STOOMTRAM GOES - BORSELE 1971-1991: twintig jaar Stoomtram Goes-Borsele overgeschakeld van stoom- op diesel- tractie en na 1956 reden er alleen nog maar brommende diesels door het Zuidbevelandse land. Nieuwe ontwikkelingen Vele jaren veranderde er weinig tot in de de jaren zestig het zwaartepunt van de haven- en industrie-activiteiten van Vlissingen steeds meer in het Sloe- gebied (Vlissingen-oost) kwam te liggen. Een nieuwe railverbinding was onontbeerlijk en zo werd op 13 sep tember 1966 de Sloelijn geopend. Deze lijn takt bij Nieuwdorp van de tramlijn af. Vanaf Nieuwdorp is een geheel nieuw spoornet aangelegd naar de verschillende industrieën in de Sloehaven. Het goederenverkeer op het andere gedeelte van de ringlijn leverde echter steeds grotere verliezen op en uiteindelijk besloot men te Utrecht de exploitatie op de ringlijn na 31 december 1971na afloop van de bietencampagne te staken. In 1974 werd de ringlijn in verband met een dijkverzwaring in twee stukken gehakt. Bij Borssele werd de lijn over een lengte van ongeveer honderd meter opgebroken. Naderhand ver dwenen meer gedeeltes en inmiddels is het gehele traject Oudelande- Nieuwdorp weggehaald. Maar, eind goed, al goed: op de westelijke tak van de voormalige ringlijn is nu een druk goederenverkeer naar Vlissingen-oost en op de oostelijke tak herleeft elke zomer het verleden, als de SGB-stoomtrams de baan opgaan. Het rollend materieel van de SGB De stichting Stoomtram Goes-Borsele beschikt over een uitgebreide collectie historische railvoertuigen. Deze verzameling bestaat uit vier stoom locomotieven, twee diesel-elektrische locomotieven, acht personenrijtuigen, afkomstig van de Nederlandse Spoorwegen en zes van de Belgische Spoorwegen, zes goederenwagens en een stoomkraan (stand juli 1991 Stoomlocomotief nr. 4 Ing. H. F. Enter vertrekt met een zware stoomtram uit Hoedekenskerke. Deze drie-assige tenderloc is in 1943 gebouwd door Davenport te Davenport, Iowa in de Verenigde Staten van Amerika. Enkele gegevens van de SGB-stoomlocomotieven: Max. Verwarmd Max. Nr. Type Gewicht* keteldruk oppervlak Vermogen snelheid 1 Bt 22.8 ton 12 kg/cm2 46 m2 320 kW 30 km/uur 2 Ct 40,6 ton 14 kg/cm2 85 m2 600 kW 40 km/uur 3 Ct 40,5 ton 12 kg/cm2 65 m2 610 kW 40 km/uur 4 Ct 47,5 ton 13 kg/cm2 74 m2 750 kW 50 km/uur B locomotief met twee gekoppelde assen C locomotief met drie gekoppelde assen t tenderlocomotief (d.w.z. dat de kolen- en watervoorraad op de locomotief zelf wordt meegenomen) dienstvaardig gewicht Overzicht van de SGB-rijtuigen, afkomstig van de Nederlandse Spoorwegen: SGB-nr. Bouwjaar Fabriek Benaming NS-nummer: Bij SGB: eerste: laatste: B 132 1923 Beijnes Bd B 7507 B 5358 1974 B 133 1927 WuMAG Cec C 8524 B 5231 1978 B 134 1928 Beijnes Cec C 8533 B 5239 1978 RB 136 1932 Beijnes mCd C 9443 971 1 008 1978 B 137 1925 Beijnes mC C 9015 971 1 010 1979 138 1930 Westwaggon AB AB7216 B 6196 1979 AB 139 1958 Beijnes AB AB7378 38 37 084 1984 D 140 1933 Allan D D 6084 95 40 007 1981 Opmerkingen bij dit schema: B 2e klasse C 3e klasse D bagage R restauratie c met closet d doorgangsrijtuig of doorloopkop e elektrisch m motorrijtuig 152

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 38