A
m
m
m
püil
iVv ii"^" fi
hfji N i i
J 'iir'nh UJI ,TjI j
i. lju 'iiM j iI'iII i -I- ftrn; 'I "in
Drie Zeeuwse componisten van psalmzettingen
i.
W-
dissertatie De privileglis studlosorum
nee non scientiarum doctorum
(Harderovici 1765). De jonge Ver-
schuere Reynvaan huwde zijn volle
nicht Maria Johanna Reijnvaan (1749-
1784); uit dit huwelijk kwamen drie
dochters en een zoon voort.
Reynvaan gaf reeds op jeugdige leeftijd
blijk van muzikaliteit. Hij bestudeerde
de werken van J.S. Bach en Johann
Mattheson (1681-1794). Zijn muzikale
leermeesters waren resp. de violist/
cellist Gerzony die in ZEELANDS
CHRONYK-ALMANACH als een be
kwaam en ervaren musicus wordt
omschreven22 - en Benjamin Bouchart,
Lootens' voorganger als organist van
de Nieuwe Kerk en klokkenist van de
abdijtoren (zie boven). Aanvankelijk
was Reynvaan werkzaam als prakti
serend advocaat te Middelburg - waar
hem tevens de opvoeding van enkele
rijke jongelingen was toevertrouwd-,
vanaf 1769 in Vlissingen, waar hij
tevens stadsorganist van de Grote
Kerk en stadsklokkenist is geweest;
voorts bekleedde hij de functies van
schepen, raad, weesmeester, thesau
rier, griffier en bibliothecaris van Vlis
singen; in 1808 werd hij er ook nog
vrederechter. Een jaar later stierf hij op
69-jarige leeftijd in deze stad: hij werd
begraven op 5 mei 1809. In zijn talrijke
functies en als musicus van locale
faam genoot Reynvaan aanzien. In de
18de eeuw was dit overigens niet
uitzonderlijk voor de plaatselijke
organist. In Utrecht bijv. was Johann
Philip Albrecht Fischer (ca. 1698-1778)
een maatschappelijk hoog geplaatst
persoon. Hij was niet alleen organist
klokkenist en componist, maar ook
auteur van verscheidene verhandelin
gen. Hetzelfde kan overigens worden
gezegd van Reynvaans tijdgenoot en
collega uit Middelburg, Willem Lootens.
Lootens en Reynvaan hebben elkaar
persoonlijk gekend: te zamen met de
organist van de Waalse kerk te
Middelburg en een orgelmaker uit
Gouda keurden zij het orgel van Van
Os in de Vlissingse St. Jacobskerk.
Ze waren echter ook vrijmetselaars
broeders. Lootens behoorde tot de
Midddelburgse loge; van Reynvaan
kennen we naast theoretische verhan
delingen en composities o.a. de
Gezangen der Vrije-Metselaren
(Vlissingen 1799,21808), opgedragen
"aan de eerwaarde Loge L'ASTRE DE
L'ORIENT en derselver waarde Leden".
De auteur vraagt zijn broeders in de
Opdragt:en bedek in gunst, met
den Truffel der Liefde, het gebrekkige
't geen in dit werkje, mogelijk mogt
aangetroffen worden". Gezegd moet
worden dat deze bescheidenheid op
zijn plaats is, want de dichtkunst van
Reynvaan munt niet uit. De liederen,
veelal in het Nederlands, soms in het
Frans geschreven, zijn niet van noten
schrift voorzien maar worden door een
verwijzing naar een bekende melodie
voorafgegaan. Het algemene onder
werp van de teksten - vol symboliek -
is het brengen van hulde aan de Vrij
metselarij. Niet zelden zijn daarbij
humoristische wendingen te vinden.23
In 1772 werd tijdens het tweede eeuw
feest van Vlissingens vrijheid in de
Grote kerk "een muzijkstuk" van
Verschuere Reynvaan uitgevoerd. Als
andere composities van zijn hand
kunnen o.m. worden genoemd:24
XrtlO
j.
TT
t^estr '-ycuis o/zz&> _z5e^
nf.
-4^
QÏÏr.yjs- z/rrg, ofrè-rie£ eso
Sèrzast ~tot~
3
dpj/nmes/yA&jpZ.U.-jfd/2y <ffêèès, 6turó om/ betert, 7naZ-t<r/ zze^(~fkrar
/eveyzsfnrtai) <-fabs7£/i/esi< cfié^esisrbe/i/.
w 1
Willem Lootens, Voce primo, eerste deel uit het Choraal in IV Stemmen {Middelburg 1780).
Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg.
175