De toekomst van Zeeland „Afwachten of Aanpakken?" brug en de W.O.V., met op elke wervel de mogelijkheid van een bedrijfsterrein met zichtlokatie! Zo'n model kan niet meer dan een theoretische waarde hebben. Het suggereert nl. dat zo'n ontwikkeling, welke het open, groene en schone hart van Zeeland zou ver pesten, het onvermijdelijke gevolg zou zijn van een W.O.V. met goede aan- sluitpunten naar noord (Rotterdam) en zuid (Calais), omdat zulke bedrijfster reinen elders in het land overal ont staan. Diegenen die zich fel kanten tegen dit model beschouwen dit als een onontkoombaar noodlot dat in herent is aan een goed gekozen weg verbinding. Ik deel deze pessimistische mening niet. En ik doe dat naar mijn mening op goede gronden. Pleiten voor die goede aansluitpunten kan namelijk goed samen gaan met een conserverend beleid langs die route. Streekplannen en bestemmings plannen zonder die bedrijfsterreinen kunnen zoiets volstrekt onmogelijk maken. Het provinciebestuur kent ook in het huidige Streekplan geen enkele mogelijkheid daartoe. Een drastische verandering lijkt mij politiek in Zeeland volstrekt onhaalbaar. Waar het bij het ontwikkelen van een uitvoerbare toekomstvisie vooral om gaat is het erkennen van de waarde van de verschillende functies en deze zodanig op elkaar af te stemmen dat er sprake is van een complementariteit en niet slechts van onvermijdelijke alter natieven! Zo wordt ook in Zeeland de woonfunctie steeds meer van belang. Als vestigingsfactor van nieuwe bedrij ven, als zelfstandig keuzemotief voor hen die niet direct afhankelijk zijn van een woonplaats in de direkte werk omgeving. Wie daar beleidsmatig aandacht aan wil besteden doet dat in Zeeland niet ten koste van de aandacht voor de industriële ontwikkeling. Anders gezegd, het is niet óf industrie óf de woonfunctie die bevorderd moet worden maar èn industrie èn wonen! Ik denk dat het beeld dat ik geschetst heb duidelijk is: ontwikkel Zeeland maar behoud het goede. Weinigen zullen het daar niet mee eens zijn. Maar de vraag is: Hoe doe je dat? Hoe zet je de gewenste ontwikkelingen in gang? Gedeputeerde Staten heeft op een rijtje gezet wat daar voor nodig zou zijn. Maar zij kan dat niet alleen. Zij wil dat ook niet. Het is dan ook geen toeval dat de titel waaronder onze voorstellen zijn gepresenteerd luidt: „Zeeland aan Zet". Ik voeg daar wel aan toe „Laat het geen eindeloze reeks zetten worden". Het tijdschema voor de besluitvorming voorziet in vaststelling in september. Dan kunnen en moeten we aan de slag. Het gaat niet om een willekeurige opsomming van projecten die wel een keertje kunnen worden aangepakt. Naar mijn idee is het een aantal strategisch gekozen projecten waar van de verwezenlijking van uitermate groot belang is om de gekozen hoofd doelstelling te realiseren. Eén hoef ik natuurlijk niet toe te lichten, de aanleg van de W.O.V. kan niet ontbreken, en heeft ongetwijfeld de hoogste prioriteit. De projecten in „Zeeland aan Zet" De twaalf projecten, welke in de bro chure „Zeeland aan Zet" genoemd worden, wil ik van een korte toelichting voorzien. Hierbij zal ik de volgorde van de brochure aanhouden. 1Het tegengaan van het onnodig wegtrekken van jongeren door ver groting van het aanbod van het (beroeps)onderwijs en tegelijkertijd het aantrekken van nieuwe werk gelegenheid. Met name de wissel werking tussen onderwijs en arbeid zal verder versterkt worden. De Hogeschool Zeeland speelt daarin een belangrijke rol. Dit punt staat niet toevallig bovenaan. Zeeland gaaf ontwikkelen kan niet zonder voldoende werkgelegenheid en die moet er tenminste zijn voor onze jeugd. 2. Bevordering van de vestigings mogelijkheden voor met name de zogenaamde post-actieven (55-plussers). Er wordt gemikt op een haalbaar aantal van circa 600 per jaar. Het is van belang Zeeland naar voren te brengen als een gebied, waar het groen, rustig en veilig wonen is, waar men allerlei recreatiemogelijkheden bij de hand heeft en waar de woningmarkt ruim is. Deze aantrekkelijkheden liggen vooral in die delen van de provincie, waar de verwevenheid tussen na tuur, landschap en recreatie groot is, zoals de kuststrook en voorts in de steden. Het creëren van werkgelegenheid als basis voor een levende streek kan niet altijd d.m.v. het aantrekken van bedrijven. Het verschaffen van woonruimte kan er wel toe bijdragen het draagvlak van voorzieningen voldoende sterkte maken. Nieuwe inwoners brengen indirect natuurlijk wel werkgelegenheid teweeg in de dienstverlenende sector. 3. De realisatie van een bedrijfsterrein voor technologisch hoog ontwikkel de industrie en zakelijke dienst verlening. De reden waarom hier voor gekozen is, is dat wordt aangenomen dat regio's zonder hoogwaardige en kennis-intensieve bedrijven op den duur zullen achterblijven in groei en derhalve in welvaartsontwikkeling. Hoewel de moeilijkheidsgraad voor dit project groot is, ben ik van mening dat niettemin een poging ondernomen zal dienen te worden om in samen werking met de reeds gevestigde industrie en het hoger en weten schappelijk onderwijs in èn buiten Zeeland zo'n centrumvoorziening te creëren. Het provinciaal belang is dan uiteraard in de spin-off effekten gelegen. 4./ De verhoging van het voorzienin- 5. genniveau. Van belang voor zowel de bestaande als de nieuwe in woners, het positieve effect daarvan op het imago van onze provincie als vestigingsfactor voor nieuwe bedrij ven en de uitbreiding van het totaal aan voorzieningen welke van belang zijn voor het toeristisch produkt Zeeland. Twee concrete projecten worden voorgesteld: A. De oprichting van een museum voor hedendaagse, aan Zeeland gerelateerde kunst. Ons cultureel imago is - en zal dat voorlopig ook blijven - uiterst beperkt. Door de vergrote belangstelling voor cul tuuruitingen neemt de betekenis van de cultuur ook voor andere beleidssectoren toe. Gekozen is voor dit project omdat het het meest aansluit bij wat Zeeland op dit ge bied meer dan tot nu toe te bieden zou kunnen hebben. Voorts is van belang dat een museum en exposi tieruimte het gehele jaar zijn bij drage levert aan de toeristische seizoenverlenging. Dit in tegen stelling tot bijv. podiumkunsten. 84

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 6