Drie Zeeuwse componisten van psalmzettingen Mengeldichten in gezangen, op muzijk gebracht (Middelburg 1774, 8°). 6 klaviersonates met 1 viool (op. 1 concert voor klavier met 3 violen en bas (op. 2) concert voor klavier met 2 violen of 2 dwarsfluiten (op. 3) Beurt- en Choorzang bij 's Heilands geboorte De CL Psalmen met de Lofgezangen (vóór 1789) Van groter belang dan zijn composities zijn evenwel Reynvaans muziektheo retische verhandelingen, met name de Catechismus der Muzyk (Amsterdam/ Rotterdam 1787) en het Muzijkaal Kunst-Woordenboek, behelzende, de verklaaringen, alsmede het gebruik en de kracht der Kunstwoorden, die in de Muzijk voorkomen (Middelburg 1789: A-E; Amsterdam 1795: A-M). Later verscheen nog het Muzijkaal Zakboekje (Vlissingen 1805),25 een verkorte vorm van het Kunst-Woordenboek. Met dit kunstwoordenboek heeft Reynvaan vooral in het buitenland lof geoogst. Ofschoon de uitgave van het geschrift ten gevolge van de Franse Revolutie en hoge drukkosten niet is voltooid, mag het historisch belang niet worden onderschat. De beschrijvingen getui gen van grote kennis van zaken en zijn veelal uitvoeriger dan uiteenzettingen van andere (buitenlandse) auteurs uit dezelfde periode. We hebben hier te maken met het eerste Nederlandstalige muzieklexikon; het is ook voor bepaalde gebieden uit de huidige muziekweten schap nog een bron van kennis.26 De studie werd opgedragen aan de Middelburgse mecenas mr. Daniël Radermacher (1722-1803), bewind hebber van de Oostindische compag nie, met wie Reynvaan bevriend was. Radermacher was een groot liefhebber van muziek: hij was o.a. initiator van bouw en restauratie der orgels in resp. Oostkerk en Nieuwe kerk in Middelburg; in 1795 schonk hij een orgel aan de kerk te Arnemuiden. Reynvaans composities getuigen in het algemeen niet van bijzondere muzikale inventiviteit. Als proeve van zijn kla vierkunst volgen hier enkele maten van een Siciliano in a-mineur:27 Beter gesteld is het wellicht met zijn psalmcomposities, waarmee Reynvaan ook in het buitenland lof schijnt te hebben geoogst. Het zijn lichte werken, geschreven in een stijl die vergelijkbaar is met die van Lootens' Psalmen. De werken zijn overwegend voor één stem en continuo-begeleiding geschre ven; ze zijn van zowel Nederlandse als Franse teksten voorzien. Voor ver scheidene Lofpsalmen, bijv. 117 en 134, kiest Reynvaan een meerstemmige toonzetting. Ofschoon men Reynvaan en de twee andere componisten, waaraan in dit artikel enige aandacht is besteed, als "locale grootheden" zou kunnen be schouwen, zouden zij in onze tijd - met name in Zeeland - meer aandacht mo gen krijgen dan hen tot nu toe ten deel is gevallen. Hierbij dient in het bijzonder de historische waarde van Schrijvers Psalmen en Reynvaans theoretische geschriften te worden onderstreept. Op verzoek van de redactie is een uitgebreider notenapparaat achterwege gebleven; daarom is o.a. zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het Angelsaksische systeem van litteratuurverwijzin gen. Werken waarnaar meermalen wordt verwezen zijn in het voorafgaand overzicht vermeld. 177

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 19