Paul de Nooijer: Schoonheid en illusie Home sweet home "Torso 1978. Paul de Nooijer kreeg les aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven, waar hij in 1965 afstu deerde. Hij zou de reclame ingaan. Daar lag toch zijn belangstelling niet, ontdekte hij, zodat hij zich na een tijd met vrij werk ging bezighouden, waarbij hij zijn ervaring in de reclame vanzelf sprekend benutte. De filmer Frans Zwartjes, een docent van Paul de Nooijer, heeft hem in die periode aanwijsbaar beïnvloed, terwijl de Parijse foto's van Ed van der Elsken hem al eerder hadden gestimuleerd om meer fotografie te gaan doen. De films van Jacques Tati en Buster Keaton hebben door hun bijzondere kijk op de werkelijkhed De Nooijer ook wezenlijk geraakt. Verdere invloeden van 20e eeuwse collega's vind je in zijn werk niet terug. Eerder blijkt De Nooijer op ontwikkelingen vooruit te lopen. Hij enscèneerde al lang voor de mogelijkheden van polaroidfotografie te ontdekken. Hoe het ook zij, vanaf 1969 richt hij zich volledig en met succes op het vrije werk. Een imponerende reeks tentoonstellingen, bekroningen en opdrachten volgt. Sinds 1984 woont hij in een statig monumentenpand in Middelburg. Het interieur, in de stijl van de classicistische barok, vormt het Beeld uit de film "A fortified city". decor voor veel van zijn werk. Het gebruik van de ruimte waar hij woont en het samenwerken met zijn vrouw Frangoise en zijn zoon Menno zijn constanten in De Nooijers werk. Zeker in het begin van zijn loopbaan schakelt hij ook regelmatig vrienden in als model. In zwart-wit verschijnen vreemde beelden. Persiflages op de consumptie maatschappij; een reeks met een violist die zichzelf de lucht in speelt; een radio die in plaats van muziek slagroom uitbraakt. Bij het bekijken van veel van De Nooijers foto's krijg je vaak het onbehaaglijke gevoel dat je iets meemaakt wat eigenlijk niet kan, maar tocht dreigend aanwezig is. Of je voelt je niet op je gemakt omdat je terecht komt in de intimiteit van de slaapkamer van een ander, compleet met een minnares die niet de jouwe is. En nie mand lijkt zich aan de aanwezigheid van een toeschouwer te storen. Zo word je heen en weer geslingerd tussen realiteit en fantasie. 'Is dit echt of niet? Waar ben ik? Wat doe ik hier? Besta ik zelf eigenlijk wel?' Het tonen van eigenaardige situaties met erotische lading is méér dan provoceren. De foto's van De Nooijer zijn ook zoveel rijker dan platte plaatjes. Juist in het aanreiken van beelden die verder gaan dan wat je verwacht van een serieus fotograaf, kun je een oproep zien om bij het waarnemen en interpreteren van de werkelijkheid ongemakkelijke wegen niet te mijden. En in principe alles wat zich aandient op zijn waarheidsgehalte te onder zoeken. Zo gezien is De Nooijer in al zijn werk minstens zo duidelijke een Renaissance-kunstenaar als een barokartiest. 155

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 41