Boekbesprekingen Thera de Graaf, Schouwen- Duiveland met de klok mee, Middelburg 1985. ISBN: 9070174200. Prijs: f 8,50 A. F. Franken, Walcheren in het spoor van bedrijf en techniek, Middelburg z. j. ISBN: 9072146085. Prijs: f 9,50 Kees Bos, Aad de Klerk en Taeke Stol, Kijkgids Middelburg, Middelburg 1990. ISBN: 9072146123. Prijs: f 14,95 Informatie over deze uitgaven in te winnen bij: Stichting Natuur- en Recreatie informatie, Langevielesingel 24, 4335 AA Middelburg (01180-34194). Zeeland beschikt heden ten dage over een groot aantal routes die zowel de toerist als de autochtoon (en de laatste dan wellicht bij voorkeur niet in het hoogseizoen) langs mooie plekjes en bezienswaardige objecten voeren. Zo zijn er in de verschillende gebieden talrijke fiets- en wandelroutes, zorgt de ANWB voor een drietal autoroutes en zetten de steden stadswandelingen uit. Een Deltaroute behandelt in 21 etappes zelfs „geheel" Zeeland. Daarnaast zijn er dan de routes die zich op een speciaal onderwerp richten, zoals de VVV-kreken- en dijkenroute in West- Zeeuws-Vlaanderen en de VVV- molenroute op Walcheren. De Kerke- padroutes en de routes langs forten en grenspalen in Zeeuws-Vlaanderen zijn andere voorbeelden. In 1985 verrijkte Thera de Graaf dit scala aan routes met het boekje „Schouwen-Duiveland met de klok mee", waarin een tocht langs monu menten van bedrijf en techniek beschreven staat. Met behulp van deze uitgave, die tot stand kwam in samen werking met de Werkgroep Industriële Archeologie van de Zeeuwse Culturele Raad, kan de geïnteresseerde een rit over het eiland maken, waarbij speciale aandacht geschonken wordt aan „zaken die herinneren aan de ontwik keling van nijverheid en techniek". Het boekje bevat een aanzienlijk aantal foto's van de bezienswaardigheden en verder een grote hoeveelheid min of meer beknopte teksten, die uitleg geven omtrent de ontstaansgeschie denis, de latere lotgevallen en de huidige toestand van de objecten. Tussen deze teksten staan vet gedruk te en daardoor goed te onderscheiden route-aanwijzingen. Achterin is een handig uitklapkaartje aangebracht. Om een idee te geven van de inhoud: de behandelde objecten zijn bijvoor beeld een uitzichttoren, een bollen schuur, een aanlegsteiger, een vuur toren, een scheepsreparatiewerf en een later tot cichoreifabriek omge bouwde meestoot. De teksten beper ken zich gelukkig niet tot een beschrij ving van hetgeen zichtbaar is, maar geven daarnaast ook informatie over de vormen van nijverheid en techniek waar de gebouwen en voorwerpen de overblijfselen van zijn. Het is goed dat de recent opgebloeide belangstelling voor de geschiedenis van arbeid en techniek - en voor de bijbehorende monumenten - ook door dit soort routebeschrijvingen verder gestimuleerd wordt. Juist daarom ook was de hoop al geruime tijd gevestigd op meer van deze routes in het Zeeuwse. Bij de samenstelling van het boekje over Schouwen-Duiveland is exclusief uitgegaan van een autoroute, waardoor de talrijke monumenten van bedrijf en techniek in Zierikzee nau welijks aandacht hebben gekregen. „Hopelijk zal er nog eens een afzon derlijke wandeltocht voor Zierikzee verschijnen", zegt de inleiding. Dat is inderdaad te hopen, zoals ook de andere eilanden en Zeeuws-Vlaan deren hun bedrijf- en techniekroutes dienen te krijgen. Voor Walcheren is dit intussen ge beurd, met het boekje „Walcheren in het spoor van bedrijf en techniek". A. F. Franken beschrijft hierin vier verschillende routes langs objecten van „verkeer, handel en nijverheid". Deze routes zijn grotendeels bestemd voor fietsers (en eventueel automobi listen), enkele (deels) ook voor wande laars. Ook in dit boekje (al even handzaam en haast even goedkoop!) passeren weer talrijke, zeer uiteenlopende objecten de revue en het is zeker dat zelfs de geboren en getogen Walchere- naar er veel nieuws in zal kunnen ontdekken. Typografisch is wederom onderscheid gemaakt tussen de route aanwijzingen en de inhoudelijke infor matie. Te midden van de talrijke foto's zijn van enkele gebouwen ook door sneetekeningen opgenomen. Een gemis is echter het ontbreken van route kaartjes. Hierdoor is het voor de plaatselijk niet of nauwelijks bekende bezoeker moeilijk om de tocht naar eigen behoefte uit te breiden of te bekorten. Erg instructief is de inleiding, met enige algemene informatie over de geschiedenis van de infrastructuur in de vorm van spoorwegen, kanalen en tramlijnen op Walcheren. Dit boekje is een welkome aanwinst en nogmaals: het smaakt naar meer! Waar blijven de Bevelanden, Zeeuws- Vlaanderen, Tholen en Sint-Philipsland (en apart dus: Zierikzee)? De vermoedelijk nieuwste aanwinst op het gebied van de recreatieve en informatieve routes is de „Kijkgids Middelburg", een gidsje (tegelijkertijd ook in het Duits verschenen) dat de lezer naast een historische inleiding een drietal wandelingen aanbiedt, waarin alle soorten gebouwen en voor werpen aan bod komen: naast bruggen, bedrijfsgebouwen en een havenkraan dus ook onder meer openbare gebou wen, kerken en woonhuizen. Over dit gidsje ben ik iets minder enthousiast. De in vergelijking met de hierboven besproken boekjes hogere prijs is vermoedelijk voor een belangrijk deel het gevolg van het gebruik van kleurenfoto's. Deze zijn als het ware over de pagina's uitgestrooid: deels schuin geplaatst en dan vaak met één hoek van de pagina aflopend of een andere foto overlappend. Het is waarschijnlijk een poging het geheel een wat ongedwongen, speels karakter te geven en het zal menige lezer mis schien zeer bevallen. Ik houd er niet van, maar dat is natuurlijk bijzaak. Belangrijker is, welk doel de illustraties (die voor zover het foto's van huidige situaties in de binnenstad betreft niet van onderschriften zijn voorzien) dienen. Zij staan in het algemeen in de onmiddellijke nabijheid van de tekst waarop ze betrekking hebben en leve ren de gebruiker van de gids, de wandelaar, waarschijnlijk nu eens een middel tot snellere herkenning, dan weer een tot verder speuren uitnodigend zoekplaatje op. Beide effecten zijn natuurlijk welkom en dat geldt ook voor de prettige herinneringen die de foto's 157

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 39