Galerie Solotentoonstellingen Groepstentoonstellingen Van 25 januari tot en met 10 maart 1991 exposeert de Luikse kunstenaar Daniel Dutrieux Gent 1955) in de Vleeshal te Middelburg. In de bijbe horende publicatie wordt door de Belgisch cultuurfilosoof Frank VandeVeire als volgt op dit werk ingegaan. In (l'ombre)2 is er, zoals de titel suggereert, sprake van een verre gaande desobjectivering. De realiteit, de materialiteit waar het om gaat, valt samen met de schaduw, en lijkt er niet meer onder vandaan te komen. De aan kabels opgespannen, vierkante dekzeilen eisen het eerst de aandacht op, maar dan vooral om deze over de ruimte te verdelen. Ze lijken, als representanten of monsters van een oneindig mathematisch vlak, de ruimte te zijn binnengevlogen om zich in een centraal punt vast te boren. Door de scherpe hoek waarmee deze scher men over de grond hangen, creëren ze in het midden van de Vleeshal een soort niemandsland, waaronder zich een 'schaduwruimte' met scenisch karakter, die op afstand een perspec tivische illusie kan opwekken. Deze zeilen zijn geen louter formele contstructies. Ze omvatten iets, zij het dan op een deels 'conceptuele', enkel leesbare wijze, van datgene waarover zij hun schaduw werpen. Als vierkanten zijn het allegorieën van de eenheid tussen het aardse en het geestelijke, het zichtbare en het onzichtbare. De vier hoekpunten van het vierkant vormen in het Brailleschrift de letter g, voor Dutrieux de eerste letter van het woord gravité, dat gewicht, zwaarte, betekent, maar ook heel dicht bij zwaartekracht ligt: de kracht die de dingen hun gewicht en hun plaats geeft. Het concept 'gravité' is hier niet te lezen als de eidos in de zin van datgene waarin de zwaarte zich naar haar meest zuivere aanblik of gestalte toont. De zwaarte toont zich immers niet aan de blik, bezit op zichzelf geen gestalte. Vandaar dat dit 'conceptuele' zeil hier de zwaarte in haar eigen element terugbrengt door haar aan de directe visuele 'Anschauung' te ont trekken. Het donkere, onnoembare aspect van de materie treedt enkel daar in de aanwezigheid waar een scherm of een blinde letter een schaduw over haar heen werpt. De materie verschijnt als schaduw, als een eclips, een syncope in het zien. Deze eclips is geen loutere bedekking, maar een verblinding ten gevolge van een te grote nabijheid, die de blik dreigt te doorboren. Het krijt op de grond is dermate 'krijtwit' dat het zien een haast tactiele kwaliteit verkrijgt, een aanraking waarvoor het oog telkens weer vlucht naar het zachtere wit van het zeil. Ook hete pikzwarte antraciet doet de blik, die deze bodemloze zwartheid nauwelijks kan doorstaan, telkens weer het minder genadeloze zwart van het scherm opzoeken. De zeilen zijn schaduwen van schadu wen. Ze vormen de anticiperende mimesis van de nacht die over het oog valt wanneer het teveel ziet. Ze raken aan de oorsprong van de tragedie en de kunst, doordat ze de verblinding willen omzeilen door haar in scene te zetten. De conceptuele en theatrale ruimte die ze ontvouwen, schenkt de donkere, al te heldere zwaarte van de materie een zwevende lichtheid die haar dichter bij ons brengt dan elke grijpgrage blik vermag. 1984 - "l'Autre Espace" (Tournai) - "Intervalle" Chateau de Wégimont (Liège) - "Virage aux Idéés Claires de Magritte", M.AM (Liège) 1986 - Inauguration de Site "Virage (Lessines) 1987- "Lithomobiles", gal. Etienne Ficheroulle (Bxl.) 1988 - "Pierres trouées, gal Etienne Ficheroulle (Bxl.) - Musée en Plein Air du Sart Tilman (Liège) - Apollohuis, Eindhoven (NI.) 1989 - Galerie Le Bateau Ivre (Redu) - Finisterre, Amsterdam (NI.) 1991 - De Vleeshal, Middelburg (NI.) - Inauguration du Site "l'Arbre et son Ombre" (Liège) 1984 - "Tectonic'84" (Liège) - "tendances et projets", CWAC "La Chataigneraie (Flémalle) - "Transparence-Lumière", CCf Le Botanique (Bxl.) - "Art Actuel" (Chaudfontaine et Embourg) - "Surface sculpturale", Atelier 340 (Bxl.) 1985 - "Articulture", Pare de Mariemont (La Louvière) - "De l'Animal et du Végétal", Atelier 340 (Bxl.) 1986 - "Initiatief d'Amis", Vooruit (Gent) 1987 - "Clair-Obscur", Chez B. Villers (Bxl.) 1988 - Jipian Art Gallery (Knokke) 1989 - "A propos d'écriture", CAC du Luxembourg (Arlon) - Atelier Ste Anne (Bxl.) - "Fenêtres en vue" (Liège) - "Atlantique", La Chambre Blance (Québec) 1990 - "Monumental 3", Chateau Malou (Bxl.) - "Les voiliers de l'espace", gal. Le bateau Ivre (Redu) - "Transatlantique", CCCf Le Botanique (Bxl.) 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 36