De toekomst van Zeeland „Afwachten of Aanpakken?"
brug en de W.O.V., met op elke wervel
de mogelijkheid van een bedrijfsterrein
met zichtlokatie! Zo'n model kan niet
meer dan een theoretische waarde
hebben. Het suggereert nl. dat zo'n
ontwikkeling, welke het open, groene
en schone hart van Zeeland zou ver
pesten, het onvermijdelijke gevolg zou
zijn van een W.O.V. met goede aan-
sluitpunten naar noord (Rotterdam) en
zuid (Calais), omdat zulke bedrijfster
reinen elders in het land overal ont
staan. Diegenen die zich fel kanten
tegen dit model beschouwen dit als
een onontkoombaar noodlot dat in
herent is aan een goed gekozen weg
verbinding. Ik deel deze pessimistische
mening niet. En ik doe dat naar mijn
mening op goede gronden.
Pleiten voor die goede aansluitpunten
kan namelijk goed samen gaan met
een conserverend beleid langs die
route. Streekplannen en bestemmings
plannen zonder die bedrijfsterreinen
kunnen zoiets volstrekt onmogelijk
maken. Het provinciebestuur kent ook
in het huidige Streekplan geen enkele
mogelijkheid daartoe. Een drastische
verandering lijkt mij politiek in Zeeland
volstrekt onhaalbaar.
Waar het bij het ontwikkelen van een
uitvoerbare toekomstvisie vooral om
gaat is het erkennen van de waarde
van de verschillende functies en deze
zodanig op elkaar af te stemmen dat er
sprake is van een complementariteit en
niet slechts van onvermijdelijke alter
natieven! Zo wordt ook in Zeeland de
woonfunctie steeds meer van belang.
Als vestigingsfactor van nieuwe bedrij
ven, als zelfstandig keuzemotief voor
hen die niet direct afhankelijk zijn van
een woonplaats in de direkte werk
omgeving. Wie daar beleidsmatig
aandacht aan wil besteden doet dat in
Zeeland niet ten koste van de aandacht
voor de industriële ontwikkeling.
Anders gezegd, het is niet óf industrie
óf de woonfunctie die bevorderd moet
worden maar èn industrie èn wonen!
Ik denk dat het beeld dat ik geschetst
heb duidelijk is: ontwikkel Zeeland
maar behoud het goede. Weinigen
zullen het daar niet mee eens zijn.
Maar de vraag is: Hoe doe je dat? Hoe
zet je de gewenste ontwikkelingen in
gang?
Gedeputeerde Staten heeft op een rijtje
gezet wat daar voor nodig zou zijn.
Maar zij kan dat niet alleen. Zij wil dat
ook niet. Het is dan ook geen toeval
dat de titel waaronder onze voorstellen
zijn gepresenteerd luidt: „Zeeland aan
Zet".
Ik voeg daar wel aan toe „Laat het
geen eindeloze reeks zetten worden".
Het tijdschema voor de besluitvorming
voorziet in vaststelling in september.
Dan kunnen en moeten we aan de
slag.
Het gaat niet om een willekeurige
opsomming van projecten die wel een
keertje kunnen worden aangepakt.
Naar mijn idee is het een aantal
strategisch gekozen projecten waar
van de verwezenlijking van uitermate
groot belang is om de gekozen hoofd
doelstelling te realiseren. Eén hoef ik
natuurlijk niet toe te lichten, de aanleg
van de W.O.V. kan niet ontbreken, en
heeft ongetwijfeld de hoogste prioriteit.
De projecten in „Zeeland
aan Zet"
De twaalf projecten, welke in de bro
chure „Zeeland aan Zet" genoemd
worden, wil ik van een korte toelichting
voorzien. Hierbij zal ik de volgorde van
de brochure aanhouden.
1Het tegengaan van het onnodig
wegtrekken van jongeren door ver
groting van het aanbod van het
(beroeps)onderwijs en tegelijkertijd
het aantrekken van nieuwe werk
gelegenheid. Met name de wissel
werking tussen onderwijs en arbeid
zal verder versterkt worden.
De Hogeschool Zeeland speelt
daarin een belangrijke rol. Dit punt
staat niet toevallig bovenaan.
Zeeland gaaf ontwikkelen kan niet
zonder voldoende werkgelegenheid
en die moet er tenminste zijn voor
onze jeugd.
2. Bevordering van de vestigings
mogelijkheden voor met name de
zogenaamde post-actieven
(55-plussers). Er wordt gemikt op
een haalbaar aantal van circa 600
per jaar. Het is van belang Zeeland
naar voren te brengen als een
gebied, waar het groen, rustig en
veilig wonen is, waar men allerlei
recreatiemogelijkheden bij de hand
heeft en waar de woningmarkt ruim
is. Deze aantrekkelijkheden liggen
vooral in die delen van de provincie,
waar de verwevenheid tussen na
tuur, landschap en recreatie groot
is, zoals de kuststrook en voorts in
de steden.
Het creëren van werkgelegenheid
als basis voor een levende streek
kan niet altijd d.m.v. het aantrekken
van bedrijven. Het verschaffen van
woonruimte kan er wel toe bijdragen
het draagvlak van voorzieningen
voldoende sterkte maken. Nieuwe
inwoners brengen indirect natuurlijk
wel werkgelegenheid teweeg in de
dienstverlenende sector.
3. De realisatie van een bedrijfsterrein
voor technologisch hoog ontwikkel
de industrie en zakelijke dienst
verlening. De reden waarom hier
voor gekozen is, is dat wordt
aangenomen dat regio's zonder
hoogwaardige en kennis-intensieve
bedrijven op den duur zullen
achterblijven in groei en derhalve in
welvaartsontwikkeling. Hoewel de
moeilijkheidsgraad voor dit project
groot is, ben ik van mening dat
niettemin een poging ondernomen
zal dienen te worden om in samen
werking met de reeds gevestigde
industrie en het hoger en weten
schappelijk onderwijs in èn buiten
Zeeland zo'n centrumvoorziening te
creëren. Het provinciaal belang is
dan uiteraard in de spin-off effekten
gelegen.
4./ De verhoging van het voorzienin-
5. genniveau. Van belang voor zowel
de bestaande als de nieuwe in
woners, het positieve effect daarvan
op het imago van onze provincie als
vestigingsfactor voor nieuwe bedrij
ven en de uitbreiding van het totaal
aan voorzieningen welke van
belang zijn voor het toeristisch
produkt Zeeland.
Twee concrete projecten worden
voorgesteld:
A. De oprichting van een museum
voor hedendaagse, aan Zeeland
gerelateerde kunst. Ons cultureel
imago is - en zal dat voorlopig ook
blijven - uiterst beperkt. Door de
vergrote belangstelling voor cul
tuuruitingen neemt de betekenis
van de cultuur ook voor andere
beleidssectoren toe. Gekozen is
voor dit project omdat het het meest
aansluit bij wat Zeeland op dit ge
bied meer dan tot nu toe te bieden
zou kunnen hebben. Voorts is van
belang dat een museum en exposi
tieruimte het gehele jaar zijn bij
drage levert aan de toeristische
seizoenverlenging. Dit in tegen
stelling tot bijv. podiumkunsten.
84