelfs tot
terugkoppelen tijdens de effectuering;
begrippen, die systeembeheer mogelijk
maken.
De verworvenheden van de informatie
'technologie passen wonderwel bij de
overgang van processen naar systemen.
Met behulp van de electrologica zijn
immers op massaloze wijze gegevens en
signalen over te dragen en te bewerken.
Terugkoppeling tijdens een activiteit
vraagt om relatief grote snelheden en
daaraan voldoet dit nieuwe fenomeen
ruimschoots.
Het vraagt wel van degenen, die er mee
moeten leven een gewijzigde instelling
en het is dan ook niet te verwonderen
dat dit op bezwaren stuit. De informatie
revolutie gaat niet onopgemerkt voorbij.
Het is van het allergrootste belang dat
allen, van hoog tot laag, die met de
invloed van de informatica op hun
werk- en leefniveau te maken hebben,
daarin worden ingevoerd.
Grote waardering verdient in dit kader
onze huidige regering, die in stimule-
rings- en inhaalprogramma's dit wil
bevorderen. De aanpak daarvan mag
onorthodox zijn, maar men dient zich.
wel te realiseren, dat die karakterisering
in ons calvinistische land niet onmid
dellijk door ieder zal worden begrepen!
De eveneens op de electrologica stoelen
de moderne meettechnieken en instru
mentatie bieden een mogelijkheden tot
de eerder aangeduide sensoring en
monitoring van condities en
veranderingsverschijnselen.
Al met al ligt „beheersing" voor het
grijpen en dat behoeft niet eens duur te
zijn.
De koppeling van informatie met pro
dukten, resulterend in het begrip goe
deren, biedt geheel nieuwe perspectieven;
met name heet beheersing hier betrouw
baarheid en dat is zijn geld waard.
Die betrouwbaarheid moet uiteindelijk
op verschillende niveaus worden gewaar
borgd. In het kader van het voorgaande
kunne die niveaus worden aangeduid
met resp.: activiteit, proces, systeem.
Omdat de beheersing van deze zaken
aanvang, verloop en afloop determine
ren kunnen de effecten van ons streven
worden aangduid met resp.: mechani
seren, automatisering en rationaliseren.
Daarbij kan niet worden volstaan met
wat wij denken te weten van die zaken,
maar zullen wij in een kritische analyse
opnieuw moeten nagaan wat represen
tatief is.
In veel gevallen betekent dit onvoldoen
de kennen.
De aanpassing van bijeenhorende zaken
bepaalt de efficiency van die koppeling
of, bij gebreke daaraan, de mate van
interface problemen. Die aanpassing
moet rekening houden met vorm, plaats
en tijd-aspecten en krijgt een nieuwe
begripsnaam mee van „logistiek".
Evenals het begrip kwaliteit is ook
logistiek dubbelzinnig en afhankelijk
van de gekozen optiek. Het is dan ook
geen wonder dat daardoor veel ondui
delijkheden en misverstanden
ontstonden.
Logistiek is als een briljant, die aan elke
waarnemer alleen maar die facetten
toont, die zijn eigen interesse
weerspiegelen.
Er zijn dus méérdere logistieke con
cepten, maar allen hebben als kenmerk:
aanpassen en verbinden.
In het kader van de transportkunde zou
men kunnen zeggen, het is de syner
getische aanpassing van technologische
activiteiten.
Misschien wordt uiteindelijk 1 1 weer
gelijk aan 2!
Kenmerkend is in zekere zin óók dat
logistiek tot (deel)optima kan voeren en
dat daarmede zonder grote investeringen
soms interessante besparingen kunnen
worden geboekt en dat is een zeer
interessant prijsaspect.
Wanneer logistiek aan eerdergenoemde
kenmerken van betrouwbaarheid,
verevening en optimalisering voldoet
zouden ook wel eens de schaalvergro
tingen in vervoer en overslag daarin een
rationele begrenzing kunnen vinden en
kunnen zeker de opslagcapaciteiten
aanzienlijk worden gereduceerd!
De prijs van transport wordt in dat
logistieke concept óók geoptimaliseerd.
Niet voor élke participant in gunstige
zin, zolang batenverdelen nog niet is
geleerd.
Kopij voor volgende mededelingen
Bureau van het Genootschap
(adres: zie pag. 78)
80