A m m m püil iVv ii"^" fi hfji N i i J 'iir'nh UJI ,TjI j i. lju 'iiM j iI'iII i -I- ftrn; 'I "in Drie Zeeuwse componisten van psalmzettingen i. W- dissertatie De privileglis studlosorum nee non scientiarum doctorum (Harderovici 1765). De jonge Ver- schuere Reynvaan huwde zijn volle nicht Maria Johanna Reijnvaan (1749- 1784); uit dit huwelijk kwamen drie dochters en een zoon voort. Reynvaan gaf reeds op jeugdige leeftijd blijk van muzikaliteit. Hij bestudeerde de werken van J.S. Bach en Johann Mattheson (1681-1794). Zijn muzikale leermeesters waren resp. de violist/ cellist Gerzony die in ZEELANDS CHRONYK-ALMANACH als een be kwaam en ervaren musicus wordt omschreven22 - en Benjamin Bouchart, Lootens' voorganger als organist van de Nieuwe Kerk en klokkenist van de abdijtoren (zie boven). Aanvankelijk was Reynvaan werkzaam als prakti serend advocaat te Middelburg - waar hem tevens de opvoeding van enkele rijke jongelingen was toevertrouwd-, vanaf 1769 in Vlissingen, waar hij tevens stadsorganist van de Grote Kerk en stadsklokkenist is geweest; voorts bekleedde hij de functies van schepen, raad, weesmeester, thesau rier, griffier en bibliothecaris van Vlis singen; in 1808 werd hij er ook nog vrederechter. Een jaar later stierf hij op 69-jarige leeftijd in deze stad: hij werd begraven op 5 mei 1809. In zijn talrijke functies en als musicus van locale faam genoot Reynvaan aanzien. In de 18de eeuw was dit overigens niet uitzonderlijk voor de plaatselijke organist. In Utrecht bijv. was Johann Philip Albrecht Fischer (ca. 1698-1778) een maatschappelijk hoog geplaatst persoon. Hij was niet alleen organist klokkenist en componist, maar ook auteur van verscheidene verhandelin gen. Hetzelfde kan overigens worden gezegd van Reynvaans tijdgenoot en collega uit Middelburg, Willem Lootens. Lootens en Reynvaan hebben elkaar persoonlijk gekend: te zamen met de organist van de Waalse kerk te Middelburg en een orgelmaker uit Gouda keurden zij het orgel van Van Os in de Vlissingse St. Jacobskerk. Ze waren echter ook vrijmetselaars broeders. Lootens behoorde tot de Midddelburgse loge; van Reynvaan kennen we naast theoretische verhan delingen en composities o.a. de Gezangen der Vrije-Metselaren (Vlissingen 1799,21808), opgedragen "aan de eerwaarde Loge L'ASTRE DE L'ORIENT en derselver waarde Leden". De auteur vraagt zijn broeders in de Opdragt:en bedek in gunst, met den Truffel der Liefde, het gebrekkige 't geen in dit werkje, mogelijk mogt aangetroffen worden". Gezegd moet worden dat deze bescheidenheid op zijn plaats is, want de dichtkunst van Reynvaan munt niet uit. De liederen, veelal in het Nederlands, soms in het Frans geschreven, zijn niet van noten schrift voorzien maar worden door een verwijzing naar een bekende melodie voorafgegaan. Het algemene onder werp van de teksten - vol symboliek - is het brengen van hulde aan de Vrij metselarij. Niet zelden zijn daarbij humoristische wendingen te vinden.23 In 1772 werd tijdens het tweede eeuw feest van Vlissingens vrijheid in de Grote kerk "een muzijkstuk" van Verschuere Reynvaan uitgevoerd. Als andere composities van zijn hand kunnen o.m. worden genoemd:24 XrtlO j. TT t^estr '-ycuis o/zz&> _z5e^ nf. -4^ QÏÏr.yjs- z/rrg, ofrè-rie£ eso Sèrzast ~tot~ 3 dpj/nmes/yA&jpZ.U.-jfd/2y <ffêèès, 6turó om/ betert, 7naZ-t<r/ zze^(~fkrar /eveyzsfnrtai) <-fabs7£/i/esi< cfié^esisrbe/i/. w 1 Willem Lootens, Voce primo, eerste deel uit het Choraal in IV Stemmen {Middelburg 1780). Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg. 175

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 17