Boekbesprekingen Bi het woord „historisch" moeten we in dit geval niet denken aan onze grote 17e eeuwse kartografen. Het gaat hier om zeer modern aandoende kaarten die, wat onze provincie betreft, de Zeeuwse situatie tussen 1903 en 1918 markeren. Ze dateren dus uit een vrij recent verleden en wie de moeite neemt om ze te leggen naast die uit de hierboven besproken Grote Provincie Atlas kan zich aangenaam amuseren met de enorme veranderingen die binnen het verloop van bijna een eeuw in deze provincie hebben plaats gevon den. Dat kan hij ook wanneer hij hetzelfde doet met de onderhavige Foto-Atlas. Konden wij bij de Provincie Atlas nog wat bezwaren maken t.a.v. de actuali teit, deze atlas is hyperactueel, want alle opnamen dateren uit de maanden maart en mei 1989. Zelfs het uur van fotograferen is met de datum tot op de minuut vermeld. U zult wel hebben begrepen, dat het hier gaat om pro ducten van de luchtkartering, de basis van de moderne kartografie. Het hoe en waarom van deze operaties worden in een korte inleiding helder uiteen gezet en daarna volgen de resultaten in meer dan 200 pagina-grote foto's. De opnamen zijn gemaakt van onge veer 4 kilometer hoogte en werden vervolgens vergroot naar een schaal van 1:14.000. De camera werd zo goed mogelijk horizontaal gehouden, zodat de beelden zuiver vertikaal konden worden gemaakt en na de boven genoemde vergrotingscorrectie een terreinbeeld geven van 4x4 km. Het zal opvallen, dat de foto's elkaar overlappen, maar dat is nodig voor latere stereoscopische bewerking. Zinvol fotograferen is alleen doenlijk bij een niet al te lage zonnestand, als de bomen nog niet in het blad staan en geen lange schaduwen werpen, bij een onbewolkte hemel. Ons klimaat levert per jaar maar een paar dagen, die aan deze voorwaarden voldoen. Deze foto's vormen aldus een ideale ondergrond voor de normale topografische kaarten, omdat ze de ligging van wegen, kana len, vaarten, bebouwingen, kavels, bosschages enzovoorts nauwkeurig weergeven. Alles hoort er dus op te staan en in theorie is dat ook zo. In de praktijk is het echter vooral bij kleinere objecten, lang niet altijd even makkelijk te vinden. Vier kilometer is tenslotte nog een flinke hoogte. Wat ik miste op de kaarten van de Grote Provincie Atlas kom ik hier echter meteen tegen. Het Vitriteterrein is schoon en draagt al sporen van nieuwbouw; er liggen boten in de Maisbaai, de voorsteden zijn op de gewenste grootte en de Stations- brug staat als gebruikelijk open. Bij Biggekerke vind ik de „by-pass" en Souburg heeft zijn station. Vlissingen is niet zo versnipperd, in de jachthaven aan de Nieuwedijk liggen scheepjes en aan de boulevard wordt duidelijk gewerkt. Toch blijft het vaak zoeken. De foto's zijn afgedrukt in zwart-wit en het is niet eenvoudig tussen al die nuances van wit naar zwart de weg te vinden. Op plaatsen waar je goed bekend bent, gaat het nog wel, maar op minder bekend terrein raak je gauw de weg kwijt. Een „legenda" ontbreekt en ik zou ook niet weten hoe je dat in elkaar moest zetten. Er is geen enkele ge drukte aanwijzing; niets is benoemd, alleen de foto draagt de naam van het voornaamste object, dat is afgebeeld, meestal een stad of een dorp. Kleuren foto's zouden helpen, maar die oplos sing is natuurlijk erg kostbaar; met een „overlay", waarop een paar markante punten staan afgedrukt, een dorp, een weg, kom je er ook, maar met nog meer kosten. Ik heb me beholpen door de omgekeerde weg te volgen: ik heb het eindproduct, de topografische kaart, erbij gehaald om het basisproduct, de luchtfoto te leren lezen en ik moet zeg gen dat naarmate ik dat vaker heb gedaan, het lezen van de luchtfoto eenvoudiger wordt. Je bezorgt jezelf in ieder geval een paar interessante, leer zame uren. Nog een opmerking tot slot. Het ministerie van Defensie bemoeit zich blijkbaar nog altijd met luchtfoto's. Voor het maken en publiceren ervan heb je een vergunning nodig en het Ministerie kan eisen dat je bepaalde militaire objecten ontziet. Bij lucht fotografie is dat niet wel mogelijk en dus moetje, in geval van publicatie, je foto's laten zien, waarna het Ministerie kan eisen, dat je op je foto voorkomen de militaire objecten afdekt. In deze atlas vindt u dus op een aantal foto's witte vlekken. Ik zal u niet zeggen welke foto's, want dat zou u het genoe gen ontnemen zelf voor Smiley te gaan spelen. Het geheel is natuurlijk nonsens, maar het houdt in ons leger misschien een paar arbeidsplaatsen in stand. In deze tijd van hoogontwikkelde elec- tronica met spionage-satellieten en soortgelijke apparatuur blijft natuurlijk niets verborgen en een onwetende amateur, die voor een rondvluchtje van Arnemuiden opstijgt kan al aardig wat materiaal verzamelen waar Defensie niets van weet. We hebben deze grap pen al eens eerder gehad bij onze Topografische kaarten. In principe stonden die ter beschikking van ieder een, maar er waren tijden dat Defensie (toen nog Oorlog) die niet in ieders handen wenste en er een groot stempel GEHEIM opdrukte. Toen dat niet hielp bedacht men een nieuwe truc: belangrijke fortificaties, steun punten in de Hollandse Waterlinie en dergelijke werden als witte vlekken afgedrukt. Leden van buitenlandse intelligence-groepen waren zeer dank baar. Het scheelde hun een hoop werk. Tegenwoordig haalt men bij de Topo grafische Dienst dit soort grapjes niet meer uit, maar bij de Luchtkartering zijn ze kennelijk nog in zwang. B. T. 156

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 38