Het Monumenten Inventarisatie Project Het zogenaamde „Rode Dorp" in Vlissingen. 180 arbeiderswoningen in 1912 gebouwd door de Vereniging tot Verbetering van de Volkshuisvesting, de oudste woningbouwvereniging in Vlissingen. scheepsbouw in Vlissingen over. Hier had zich in 1875 de scheepswerf „De Schelde" aan het Dok gevestigd. Dit in eerste instantie kleine werfje zou de verdere toekomst van de stad en haar bevolking totaal gaan beheersen. Infrastructuren en nutsbedrijven Gedurende de tweede helft van de 19e en de eerste helft van de 20ste eeuw verbeterde de infrastructuur sterk, waardoor grote gebieden van Midden- Zeeland uit hun betrekkelijke isolatie werden verlost. Het vervoer over de wegen is lange tijd vanwege wateroverlast in de natte jaargetijden een probleem geweest. De verharding van de wegen begon in de vorige eeuw steeds meer op gang te komen. In een waterrijk gebied als Zeeland vond ook veel vervoer over water plaats. Ten behoeve hiervan verrezen langs de kust lichtbakens en vuur torens en werden haventjes aangelegd, eventueel met veersteigers. In de 19e eeuw werden verschillende kanalen, voornamelijk ter vervanging van door afdamming verloren gegane verbindingen, gegraven. Hierbij werden sluiscomplexen aangelegd. Door de aanleg van de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen (rond 1870) werd Zeeland met de andere provincies verbonden. Stations en stationscom plexen verrezen en gaven uiting aan het belang van een plaats of gebied voor goederen- en personenvervoer. Het stationscomplexje van Krabbendijke bestaat uit een gepleisterd gebouw uit 1868 met een uitbreiding van 1918 en een opslaggebouwtje in rode baksteen. Het complex is tegenwoordig niet meer in de oorspronkelijke functie in gebruik, maar toont nog goed dat dit station tot de belangrijkere van de Zeeuwse lijn heeft behoord. Met de spoorwegverbinding kon slechts een beperkt deel van Midden-Zeeland worden bereikt. Rond en na de eeuw wisseling werd een net van tramlijnen voor lokaal vervoer aangelegd. De oudste tramlijn, die in 1881 officieel van start ging, was die van Middelburg naar Vlissingen. Op Zuid-Beveland werd in 1927 de ringlijn van Goes over Hoedekenskerke en Borssele naar 's-Heer Arendskerke aangelegd. Langs de lijn werden stations gebouwd die alle van hetzelfde type waren: een stevig woonhuis met daarnaast aan de perronzijde een wachtlokaal met berging. Vlakbij elk station werd een door de plaatselijke boeren gefinan cierde weegbrug gebouwd. In de gemeente Borsele zijn nog een tiental stationsgebouwtjes aan te treffen. Aan het eind van de 19e en het begin van de 20ste eeuw kwamen de nuts bedrijven tot ontwikkeling: waterleiding, electriciteit, gas en PTT. Het voormalige post- en telegraaf kantoor in Hansweert is een fors, op vallend pand uit het einde van de vorige eeuw met Stick-Style en vakwerk details. De ontwikkeling tot bloeiende handelsplaats, die Hansweert vanwege de ligging aan het Kanaal door Zuid- Beveland doormaakte, wordt in dit pand weerspiegeld. De ervaring heeft geleerd dat juist de gebouwen van bedrijf en techniek uit de periode 1850-1945, vanwege ont wikkelingen en veranderingen in deze bedrijfstakken, in veel gevallen buiten gebruik raken en met sloop of ingrij pende verbouwing worden bedreigd. Hopelijk zullen de vele gegevens die bij de inventarisatie van Midden- Zeeland boven water zijn gekomen een stap in de richting van waardering voor ons jonger bouwkundig erfgoed vormen. 142

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 24