Wars van't algemeen erkende mooi zoon van Bram, om in 1914 mee te doen aan de Domburgse tentoon stellingen. In het al genoemde De gezusters uit 1895 portretteerde Tholen twee zusjes van Paul. Dat Nederland 'een dorp' was, was al lang bekend. Toorops banden met de Tachtigers waren heel nauw. Niet alleen kende hij Witsen goed, ook was hij vaak te vinden in Albert Verwey's huis Villa Nova in Noordwijk aan Zee, eveneens een trekpleister voor de schrijvers, dichters, schilders en componisten rond Tachtig. Drie Tachtigers waren getrouwd met dochters van Johannes van Vloten; Frederik van Eeden met Martha, Willem Witsen met Betsy en Albert Verwey met Kitty. Veel vrienden, ook uit de kring der Tachtigers, volgden Toorop voor langere of kortere tijd naar Domburg. Ewijkshoeve is niet meer in het bezit van de Witsens en Villa Nova in Noordwijk bestaat niet meer, maar in Domburg bevindt zich nog wel Villa Loverendale, het voormalige zomerhuis van Marie Tak van Poortvliet dat ooit een imposante verzameling moderne kunst herbergde. Jacoba van Heemskerck had er een ateliertje en Mondriaan kwam er wel eens; nu is de leegstaande villa een onderdeel van het Badhotel-complex en zijn er vergaande plannen het huis te renoveren en te verbouwen tot een appartementenblok. De Domburgse schilders waren er niet vaak te vinden, zij kwamen meestal samen in het atelier van Toorop of in dat van de schilderes Mies Elout- Drabbe, beide nu in particuliere handen. Heeft het zin te dromen van museumpjes als de eerder genoemde, heeft 'gespecialiseerde' kunst in onze tijd misschien juist in gedecentrali seerde vorm een kans? Hoe het ook zij, de drie Amsterdamse musea zijn gezamenlijk onontbeerlijk als basis voor een presentatie van de Nederlandse beleving van de 19e eeuwse kunst; elders of in aparte exposities kan men haar toespitsen. Cat. De schilders van Tachtig, Nederlandse schilderkunst 1880- 1895, Uitgeverij Waanders, Zwolle, 1991f 49,50 (paperback), f 79,50 (gebonden). Windvlaag, Isaac Israëls, 1893-1895, pastel. Rijksprentenkabinet Amsterdam, bruikleen aan het Van Gogh-Museum Amsterdam. 110

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 32