Zeeland aan zet
nieuwe bedrijvigheid. Immers; naast de
officiële doelstelling: "het bevorderen
van de ontwikkeling van Zeeland onder
behoud en versterking van de provincie
als open, groen en schoon gebied
tussen verstedelijkte gebieden" was de
verborgen, en daarmee wellicht veel
indringende bedoeling van deze nota:
imagoverbetering. Dat laatste kan wor
den afgeleid uit de op ruime schaal
verspreide populaire versie die de
echte nota begeleidde en die qua kleur,
vormgeving en zwaarte van het papier
(en dus kosten) zijns gelijke onder
eerdere Zeeuwse nota's niet kent.
Imago
Een bibliotheek vol onderzoek naar
faktoren die van invloed zijn op in
vesteringsbeslissingen heeft niet veel
meer opgeleverd dan dat er vaak
sprake is van 'een irrationale proces
gang'. Daarin spelen vooroordelen
omtrent de aard en kenmerken van
een gebied waarin men zich kan gaan
vestigen vaak een grote rol. Het imago
van een regio is dus heel vaak mede
bepalend of zelfs doorslaggevend bij
de uiteindelijk keus voor de vestigings
plaats. De Kamer van Koophandel van
Midden- en Noord-Zeeland onder
kende deze toenemende aandacht
voor het sociaal culturele element in
besluitvorming en liet onlangs op de
plenaire vergadering voormalig
IBM-direkteur Van Waveren aan het
woord over het belang van cultuur
sponsoring voor het woon- en leef
klimaat. G. van Waveren: "Cultuur
sponsoring: een taak van de kamer
van koophandel; ja of nee" voor de
Kamer van Koophandel voor Midden-
en Noord-Zeeland op 25 november '89.
De daad bij het woord voegend heeft
de Kamer van Koophandel inmiddels
een, zei het nog bescheiden, cultuur
fonds ingesteld waaruit projekten als
het festival Nieuwe Muziek, het Vlis-
singse straatfestival en de Zeeland
September Cultuurmaand worden
gesponsord. In de Sociaal Econo
mische Consultatie Groep klagen
industriëlen als Van Heel (Hoechst) en
Braakman (M&T, voorzitter VNO Zee
land) regelmatig over problemen die zij
hebben bij het werven van top- en
middenkader voor hun Zeeuwse vesti
gingen omdat men huizenhoog aanblikt
tegen verbanning naar dit buiten
gewest.
Dow Chemical sponsort al jaren een
op hoog niveau staand jazzfestival in
Zeeuwsch Vlaanderen om het cosmo-
politische gehalte van Terneuzen op te
krikken. Kortom; ook in Zeeland wordt
de noodzaak om het beeld van een
argrarische, sobere en kaalgewaaide
provincie om te turnen duidelijk als
noodzakelijk gezien.
Bij het nadenken over de toekomst van
Zeeland lijkt daarbij niet langer het
oordeel van Zeeuwen over zichzelf
maar veeleer de kijk van buitenaf
maatgevend te gaan worden. Wat dat
betreft heeft zich in Zeeland een
cultuur ontwikkeld van het consulteren
van vooraanstaande niet of ex-
Zeeuwen. Daarbij heeft het eigen
zinnige Zeeuws Departement voor
Nijverheid en Handel in 1986 de trend
gezet met het spraakmakende congres
over de toekomst van Zeeland Zeeland
na(ar) 2000, syposium van het Zeeuws
Departement voor Nijverheid en Han
del, 26 november '86 waar ex-Zeeu-
wen Wisse "Philips" Dekker en
AMRO-topman Nelissen aan het
blauwdrukken werden gezet. Vente-
vogel ging voort op de ingeslagen weg
en bood ruimte aan een ondanks alle
wijde horizonten nauwelijks bij de
Zeeuwse maat passende visie van
Louis van Gasteren voor de aankleding
van Neeltje Jans. Om vervolgens archi-
tekt Cees Dam los te laten op het
provinciehuis. Gehuil en gedram van
de bestrijders van al dat voze grote-
stadsgeweld in de heilige abdij konden
niet voorkomen dat de Zeeuwse poli
tieke arena werd omgetoverd van een
oubollige danszaal tot een speelse
vergaderplaats 'van allure'. Het mocht
dus geen enkele verbazing meer wek
ken dat aan de illustere rij Zeeland-
'watchers' ook nog captain of industry
Wagner werd toegevoegd om de
inhoud van "Zeeland aan zet" kracht
bij te zetten. En zo ontstond een
ronkende visie op de toekomst van
Zeeland in een vorm die op geen
enkele sjieke salontafel waar dan ook
ter wereld zou misstaan. Helaas is het
daarbij lichtelijk fout gegaan.
Want Zeeland moet nu discussiëren
over een nota die in de eerste plaats
niet voor Zeeuwen lijkt bedoeld.
Eenieder die zich enigermate verdiept
in de Zeeuwse problemen weet dat
men met het aanbieden van een grab
belton vol op zich best leuke projekten
er niet komt. In dat opzicht had de nota
ook niet de pretentie mogen hebben
van een totaalopzet. En dat laatste is
wel gebeurd, getuige alleen al de on
orthodoxe wijze waarop tijdens infor-
melevoorbesprekingen 'rond de open
haard' een breed gezelschap naar zijn
mening werd gevraagd.
In de inleiding op de nota is sprake van
een sectorale benadering. Per sector
worden ideeën gelanceerd met een
hoog gehalte aan realiteitswaarde.
Koudekerke. Foto: Pieter Honhoff.
123