Boekbesprekingen uitgebouwd; er kwamen ook nieuwe vormen, zoals de autoverzekering en de inbraakverzekering. De Onderlinge Brandwaarborgmaat schappij van 1829 en de Zeeuwse Brandwaarborg Maatschappij van 1824 waren de voorlopers van de Algemene Zeeuwse Verzekering Maatschappij N.V. In tegenstelling tot de grotere, landelijk werkende concurrenten, werkten deze maat schappijen in Zeeland en waren het Zeeuwse initiatieven. Hun oprichting vond plaats in een tijd dat de brandverzekering in opkomst was. Verzekeren tegen brand was hun voornaamste activiteit, met een beperkte dekking. Op 27 november 1939 werd in Middelburg in aanzwezigheid van een notaris de Algemene Zeeuwse Verzekering Maatschappijen N.V. opgericht. De Algemene Zeeuwse was een dochteronderneming van Tiel Utrecht Levensverzekering N.V., maar de Algemene Zeeuwse mocht wel zelf standig opereren. Kort na de oprichting brak de oorlog uit. Bij het bombardement van Middelburg werd het pand waarin de Algemene Zeeuwse gevestigd was getroffen. Gelukkig zat het grootste deel van de administratie en de polissen in een grote, brandvrije kluis en bleef behouden. Daardoor kon de maat schappij spoedig verder werken, op een ander adres, Houtkaai 11 in Middelburg. De verbindingen waren door de oorlog zeer moeilijk, de schades en risico's groot. Na de oorlog ging men nauw samenwerken met de Zeeuwse Brand waarborg Maatschappij te Zierikzee, die in een moeilijke positie verkeerde, maar toch voor Zeeland behouden kon blijven. Van 1948 tot 1974 was een tijd van heroriëntatie voor de Maatschappij. Er waren op diverse terreinen enorme ontwikkelingen en het aantal soorten verzekeringen werd drastisch uitgebreid. De Ramp van 1953 betekende ook een zware aderlating voor de Algemene Zeeuwse, hoewel het grootste deel van die schade gedragen werd door het Nationaal Rampenfonds. Rond 1974 vonden ingrijpende veranderingen plaats: zoals de liquidatie van de Zeeuwse Brandwaarborg Maatschappij van 1824 en de pensionering van de eerste directeur Jhr. Mr. T. A. J. W. Schorer. Op diverse terreinen bij de Algemene Zeeuwse was na 1974 sprake van professionalisering en automatisering. De branche groeide sterk en het aantal soorten verzekeringen werd ook uitgebreid. De auteur heeft een gedegen bedrijfsgeschiedenis geschreven. Voor mensen die weinig van de verzekeringsbranche weten is dit een prettige kennismaking. Hij geeft een goed beeld van de geschiedenis van de Algemene Zeeuwse Verzekering Maatschappij N.V. en plaatst deze maatschappij in een breed kader. J. N. Houterman: „Buffaloes bevrijden Middelburg". Gemeente Middelburg, 1990. Drukkerij Den Boer. Dit boek is een uitgave van de gemeente Middelburg ter gelegenheid van de herdenking in mei 1990. Het boekje omvat 48 pagina's tekst, 7 illustraties en een literatuurlijst. Het is verkrijgbaar bij de gemeente Middelburg en de Zeeuwse bibliotheek. In de inleiding schrijft de auteur, dat de dag van de bevrijding het onderwerp van de publikatie zal zijn en dat tevens enkele facetten uit de periode daarvoor aan de orde komen. Hij wil een aanvulling geven op de al eerder gepubliceerde getuigenissen. Die facetten uit de periode net voor de bevrijding blijven echter beperkt tot wat dagboekfragmenten die een onvolledig beeld geven van de situatie in het overbevolkte, door water en geallieerden omgeven Middelburg. Na die korte impressies wordt het Duitse Wehrmachtonderdeel in Middelburg omschreven als de „Wittebroodsdivisie", omdat de meeste soldaten maagkwalen hadden. Van het Nederlandse verzet wordt de O.D. (Ordedienst) met name genoemd en er wordt melding gemaakt van radioberichten over militaire objecten aan de bevrijders, zodat we vermoedelijk met de B.S. (De binnen landse strijdkrachten) te doen hebben, wat pas aan het eind van het boekje blijkt. Andere verzetsgroepen worden niet vermeld. Een totaalbeeld van de situatie in Middelburg waar zich Duitse militaire stellingen bevonden of beschietingen plaatsvonden is uit deze dagboek fragmenten zonder verbindende tekst niet op te maken. Uitvoerig en gedetailleerd verhaalt de schrijver over geallieerde leger onderdelen welke de bevrijding van Walcheren ondernamen. Elk onderdeel wordt precies met naam, soort en nummer opgesomd, met vermelding van de namen en rangen van de bevelhebbers en waar ze zich bevonden. Na deze opsomming volgen er een drietal interessante dagboekfragmen ten van inwoners van Walcheren, die met bootjes erin slaagden vanuit Middelburg de geallieerden te bereiken en berichten over de situatie in de stad door te geven. De volgende dag werd er een verkenningstocht met een amfibie voertuig ondernomen. Op 6 november werd er weer een verkenningstocht ondernomen, met een grotere groep van 11 amfibievoertuigen, buffaloes geheten. De beschrijving van de militaire verkenningsgroep is weer zeer uitvoerig. De tocht gaat via Koudekerke over de ondergelopen landerijen naar Middelburg. Ze ontmoeten weinig tegenstand, alleen Duitse militairen die zich overgeven. Zo reden ze door tot in het centrum van de stad. Daar wilde de Duitse generaal echter niet capituleren voor een luitenant, maar wel voor een kolonel, dus werd „major" Johnston direct daartoe bevorderd. Een paar duizend Duitsers gaven zich massaal zonder slag of stoot over en werden ontwapend, met behulp van het Nederlandse verzet. Pas 's nachts kwamen er versterkingen voor die handvol buffaloes, zo n 130 geallieerden. Na deze, door militairen beschreven gebeurtenissen, volgen nog enkele dagboekfragmenten van verschillende auteurs over de situatie op de bevrijdingsdag en kort daarna. Kort samengevat geeft de auteur een beeld van de verrassende bevrijding van Middelburg op 6 november 1944 door een handvol geallieerde amfibievoertuigen die op verkenning waren en onverwacht geconfronteerd werden met Duitsers, die zich niet verweerden, maar massaal overgaven. 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 39