Dolf Jaspers (1933-1976): De kleuren van de vrijheid van de eend. Forse strepen verf, waarvan de herfstkleuren de warme gezelligheid van het interieur suggereren, ondersteunen de beweging. Een marine uit 1974 toont de onrustige zee bij valavond. Jagende wolken en een streep rood van de ondergaande zon contrasteren én harmoniëren met het razen en het rollen van de golven. Afgezien van een kleine, bijna verloren boot in de oceaan is het schilderij zo goed als abstract en bestaat uit een lyrisch en intuïtief kleurenspel dat de hijgende emotie van de schilder weergeeft. De donkere tonen vol onmacht en verlorenheid ontbreken niet. Dolf gaat ook op reis. Hij brengt prachtige landschappen mee uit Zuid- Frankrijk en Spanje. Naast de olieverfschilderijen heeft Dolf Jaspers een groot aantal aquarellen gemaakt en met succes de grafiek beoefend, vnl. tekeningen in Oost- indische inkt, de houtsnede en de ets. In 1974 wordt een aantal van zijn etsen uitgegeven in De Bladen voor de Grafiek bij uitgeverij Orion te Brugge. Deze verzameling wordt ingeleid door Willem Enzinck. Toch gaat het hem niet goed af. Het succes blijft uit. De verkoop is ondermaats. In een vraaggesprek met de P.Z.C. op 6 december 1972 geeft hij onomwonden toe dat zijn grote tentoonstellingen in Galerij Vyncke- Van Eyck te Gent in 1970 en in het Boudewijnpark te Brugge in 1972 op dat gebied een maat voor niets zijn geweest. Op beide tentoonstellingen heeft hij telkens één schilderij verkocht. Hij besluit als volgt: "Nou, alles bij elkaar gerekend moest ik er nog op toeleggen En daarom hou ik ermee op ik verdom het langerIk ga de eerste jaren niet meer exposeren Dolf meent wat hij zegt. Van 1972 tot 1976 zal hij nauwelijks nog exposeren. Zijn oeuvre kent nog één merkwaardig hoogtepunt: een schitterende serie tekeningen die hij in 1972 maakt in een bejaardenhome. Van deze tekeningen zegt kunstcriticus Fernand Bonneure: "Spontaan en direct, met enkele rake toetsen zijn de figuren naar voren geroepen. De nadruk ligt op de uitgebluste ogen, de verwrongen handen, de ingezakte schouders en de afstandelijkheid die de leeftijd met zich meebrengt." Voelt Dolf zich verwant met deze bijna verstorven levens? Voorvoelt hij zijn eigen vroege en tragische levens einde? Zijn werk krijgt meer en meer donkere, tragische accenten, die de schoonheid en de harmonie van de natuur aantasten en ontluisteren. Vooral uit zijn vele zelfportretten blijkt hoe gekweld en verscheurd hij is. Zijn eerste huwelijk loopt op de klippen. Op 23 juni 1973 wordt de echtscheiding uitgesproken te Middelburg. Nog even lijkt het toch nog een beetje zonnig te zullen worden. Op 22 maart 1974 treedt Dolf in het huwelijk met Ans Kats. Hij voelt zich intens gelukkig maar ook deze relatie zal zijn noodlot niet kunnen bezweren. De problemen, waarin kunst en kunstenaar centraal staan, worden niet wezenlijk opgelost. Hij verliest het gevecht met zijn demon. Hij voelt zich miskend. De erkenning van zijn talent in de kunstmiddens blijft inderdaad uit. De officiële erkenning althans, want Dolf Jaspers kan bogen op een uitgebreide schare bewon deraars en vrienden, in Nederland zowel als in België en zelfs daarbuiten. Toch blijkt dit niet voldoende om hem langer met het leven te verzoenen. Wanhoop legt donkere schaduwen over zijn laatste werk. Zwaar ziek overlijdt hij te Sluiskil op 21 december 1976. In alle intimiteit wordt hij begraven op het kerkhof te IJzendijke op 23 december 1976. LITERATUUR Dolf Jaspers, schilder en graficus, Een vlaming uit Amsterdam, Assenede 1985. Uitgeverij Saga - Heusden - Destelbergen en Stichting Dolf Jaspers, 48 blz. Dolf Jaspers. Vijftien jaar later. Catalogus. Stichting Dolf Jaspers, Assenede, 1991, 48 blz. Smit S. en P. van der Velde, Kunst boven water, een verkenning van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig, Middelburg 1988, pag. 50-52. (Zeeuwse Katernen 3| Oude man (tekening). 139

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 25