De toekomst van Zeeland „Afwachten of Aanpakken
Zeelandboulevard. De Zeelandboulevard is een ruimtelijk concept; het staat niet voor een
ontwikkeling zoals langs de Belgische of Spaanse kust. Recreatie-ontwikkelingen met
allure (waar het kan) worden in de Zeelandboulevard afgewisseld met natuurgebieden en
overgangsgebieden, passend ingericht voor recreatief medegebruik. In de - ook promotio
neel als begrip te gebruiken - Zeelandboulevard wordt het geheel aaneengesmeed door
routestructuren, afzonderlijk voor auto's, fietsen, wandelen en paardrijden.
B. Daarnaast zou een Zeeuws
Sportcentrum tot stand dienen te
worden gebracht. Ook hier geldt dat
aansluiting is gezocht bij de typisch
Zeeuwse aspecten zoals de relatie
met het water. In vergelijking met
andere landelijke sportcentra zal
men zich hierdoor kunnen onder
scheiden. Uiteraard zal zo'n cen
trum zich ook moeten richten op
binnen- en buitensporten op het
land. Voorop staat dat men zich
mede zal moeten richten op groe
pen van buiten de provincie.
De sportvoorzieningen in Zeeland
zijn vanzelfsprekend op een breed
publiek afgestemd. Een sportcen
trum voor de wedstrijdsporter op
niveau is een reeds lang gekoes
terde wens. Bij de woonvoorkeuren
spreekt het betrokken (kunnen) zijn
bij de wedstrijdsport op niveau
(actief of passief) een niet geringe
rol.
6. De groei in het toerisme is primair
gericht op het verlengen van het
seizoen. De kansen hiervoor wor
den in belangrijke mate onder
steund bij de realisatie van enkele -
in de provincie verspreid liggende -
dagattracties in de educatieve sfeer.
Praktische voorbeelden zijn niet
alleen Neeltje Jans, maar ook een
Infocentrum Natuur en Landbouw
en een Maritiem Info Centrum in
Vlissingen.
7. W.O.V. Dit project acht ik genoeg
zaam bekend.
8/ Op het gebied van de wegeninfra-
9. structuur geldt met name de trans
formatie van de Dammenroute tot
een „Zeelandboulevard" en de uit
breiding van de fietspaden zowel
toeristisch als utilitair als twee
belangrijke projecten.
Onder Zeelandboulevard moet niet
verstaan worden een soort Belgisch
of Spaans kustbebouwingsplan,
maar veeleer het tegenovergestelde.
Het gaat juist om het creëren van
een fraai gesitueerde tweebaans-
weg met bijbehorende paden voor
langzaam verkeer e.d. goed voor
zien van pick-nick en parkeer
plaatsen. Met afslagen naar de toe
ristische concentratiegebieden en
zodanig gesitueerd dat de weg de
verkeersdeelnemer op een veilige
en plezierige wijze door de
Zeeuwse Delta leidt. De discussie
over een afremmend autogebruik
zal ook in Zeeland steeds meer
gevoerd gaan worden. Overschake
len op openbaar vervoer is echter
meer weggelegd voor de Randstad
dan voor Zeeland. Selectief auto
gebruik bij inwoner en toerist zal
eerder naar de fiets doen grijpen
dan naar de bus of trein, die in
Zeeland nu eenmaal niet of schaars
binnen bereik zijn, hoewel ook deze
openbare voorzieningen moeten
worden gestimuleerd."
10. Om geen onnodige confrontatie
teweeg te brengen tussen de
belangen van de natuur en die van
natuurgenieters, stellen wij voor om
te komen tot de vorming van een
korps „natuurgidsen" die tegelij
kertijd een beherende taak (w.o.
toezicht) alsmede een voorlichtende
taak vervullen. Een Nederlandse
versie van de Amerikaanse natio
nale Park „scouts" zal in en rondom
de Oosterschelde en in Saeftinge
goed werk kunnen verrichten.
Te denken valt aan een kleine
groep beroepskrachten, aangevuld
met veel vrijwilligers.
11Hoewel wij er prat op gaan een
relatief schoon milieu te hebben,
kampen wij in Zeeland eveneens
met de afvalproblematiek. Wij
stellen voor om vooruitlopend op
het Provinciaal Milieu Beleidsplan
reeds een aanvang te maken met
verwijdering van afvalstoffen door
verbranding. Die oplossing zal een
hoge financiële prioriteit dienen te
krijgen.
12. Een versterking van de in- en
externe comminicatie van de pro
vincie, alsmede van de presentatie
in Zeeland van de doelstellingen en
de gepresenteerde en alsnog te
presenteren projecten van deze
toekomstvisie is een noodzaak.
85