STOOMTRAM
GOES - BORSELE
1971-1991: twintig jaar Stoomtram Goes-Borsele
overgeschakeld van stoom- op diesel-
tractie en na 1956 reden er alleen nog
maar brommende diesels door het
Zuidbevelandse land.
Nieuwe ontwikkelingen
Vele jaren veranderde er weinig tot in
de de jaren zestig het zwaartepunt van
de haven- en industrie-activiteiten van
Vlissingen steeds meer in het Sloe-
gebied (Vlissingen-oost) kwam te
liggen. Een nieuwe railverbinding was
onontbeerlijk en zo werd op 13 sep
tember 1966 de Sloelijn geopend.
Deze lijn takt bij Nieuwdorp van de
tramlijn af. Vanaf Nieuwdorp is een
geheel nieuw spoornet aangelegd naar
de verschillende industrieën in de
Sloehaven. Het goederenverkeer op
het andere gedeelte van de ringlijn
leverde echter steeds grotere verliezen
op en uiteindelijk besloot men te
Utrecht de exploitatie op de ringlijn na
31 december 1971na afloop van de
bietencampagne te staken.
In 1974 werd de ringlijn in verband met
een dijkverzwaring in twee stukken
gehakt. Bij Borssele werd de lijn over
een lengte van ongeveer honderd
meter opgebroken. Naderhand ver
dwenen meer gedeeltes en inmiddels
is het gehele traject Oudelande-
Nieuwdorp weggehaald.
Maar, eind goed, al goed: op de
westelijke tak van de voormalige
ringlijn is nu een druk goederenverkeer
naar Vlissingen-oost en op de oostelijke
tak herleeft elke zomer het verleden,
als de SGB-stoomtrams de baan
opgaan.
Het rollend materieel van de SGB
De stichting Stoomtram Goes-Borsele
beschikt over een uitgebreide collectie
historische railvoertuigen. Deze
verzameling bestaat uit vier stoom
locomotieven, twee diesel-elektrische
locomotieven, acht personenrijtuigen,
afkomstig van de Nederlandse
Spoorwegen en zes van de Belgische
Spoorwegen, zes goederenwagens en
een stoomkraan (stand juli 1991
Stoomlocomotief nr. 4 Ing. H. F. Enter vertrekt met een zware stoomtram uit
Hoedekenskerke. Deze drie-assige tenderloc is in 1943 gebouwd door
Davenport te Davenport, Iowa in de Verenigde Staten van Amerika.
Enkele gegevens van de SGB-stoomlocomotieven:
Max.
Verwarmd
Max.
Nr.
Type
Gewicht*
keteldruk
oppervlak
Vermogen
snelheid
1
Bt
22.8 ton
12 kg/cm2
46 m2
320 kW
30 km/uur
2
Ct
40,6 ton
14 kg/cm2
85 m2
600 kW
40 km/uur
3
Ct
40,5 ton
12 kg/cm2
65 m2
610 kW
40 km/uur
4
Ct
47,5 ton
13 kg/cm2
74 m2
750 kW
50 km/uur
B locomotief met twee gekoppelde assen
C locomotief met drie gekoppelde assen
t tenderlocomotief (d.w.z. dat de kolen- en watervoorraad op de locomotief zelf
wordt meegenomen)
dienstvaardig gewicht
Overzicht van de SGB-rijtuigen, afkomstig van de Nederlandse Spoorwegen:
SGB-nr. Bouwjaar Fabriek Benaming NS-nummer: Bij SGB:
eerste:
laatste:
B 132
1923
Beijnes
Bd
B 7507
B 5358
1974
B 133
1927
WuMAG
Cec
C 8524
B 5231
1978
B 134
1928
Beijnes
Cec
C 8533
B 5239
1978
RB 136
1932
Beijnes
mCd
C 9443
971 1 008
1978
B 137
1925
Beijnes
mC
C 9015
971 1 010
1979
138
1930
Westwaggon AB
AB7216
B 6196
1979
AB 139
1958
Beijnes
AB
AB7378
38 37 084
1984
D 140
1933
Allan
D
D 6084
95 40 007
1981
Opmerkingen bij dit schema:
B 2e klasse
C 3e klasse
D bagage
R restauratie
c met closet
d doorgangsrijtuig of doorloopkop
e elektrisch
m motorrijtuig
152