Galerie
Solotentoonstellingen
Groepstentoonstellingen
Van 25 januari tot en met 10 maart
1991 exposeert de Luikse kunstenaar
Daniel Dutrieux Gent 1955) in de
Vleeshal te Middelburg. In de bijbe
horende publicatie wordt door de
Belgisch cultuurfilosoof Frank
VandeVeire als volgt op dit werk
ingegaan.
In (l'ombre)2 is er, zoals de titel
suggereert, sprake van een verre
gaande desobjectivering. De realiteit,
de materialiteit waar het om gaat, valt
samen met de schaduw, en lijkt er niet
meer onder vandaan te komen.
De aan kabels opgespannen, vierkante
dekzeilen eisen het eerst de aandacht
op, maar dan vooral om deze over de
ruimte te verdelen. Ze lijken, als
representanten of monsters van een
oneindig mathematisch vlak, de ruimte
te zijn binnengevlogen om zich in een
centraal punt vast te boren. Door de
scherpe hoek waarmee deze scher
men over de grond hangen, creëren ze
in het midden van de Vleeshal een
soort niemandsland, waaronder zich
een 'schaduwruimte' met scenisch
karakter, die op afstand een perspec
tivische illusie kan opwekken.
Deze zeilen zijn geen louter formele
contstructies. Ze omvatten iets, zij het
dan op een deels 'conceptuele', enkel
leesbare wijze, van datgene waarover
zij hun schaduw werpen. Als vierkanten
zijn het allegorieën van de eenheid
tussen het aardse en het geestelijke,
het zichtbare en het onzichtbare.
De vier hoekpunten van het vierkant
vormen in het Brailleschrift de letter g,
voor Dutrieux de eerste letter van het
woord gravité, dat gewicht, zwaarte,
betekent, maar ook heel dicht bij
zwaartekracht ligt: de kracht die de
dingen hun gewicht en hun plaats
geeft.
Het concept 'gravité' is hier niet te
lezen als de eidos in de zin van
datgene waarin de zwaarte zich naar
haar meest zuivere aanblik of gestalte
toont. De zwaarte toont zich immers
niet aan de blik, bezit op zichzelf geen
gestalte. Vandaar dat dit 'conceptuele'
zeil hier de zwaarte in haar eigen
element terugbrengt door haar aan de
directe visuele 'Anschauung' te ont
trekken. Het donkere, onnoembare
aspect van de materie treedt enkel
daar in de aanwezigheid waar een
scherm of een blinde letter een
schaduw over haar heen werpt.
De materie verschijnt als schaduw, als
een eclips, een syncope in het zien.
Deze eclips is geen loutere bedekking,
maar een verblinding ten gevolge van
een te grote nabijheid, die de blik dreigt
te doorboren. Het krijt op de grond is
dermate 'krijtwit' dat het zien een haast
tactiele kwaliteit verkrijgt, een aanraking
waarvoor het oog telkens weer vlucht
naar het zachtere wit van het zeil.
Ook hete pikzwarte antraciet doet de
blik, die deze bodemloze zwartheid
nauwelijks kan doorstaan, telkens weer
het minder genadeloze zwart van het
scherm opzoeken.
De zeilen zijn schaduwen van schadu
wen. Ze vormen de anticiperende
mimesis van de nacht die over het oog
valt wanneer het teveel ziet. Ze raken
aan de oorsprong van de tragedie en
de kunst, doordat ze de verblinding
willen omzeilen door haar in scene te
zetten. De conceptuele en theatrale
ruimte die ze ontvouwen, schenkt de
donkere, al te heldere zwaarte van de
materie een zwevende lichtheid die
haar dichter bij ons brengt dan elke
grijpgrage blik vermag.
1984 - "l'Autre Espace" (Tournai)
- "Intervalle"
Chateau de Wégimont (Liège)
- "Virage aux Idéés Claires de
Magritte", M.AM (Liège)
1986 - Inauguration de Site
"Virage (Lessines)
1987- "Lithomobiles",
gal. Etienne Ficheroulle (Bxl.)
1988 - "Pierres trouées,
gal Etienne Ficheroulle (Bxl.)
- Musée en Plein Air du Sart
Tilman (Liège)
- Apollohuis, Eindhoven (NI.)
1989 - Galerie Le Bateau Ivre (Redu)
- Finisterre, Amsterdam (NI.)
1991 - De Vleeshal, Middelburg (NI.)
- Inauguration du Site "l'Arbre et
son Ombre" (Liège)
1984 - "Tectonic'84" (Liège)
- "tendances et projets", CWAC
"La Chataigneraie (Flémalle)
- "Transparence-Lumière",
CCf Le Botanique (Bxl.)
- "Art Actuel"
(Chaudfontaine et Embourg)
- "Surface sculpturale",
Atelier 340 (Bxl.)
1985 - "Articulture", Pare de
Mariemont (La Louvière)
- "De l'Animal et du Végétal",
Atelier 340 (Bxl.)
1986 - "Initiatief d'Amis",
Vooruit (Gent)
1987 - "Clair-Obscur",
Chez B. Villers (Bxl.)
1988 - Jipian Art Gallery (Knokke)
1989 - "A propos d'écriture",
CAC du Luxembourg (Arlon)
- Atelier Ste Anne (Bxl.)
- "Fenêtres en vue" (Liège)
- "Atlantique",
La Chambre Blance (Québec)
1990 - "Monumental 3",
Chateau Malou (Bxl.)
- "Les voiliers de l'espace",
gal. Le bateau Ivre (Redu)
- "Transatlantique",
CCCf Le Botanique (Bxl.)
30