De toekomst van Zeeland „Afwachten of Aanpakken Zeelandboulevard. De Zeelandboulevard is een ruimtelijk concept; het staat niet voor een ontwikkeling zoals langs de Belgische of Spaanse kust. Recreatie-ontwikkelingen met allure (waar het kan) worden in de Zeelandboulevard afgewisseld met natuurgebieden en overgangsgebieden, passend ingericht voor recreatief medegebruik. In de - ook promotio neel als begrip te gebruiken - Zeelandboulevard wordt het geheel aaneengesmeed door routestructuren, afzonderlijk voor auto's, fietsen, wandelen en paardrijden. B. Daarnaast zou een Zeeuws Sportcentrum tot stand dienen te worden gebracht. Ook hier geldt dat aansluiting is gezocht bij de typisch Zeeuwse aspecten zoals de relatie met het water. In vergelijking met andere landelijke sportcentra zal men zich hierdoor kunnen onder scheiden. Uiteraard zal zo'n cen trum zich ook moeten richten op binnen- en buitensporten op het land. Voorop staat dat men zich mede zal moeten richten op groe pen van buiten de provincie. De sportvoorzieningen in Zeeland zijn vanzelfsprekend op een breed publiek afgestemd. Een sportcen trum voor de wedstrijdsporter op niveau is een reeds lang gekoes terde wens. Bij de woonvoorkeuren spreekt het betrokken (kunnen) zijn bij de wedstrijdsport op niveau (actief of passief) een niet geringe rol. 6. De groei in het toerisme is primair gericht op het verlengen van het seizoen. De kansen hiervoor wor den in belangrijke mate onder steund bij de realisatie van enkele - in de provincie verspreid liggende - dagattracties in de educatieve sfeer. Praktische voorbeelden zijn niet alleen Neeltje Jans, maar ook een Infocentrum Natuur en Landbouw en een Maritiem Info Centrum in Vlissingen. 7. W.O.V. Dit project acht ik genoeg zaam bekend. 8/ Op het gebied van de wegeninfra- 9. structuur geldt met name de trans formatie van de Dammenroute tot een „Zeelandboulevard" en de uit breiding van de fietspaden zowel toeristisch als utilitair als twee belangrijke projecten. Onder Zeelandboulevard moet niet verstaan worden een soort Belgisch of Spaans kustbebouwingsplan, maar veeleer het tegenovergestelde. Het gaat juist om het creëren van een fraai gesitueerde tweebaans- weg met bijbehorende paden voor langzaam verkeer e.d. goed voor zien van pick-nick en parkeer plaatsen. Met afslagen naar de toe ristische concentratiegebieden en zodanig gesitueerd dat de weg de verkeersdeelnemer op een veilige en plezierige wijze door de Zeeuwse Delta leidt. De discussie over een afremmend autogebruik zal ook in Zeeland steeds meer gevoerd gaan worden. Overschake len op openbaar vervoer is echter meer weggelegd voor de Randstad dan voor Zeeland. Selectief auto gebruik bij inwoner en toerist zal eerder naar de fiets doen grijpen dan naar de bus of trein, die in Zeeland nu eenmaal niet of schaars binnen bereik zijn, hoewel ook deze openbare voorzieningen moeten worden gestimuleerd." 10. Om geen onnodige confrontatie teweeg te brengen tussen de belangen van de natuur en die van natuurgenieters, stellen wij voor om te komen tot de vorming van een korps „natuurgidsen" die tegelij kertijd een beherende taak (w.o. toezicht) alsmede een voorlichtende taak vervullen. Een Nederlandse versie van de Amerikaanse natio nale Park „scouts" zal in en rondom de Oosterschelde en in Saeftinge goed werk kunnen verrichten. Te denken valt aan een kleine groep beroepskrachten, aangevuld met veel vrijwilligers. 11Hoewel wij er prat op gaan een relatief schoon milieu te hebben, kampen wij in Zeeland eveneens met de afvalproblematiek. Wij stellen voor om vooruitlopend op het Provinciaal Milieu Beleidsplan reeds een aanvang te maken met verwijdering van afvalstoffen door verbranding. Die oplossing zal een hoge financiële prioriteit dienen te krijgen. 12. Een versterking van de in- en externe comminicatie van de pro vincie, alsmede van de presentatie in Zeeland van de doelstellingen en de gepresenteerde en alsnog te presenteren projecten van deze toekomstvisie is een noodzaak. 85

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 7