De toekomst van Zeeland „Afwachten of Aanpakken
Hoogwaardig bedrijvenpark. Bij een hoogwaardig bedrijvenpark gaat het niet om een
gunstig gelegen bedrijven/industrieterrein. Opzet is een bedrijvenpark te venvezenlijken
- vanzelfsprekend met optimale vestigingsvoorwaarden - waar kansrijke technologische
activiteiten (zowel produkten als diensten) worden geïnitieerd en bevorderd.
Om succes te kunnen hebben zijn de
volgende punten van belang.
Een lobby moet vooral om bijzondere
zaken gaan. Een pleidooi voor een
alledaagse zaak gaat verloren temid
den van alle andere „alledaagse"
zaken en krijgt nauwelijks aandacht.
Een aandachttrekkende zaak daaren
tegen, wordt de moeite waard gevon
den. Dat aandacht trekken kan zowel
het uitdagende (een hoogwaardig
Neeltje Jans Plan bijv.) zijn als een
open of gesloten Oosterschelde, of een
draaiende of gesloten KMS.
De zaak waar je voor pleit, moet kun
nen rekenen op steun vanuit een
eensgezind thuisfront. Lobbyen doe je
niet alleen. Daar moeten meerdere
mensen en groeperingen aan helpen
trekken, en wel in dezelfde richting!
Aan een verdeelde mening brandt men
niet graag de vingers, het verschaft ook
een alibi om je er maar met een kluitje
in het riet van af te maken. Eens
gezindheid binnen het bestuur en een
breed maatschappelijk draagvlak
daarbuiten zijn onontbeerlijk.
De wijze waarop gelobbyt wordt, dient
gestructureerd te worden. Een goede
lobby-structuur brengt met zich mee
dat op verschillende plaatsen, maar
ook op verschillende niveaus door
verschillende groeperingen voor de
zelfde zaak wordt gepleit. Niet alleen
bij de minister, maar ook bij zijn amb
tenaren. Liefst vanaf de beleidsmede
werker die aan het oorspronkelijke stuk
zijn „ziel en zaligheid" heeft verpand
tot aan de top. Maar ook bij andere
direct of indirect betrokkenen zoals
kamerleden, vertegenwoordigers van
de vakbeweging en werkgevers. Hier
door ontstaat het beeld dat de beslisser
hetzelfde verhaal ook eens van een
ander hoort. De verschillende plaatsen
en niveaus zijn niet alleen van belang
voor het afgeven van je standpunt,
maar evenzeer voor het opdoen van
eigen informatie. Voor een bestuurder
is dat één van de belangrijkste argu
menten om zelf actief te zijn en het niet
allemaal uit te besteden aan derden of
aan ambtenaren over te laten.
Veelal gaat er een langere periode
heen tussen het moment waarop de
eerste aandacht gevraagd wordt voor
een probleem en de feitelijke beslis
sing. Mensen en omstandigheden
kunnen sterk gewijzigd zijn, maar het
na te streven belang wordt niet altijd
direct bereikt, de inspanningen moeten
ook over langere tijd kunnen worden
opgebracht, en niet bij gebrek aan een
goede structuur verloren gaan.
Het bereiken van het doel zal, in poli
tiek en bedrijfsleven gelijk, vaak neer
komen op het maken van een „deal".
Dat gaat gepaard met een ruilmiddel.
In de politiek geldt vaak dat invloed
een belangrijk onderdeel van zo'n deal
kan zijn. Het behoeft weinig betoog dat
een kleine provincie minder te ruilen
heeft, minder invloed heeft (er wonen
maar 350.000 inwoners) dan bijvoor
beeld Rotterdam. Mijn persoonlijke
ervaring is dat Zeeland als kleine,
vriendelijke en zuinige provincie toch
ook echte goodwill bezit.
Een beroep om dat kleine „broertje"
tegemoet te komen zonder het volle
pond als ruilmiddel te willen incasseren,
wil nog steeds wel eens helpen. Zelf
ervaar ik het als een uitdaging om een
zwak punt zo om te bouwen dat het
een sterk punt wordt. (Maar zoals ge
zegd dit is de persoonlijke noot die er
ongetwijfeld ook bij hoort.)
Van Schendelen noemt dit soort per
soonlijke accentueringen de „artistieke"
kant van het lobby-vak. Ik ben ervan
overtuigd dat dit een essentieel onder
deel is.
Slotopmerkingen
Wie rekening houdt met de boven
staande punten en met de eerder
genoemde lobby-inspanningen op
Zeeuws grondgebied, zal met mij tot de
conclusie komen dat Zeeland aan Zet
voldoende projecten biedt die voldoen
aan het genoemde criterium van
„aandachttrekkend". De eens
gezindheid hangt van ons allen af. Het
gezamenlijk optrekken met lobby
instrumenten als NCW-VNO secreta-
87