Wars van't algemeen erkende mooi overeenkomsten in stijl en opvattingen, maar voor een scala van persoonlijk heden en verschijnselen binnen een afgebakende periode". Een grote verdienste daarvan is de mogelijkheid tot vergelijking. In de catalogus bij de tentoonstelling worden leven en werk van alle 46 kunstenaars belicht en is bovendien elk getoond werk afgebeeld. De catalo gus wordt voorafgegaan door een inleiding en een vijftal essays. Zoals steeds is ook deze catalogus van uitgeverij Waanders weer prachtig verzorgd, hoewel men als bezwaar zou kunnen aanvoeren dat het boekwerk net iets te dik en qua formaat net iets te groot is: het een paar maanden geleden bij dezelfde uitgeverij verschenen Een feest van kleur (ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling van post- impressionistische werken uit particulier bezit in het Noordbrabants Museum te Den Bosch) ligt veel beter in de hand en dat is toch bijna een vereiste voor een catalogus! Hetzelfde geldt voor de beschouwingen vooraf: zeer informatief, met zorg geschreven, ten dele nieuwe feiten en nieuwe inzichten biedend, maar veel te gedetailleerd: te veel herhalingen voor de met het terrein bekende, te weinig overzicht voor de leek. Daar komt nog bij dat de bezoeker van deze tentoon stelling niet aan de andere schoonheidspaleizen van het Amsterdamse Museumplein voorbij zal hebben kunnen gaan zonder het gevoel te krijgen iets te hebben gemist: het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum presenteerden vrijwel tezelfder tijd hun collecties 19e eeuwse kunst. In het Rijksmuseum was van half maart tot eind juni 1991 Een eeuw apart - 350 negentiende-eeuwse schilderijen uit het Rijksmuseum te zien; in het Stedelijk Museum van eind maart tot eind mei 1991 Eeuw uit, eeuw in, een keuze uit de collectie 19e eeuwse en vroeg 20e eeuwse kunst. Geen catalogi bij deze twee tentoon stellingen, wél in het geheel, op de drie tentoonstellingen, zo'n 750 19e eeuwse schilderwerken. Enerzijds zeer toe te juichen: laat de beschouwer zijn eigen oordeel vellen, hoe meer vergelijkings materiaal hoe beter, anderzijds niet te verkiezen: zo'n hoeveelheid is in één keer niet te bevatten, als men al de kans krijgt alle werken door de mensenmassa's heen te aanschouwen. Rondom het Museumplein Het Museumplein als een Nederlands Musée d'Orsay. Van genre-stukken uit het begin van de 19e eeuw tot abstract werk uit de eerste jaren van de 20e eeuw. De Drucker-uitbouw van het Rijks museum, rond 1910 aan het bestaande gebouw toegevoegd om de collectie 19e eeuwse kunst te huisvesten en genoemd naar het echtpaar Drucker- Fraser dat enkele honderden werken uit de Haagse en Amsterdamse School aan het museum schonk, werd in afwachting van een renovatie tijdelijk opnieuw ingericht met in plaats van 180 zo'n 350 werken die tezamen de expositie Een eeuw apart vormden. Morgenrit langs het strand, Anton Mauve, ca. 1876, doek. Rijksmuseum Amsterdam. 107

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 29