Zeeland Regionaal-historisch begrip van een ontsluiting
Tabel 10: Bevolking
Zeeland Schouwen-Duiveland Zeeuwsch-Vlaanderen
1966 292.267
23.163
95.707
1989 355.977
29.970
106.678
Tabel 11: Index (1966 100)
Zeeland Schouwen-Duiveland Zeeuwsch-Vlaanderen
1989 122
130
111
Tabel 12: Beroepsbevolking Schouwen-Duiveland
1947 1965
1985
Landbouw en visserij
4.280 2.465
1.120
Nijverheid
1.880 1.500
3.000
Diensten
3.250 3.600
4.850
Totaal
9.410 7.565
8.970
Tabel 13: Toerisme en Recreatie
Overnachtingen
Zeeland
Schouwen-Duiveland
1966 4,8 min.
1,35 min.
1989 15 min.
4,64 min.
Tabel 14: Index (1966 100)
Zeeland
Schouwen-Duiveland
1989 312
344
speciaalzaken. Dit word gecompen
seerd door de koopkracht van de
toeristen. Minstens zo belangrijk is dat
de concurrentie leidt tot verbetering
van de kwaliteit van de dienstverlening.
Maatschappelijk betekenen de vaste
verbindingen ook een kwaliteitsver
betering. Door samenwerking van de
ziekenhuizen in Zierikzee en Goes
heeft de volksgezondheid er baat bij.
Hetzelfde geldt voor de participatie in
het onderwijs, de sport en het organi
satie-wezen in de ruimste zin.
De Westerschelde-
oeververbinding (WOV)
Uit economisch oogpunt ligt een door
trekking naar de WOV voor de hand.
Volgens het Structuurschema Verkeer
en Vervoer gaat de Zeelandbrug te
zijner tijd over in handen van het Rijk,
waar tegenover de provincie de
dammenroute overneemt. Na 2000 ligt
een verdubbeling van de centrale weg
in het voornemen. Rond de Ooster-
schelde blijft volgens het streekplan en
blijkens het voornemen daar een
beschermd natuurmonument van te
maken het landschap primair.
Een WOV zal de Zeeuwse economie
meer bij de internationale krachten
velden betrekken. Door een goede
toepassing van de streekplanprincipes
kan dit proces worden beheerst.
De tolvrijdom
De Zeelandbrug zal in 1993 tolvrij zijn.
Uit het voorgaande zal gebleken zijn
dat in Zeeuwsch Vlaanderen terecht
wordt geklaagd over discriminatie in de
toltarieven, te meer daar Schouwen-
Duiveland 5 vaste in- en uitgangen
heeft.
Bovendien wordt de brugmaatschappij
door de provincie een bedrag van
f 16 miljoen kwijtgescholden. Bij de
verdediging van het voorstel de
Zeelandbrug te bouwen heeft gedepu
teerde mr. A. J. van der Weel opgemerkt:
"Je moest in het plan geloven, het is
een sprong in het betrekkelijke duister".
Ook wees hij op het risico. Het komt mij
voor dat het risico van de WOV op
soortgelijke wijze moet worden gedekt.
9