Wars van't algemeen erkende mooi
overeenkomsten in stijl en opvattingen,
maar voor een scala van persoonlijk
heden en verschijnselen binnen een
afgebakende periode". Een grote
verdienste daarvan is de mogelijkheid
tot vergelijking.
In de catalogus bij de tentoonstelling
worden leven en werk van alle 46
kunstenaars belicht en is bovendien
elk getoond werk afgebeeld. De catalo
gus wordt voorafgegaan door een
inleiding en een vijftal essays. Zoals
steeds is ook deze catalogus van
uitgeverij Waanders weer prachtig
verzorgd, hoewel men als bezwaar zou
kunnen aanvoeren dat het boekwerk
net iets te dik en qua formaat net iets te
groot is: het een paar maanden geleden
bij dezelfde uitgeverij verschenen Een
feest van kleur (ter gelegenheid van de
gelijknamige tentoonstelling van post-
impressionistische werken uit
particulier bezit in het Noordbrabants
Museum te Den Bosch) ligt veel beter
in de hand en dat is toch bijna een
vereiste voor een catalogus! Hetzelfde
geldt voor de beschouwingen vooraf:
zeer informatief, met zorg geschreven,
ten dele nieuwe feiten en nieuwe
inzichten biedend, maar veel te
gedetailleerd: te veel herhalingen voor
de met het terrein bekende, te weinig
overzicht voor de leek. Daar komt nog
bij dat de bezoeker van deze tentoon
stelling niet aan de andere
schoonheidspaleizen van het
Amsterdamse Museumplein voorbij zal
hebben kunnen gaan zonder het
gevoel te krijgen iets te hebben gemist:
het Rijksmuseum en het Stedelijk
Museum presenteerden vrijwel tezelfder
tijd hun collecties 19e eeuwse kunst.
In het Rijksmuseum was van half maart
tot eind juni 1991 Een eeuw apart -
350 negentiende-eeuwse schilderijen
uit het Rijksmuseum te zien; in het
Stedelijk Museum van eind maart tot
eind mei 1991 Eeuw uit, eeuw in, een
keuze uit de collectie 19e eeuwse en
vroeg 20e eeuwse kunst.
Geen catalogi bij deze twee tentoon
stellingen, wél in het geheel, op de drie
tentoonstellingen, zo'n 750 19e eeuwse
schilderwerken. Enerzijds zeer toe te
juichen: laat de beschouwer zijn eigen
oordeel vellen, hoe meer vergelijkings
materiaal hoe beter, anderzijds niet te
verkiezen: zo'n hoeveelheid is in één
keer niet te bevatten, als men al de
kans krijgt alle werken door de
mensenmassa's heen te aanschouwen.
Rondom het Museumplein
Het Museumplein als een Nederlands
Musée d'Orsay. Van genre-stukken uit
het begin van de 19e eeuw tot abstract
werk uit de eerste jaren van de 20e
eeuw.
De Drucker-uitbouw van het Rijks
museum, rond 1910 aan het bestaande
gebouw toegevoegd om de collectie
19e eeuwse kunst te huisvesten en
genoemd naar het echtpaar Drucker-
Fraser dat enkele honderden werken
uit de Haagse en Amsterdamse School
aan het museum schonk, werd in
afwachting van een renovatie tijdelijk
opnieuw ingericht met in plaats van
180 zo'n 350 werken die tezamen de
expositie Een eeuw apart vormden.
Morgenrit langs het strand, Anton Mauve, ca. 1876, doek. Rijksmuseum Amsterdam.
107