Zeeland aan zet nieuwe bedrijvigheid. Immers; naast de officiële doelstelling: "het bevorderen van de ontwikkeling van Zeeland onder behoud en versterking van de provincie als open, groen en schoon gebied tussen verstedelijkte gebieden" was de verborgen, en daarmee wellicht veel indringende bedoeling van deze nota: imagoverbetering. Dat laatste kan wor den afgeleid uit de op ruime schaal verspreide populaire versie die de echte nota begeleidde en die qua kleur, vormgeving en zwaarte van het papier (en dus kosten) zijns gelijke onder eerdere Zeeuwse nota's niet kent. Imago Een bibliotheek vol onderzoek naar faktoren die van invloed zijn op in vesteringsbeslissingen heeft niet veel meer opgeleverd dan dat er vaak sprake is van 'een irrationale proces gang'. Daarin spelen vooroordelen omtrent de aard en kenmerken van een gebied waarin men zich kan gaan vestigen vaak een grote rol. Het imago van een regio is dus heel vaak mede bepalend of zelfs doorslaggevend bij de uiteindelijk keus voor de vestigings plaats. De Kamer van Koophandel van Midden- en Noord-Zeeland onder kende deze toenemende aandacht voor het sociaal culturele element in besluitvorming en liet onlangs op de plenaire vergadering voormalig IBM-direkteur Van Waveren aan het woord over het belang van cultuur sponsoring voor het woon- en leef klimaat. G. van Waveren: "Cultuur sponsoring: een taak van de kamer van koophandel; ja of nee" voor de Kamer van Koophandel voor Midden- en Noord-Zeeland op 25 november '89. De daad bij het woord voegend heeft de Kamer van Koophandel inmiddels een, zei het nog bescheiden, cultuur fonds ingesteld waaruit projekten als het festival Nieuwe Muziek, het Vlis- singse straatfestival en de Zeeland September Cultuurmaand worden gesponsord. In de Sociaal Econo mische Consultatie Groep klagen industriëlen als Van Heel (Hoechst) en Braakman (M&T, voorzitter VNO Zee land) regelmatig over problemen die zij hebben bij het werven van top- en middenkader voor hun Zeeuwse vesti gingen omdat men huizenhoog aanblikt tegen verbanning naar dit buiten gewest. Dow Chemical sponsort al jaren een op hoog niveau staand jazzfestival in Zeeuwsch Vlaanderen om het cosmo- politische gehalte van Terneuzen op te krikken. Kortom; ook in Zeeland wordt de noodzaak om het beeld van een argrarische, sobere en kaalgewaaide provincie om te turnen duidelijk als noodzakelijk gezien. Bij het nadenken over de toekomst van Zeeland lijkt daarbij niet langer het oordeel van Zeeuwen over zichzelf maar veeleer de kijk van buitenaf maatgevend te gaan worden. Wat dat betreft heeft zich in Zeeland een cultuur ontwikkeld van het consulteren van vooraanstaande niet of ex- Zeeuwen. Daarbij heeft het eigen zinnige Zeeuws Departement voor Nijverheid en Handel in 1986 de trend gezet met het spraakmakende congres over de toekomst van Zeeland Zeeland na(ar) 2000, syposium van het Zeeuws Departement voor Nijverheid en Han del, 26 november '86 waar ex-Zeeu- wen Wisse "Philips" Dekker en AMRO-topman Nelissen aan het blauwdrukken werden gezet. Vente- vogel ging voort op de ingeslagen weg en bood ruimte aan een ondanks alle wijde horizonten nauwelijks bij de Zeeuwse maat passende visie van Louis van Gasteren voor de aankleding van Neeltje Jans. Om vervolgens archi- tekt Cees Dam los te laten op het provinciehuis. Gehuil en gedram van de bestrijders van al dat voze grote- stadsgeweld in de heilige abdij konden niet voorkomen dat de Zeeuwse poli tieke arena werd omgetoverd van een oubollige danszaal tot een speelse vergaderplaats 'van allure'. Het mocht dus geen enkele verbazing meer wek ken dat aan de illustere rij Zeeland- 'watchers' ook nog captain of industry Wagner werd toegevoegd om de inhoud van "Zeeland aan zet" kracht bij te zetten. En zo ontstond een ronkende visie op de toekomst van Zeeland in een vorm die op geen enkele sjieke salontafel waar dan ook ter wereld zou misstaan. Helaas is het daarbij lichtelijk fout gegaan. Want Zeeland moet nu discussiëren over een nota die in de eerste plaats niet voor Zeeuwen lijkt bedoeld. Eenieder die zich enigermate verdiept in de Zeeuwse problemen weet dat men met het aanbieden van een grab belton vol op zich best leuke projekten er niet komt. In dat opzicht had de nota ook niet de pretentie mogen hebben van een totaalopzet. En dat laatste is wel gebeurd, getuige alleen al de on orthodoxe wijze waarop tijdens infor- melevoorbesprekingen 'rond de open haard' een breed gezelschap naar zijn mening werd gevraagd. In de inleiding op de nota is sprake van een sectorale benadering. Per sector worden ideeën gelanceerd met een hoog gehalte aan realiteitswaarde. Koudekerke. Foto: Pieter Honhoff. 123

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 5