De essentie van het leven verbeeld nacht- en uitgaansleven tussen 1860 en 1884, in tekeningen en aquarellen weergegeven - de technieken waartoe Guys zich beperkte. Portretten van vrouwen. Veel vrouwen, die de toeschouwer uitdagen. Guys' kracht wordt meteen duidelijk: het is of de toeschouwer van toen een stapje opzij heeft gedaan voor de toeschou wer van nu, ruim een eeuw later. Dezelfde oogopslag voor beiden, de hand die de ruisende rokken optilde nog nauwelijks verstild. Guys had het vermogen, met soms maar een enkele penne- of penseelstreek, het wezenlijke van een moment uit te beelden. Fille, Guys (ca. 1850/1854). Baudelaire zei van hem dat hij midden in het moderne leven ging staan en van daaruit registreerde. De snelle beweging van de grote stad, steeds aan verandering onderhevig, wist hij in fragmenten en flitsen tot een synthetisch beeld te vormen. Naast beelden 'van de zelfkant' beelden uit het mondaine leven, de vrouwen ingetogener, de kleurschakeringen genuanceerder en de vormen verfijnder. Guys heeft zich niet tot het uitgaans leven beperkt, twee van de vijf uit een particuliere collectie afkomstige werken laten dat zien: het straatleven boeide hem evenzeer. Ondanks dat blijft de tentoonstelling een vrij eenzijdig beeld geven. Guys heeft zo veel meer gemaakt! Over zijn leven gaan vele verhalen, maar details zijn er nauwelijks bekend. Constantin Guys werd in 1802 in Vlissingen geboren en stierf in 1892 in Parijs. Zijn vader was als hoofdcom missaris van de Franse marine in 1800 naar het door Napoleontisch Frankrijk bezette Vlissingen gekomen. In 1806 werd hij overgeplaatst naar Calais, vandaar verhuisde de familie omstreeks 1816 naar Parijs. Constantin Guys heeft met Byron in de Griekse vrijheids oorlog gevochten, reisde veel door Europa en schijnt korte tijd in het Franse leger te hebben gediend. Wanneer hij met tekenen is begonnen is onzeker; de eerste gedateerde tekeningen stammen uit 1838. Voor de in 1842 opgerichte Illustrated London News maakte hij tekeningen van het culturele leven in Londen en later, als politiek illustrator, van de ontwikkelingen in de Europese politiek. In 1853 was hij in het Midden-Oosten, vanaf 1854 versloeg hij de Krimoorlog. De originele tekeningen daarvan, iedere avond met acht of negen tegelijk per koerier verzonden, zijn bijna alle maal verloren gegaan. In 1860 vestigde Guys zich in Parijs, waar hij leefde van een kleine toelage van een rijke neef. Met het maken van tekeningen voor kranten en tijdschriften was hij gestopt. Als hij niet door Europa reisde, steeds met papier en potlood in zijn bagage, was hij in het volle Parijse leven te vinden, bij voorkeur 's nachts. Rijtuigen en paarden, de beau monde, bals en theatervoorstellingen, militairen, meisjes 'van lichte zeden', hun klanten. Guys tekende hen allemaal, nooit naar model, maar altijd, bij thuiskomst, naar zijn herinnering. 205

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1990 | | pagina 7