Paul de Nooijer: Schoonheid en illusie daarna soberder. Maar nog steeds complex. De (consumptie)maatschappij verschuift naar de achtergrond om plaats te maken voor een meer univer sele aanpak. Verwijzingen naar kunst en mythologie nemen toe. Nog steeds komt bijna al zijn werk in huis tot stand, in nauwe samenwerking met zijn vrouw Frangoise en zijn zoon Menno. Naast illusie, erotiek, beweging en tijd krijgen licht en warmte - symbolen voor leven - in de 80er jaren steeds meer nadruk. In 'Warmtebronnen" II (1986) staan Paul en zijn zoon Menno als naakte Griekse beelden naast een barokke schoorsteenmantel met stuc werk en een spiegel. Die reflecteert het beeld van een in een dun wit gewaad geklede vrouw, omgeven door een warme gloed. Ze staat op een trap met een op statief geplaatst fototoestel. In de spiegel is ook een andere foto zichtbaar. Een naakte man ligt op een haard, in de spiegel erboven is een vrouw - ook naakt - te zien. Zij klimt op een trap, maar ziet niet wat zij doet omdat er een zwarte doek over haar Warmtebronnen I", 1986. 157

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 43