Politiek op het eiland Tholen in de periode 1945-1971 1970 alléén in Sint Maartensdijk en Sint Annaland, waarschijnlijk omdat deze lijsten zich van een AR/CH/SGP- combinatie tot een echte SGP-lijst ont wikkelden. Slechts in Sint Annaland lijkt invloed van het recreatie-beleid aan wijsbaar. Overigens zal met name na 1970 ook immigratie het SGP-stem- mental naar beneden gehaald hebben: onder de vele forensen die zich met name in het Oosten van het eiland vestigden waren naar verhouding uiteraard weinig potentiële SGP-stem- mers. Al met al lijkt het hier om een proces te gaan waarin sprake is van een enigs zins diffuse, minder verzuilde begin situatie naar een duidelijker scheiding van richtingen volgens landelijk „model". Daarbij moet opgemerkt wor den dat een grote verdraagzaamheid tussen de verschillende politieke rich tingen op Tholen traditioneel was, maar dat tijdens raadszittingen en verkie zingscampagnes er veel méér op de onderlinge tegenstellingen gewezen werd dan in de meeste Zeeuwse gemeenten. In de raadsvergaderingen werden de principes ten toon gespreid, maar na de hamerslag van de burge meester kwam vaak de fles op tafel en vervaagden in een gezellig samenzijn de tegenstellingen. In het zwaar-ortho- doxe Thoolse milieu, zo lijkt het, vroe gen méér aspecten van het dagelijks leven om een principiële fundering dan elders, öök de politiek. Tot in de na oorlogse periode deelden zo goed als alle Tholenaars echter één en dezelfde levensstijl, zodat verdraagzaamheid de principes gemakkelijk kon overstijgen.25 Daar de afbraak van de ARP en de CHU op Tholen, één van de belang rijkste kenmerken van de zich voltrek kende scheiding der geesten, al lang voor 1940 inzette, moet de levensstijl des te meer als een ondergeschikt element in bedoelde verschuiving beschouwd worden. Of de tegenstelling tussen boeren en arbeiders er een rol in speelde, zou nog onderzocht moeten worden. Dat zij een rol speelde is waarschijnlijk. Anderzijds is er de bekende verschuiving van de Her vormde prediking op Tholen van modern of confessioneel aan het begin van de 20e eeuw tot Gereformeerde Bond en „Het Gekrookte Riet" heden ten dage. Mijns inziens kan de afbraak Molendijk, Stavenisse Zeeuws Documentatiecentrum). 191

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 33