Drie Zeeuwse componisten van psalmzettingen
Mengeldichten in gezangen, op muzijk
gebracht (Middelburg 1774, 8°).
6 klaviersonates met 1 viool (op. 1
concert voor klavier met 3 violen en
bas (op. 2)
concert voor klavier met 2 violen of 2
dwarsfluiten (op. 3)
Beurt- en Choorzang bij 's Heilands
geboorte
De CL Psalmen met de Lofgezangen
(vóór 1789)
Van groter belang dan zijn composities
zijn evenwel Reynvaans muziektheo
retische verhandelingen, met name de
Catechismus der Muzyk (Amsterdam/
Rotterdam 1787) en het Muzijkaal
Kunst-Woordenboek, behelzende, de
verklaaringen, alsmede het gebruik en
de kracht der Kunstwoorden, die in de
Muzijk voorkomen (Middelburg 1789:
A-E; Amsterdam 1795: A-M). Later
verscheen nog het Muzijkaal Zakboekje
(Vlissingen 1805),25 een verkorte vorm
van het Kunst-Woordenboek. Met dit
kunstwoordenboek heeft Reynvaan
vooral in het buitenland lof geoogst.
Ofschoon de uitgave van het geschrift
ten gevolge van de Franse Revolutie
en hoge drukkosten niet is voltooid,
mag het historisch belang niet worden
onderschat. De beschrijvingen getui
gen van grote kennis van zaken en zijn
veelal uitvoeriger dan uiteenzettingen
van andere (buitenlandse) auteurs uit
dezelfde periode. We hebben hier te
maken met het eerste Nederlandstalige
muzieklexikon; het is ook voor bepaalde
gebieden uit de huidige muziekweten
schap nog een bron van kennis.26
De studie werd opgedragen aan de
Middelburgse mecenas mr. Daniël
Radermacher (1722-1803), bewind
hebber van de Oostindische compag
nie, met wie Reynvaan bevriend was.
Radermacher was een groot liefhebber
van muziek: hij was o.a. initiator van
bouw en restauratie der orgels in resp.
Oostkerk en Nieuwe kerk in Middelburg;
in 1795 schonk hij een orgel aan de
kerk te Arnemuiden.
Reynvaans composities getuigen in het
algemeen niet van bijzondere muzikale
inventiviteit. Als proeve van zijn kla
vierkunst volgen hier enkele maten van
een Siciliano in a-mineur:27
Beter gesteld is het wellicht met zijn
psalmcomposities, waarmee Reynvaan
ook in het buitenland lof schijnt te
hebben geoogst. Het zijn lichte werken,
geschreven in een stijl die vergelijkbaar
is met die van Lootens' Psalmen.
De werken zijn overwegend voor één
stem en continuo-begeleiding geschre
ven; ze zijn van zowel Nederlandse als
Franse teksten voorzien. Voor ver
scheidene Lofpsalmen, bijv. 117 en 134,
kiest Reynvaan een meerstemmige
toonzetting.
Ofschoon men Reynvaan en de twee
andere componisten, waaraan in dit
artikel enige aandacht is besteed, als
"locale grootheden" zou kunnen be
schouwen, zouden zij in onze tijd - met
name in Zeeland - meer aandacht mo
gen krijgen dan hen tot nu toe ten deel
is gevallen. Hierbij dient in het bijzonder
de historische waarde van Schrijvers
Psalmen en Reynvaans theoretische
geschriften te worden onderstreept.
Op verzoek van de redactie is een uitgebreider
notenapparaat achterwege gebleven; daarom is
o.a. zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het
Angelsaksische systeem van litteratuurverwijzin
gen. Werken waarnaar meermalen wordt verwezen
zijn in het voorafgaand overzicht vermeld.
177