Zeeland Regionaal-historisch begrip van een ontsluiting Tabel 10: Bevolking Zeeland Schouwen-Duiveland Zeeuwsch-Vlaanderen 1966 292.267 23.163 95.707 1989 355.977 29.970 106.678 Tabel 11: Index (1966 100) Zeeland Schouwen-Duiveland Zeeuwsch-Vlaanderen 1989 122 130 111 Tabel 12: Beroepsbevolking Schouwen-Duiveland 1947 1965 1985 Landbouw en visserij 4.280 2.465 1.120 Nijverheid 1.880 1.500 3.000 Diensten 3.250 3.600 4.850 Totaal 9.410 7.565 8.970 Tabel 13: Toerisme en Recreatie Overnachtingen Zeeland Schouwen-Duiveland 1966 4,8 min. 1,35 min. 1989 15 min. 4,64 min. Tabel 14: Index (1966 100) Zeeland Schouwen-Duiveland 1989 312 344 speciaalzaken. Dit word gecompen seerd door de koopkracht van de toeristen. Minstens zo belangrijk is dat de concurrentie leidt tot verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening. Maatschappelijk betekenen de vaste verbindingen ook een kwaliteitsver betering. Door samenwerking van de ziekenhuizen in Zierikzee en Goes heeft de volksgezondheid er baat bij. Hetzelfde geldt voor de participatie in het onderwijs, de sport en het organi satie-wezen in de ruimste zin. De Westerschelde- oeververbinding (WOV) Uit economisch oogpunt ligt een door trekking naar de WOV voor de hand. Volgens het Structuurschema Verkeer en Vervoer gaat de Zeelandbrug te zijner tijd over in handen van het Rijk, waar tegenover de provincie de dammenroute overneemt. Na 2000 ligt een verdubbeling van de centrale weg in het voornemen. Rond de Ooster- schelde blijft volgens het streekplan en blijkens het voornemen daar een beschermd natuurmonument van te maken het landschap primair. Een WOV zal de Zeeuwse economie meer bij de internationale krachten velden betrekken. Door een goede toepassing van de streekplanprincipes kan dit proces worden beheerst. De tolvrijdom De Zeelandbrug zal in 1993 tolvrij zijn. Uit het voorgaande zal gebleken zijn dat in Zeeuwsch Vlaanderen terecht wordt geklaagd over discriminatie in de toltarieven, te meer daar Schouwen- Duiveland 5 vaste in- en uitgangen heeft. Bovendien wordt de brugmaatschappij door de provincie een bedrag van f 16 miljoen kwijtgescholden. Bij de verdediging van het voorstel de Zeelandbrug te bouwen heeft gedepu teerde mr. A. J. van der Weel opgemerkt: "Je moest in het plan geloven, het is een sprong in het betrekkelijke duister". Ook wees hij op het risico. Het komt mij voor dat het risico van de WOV op soortgelijke wijze moet worden gedekt. 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 15