Paul de Nooijer: Schoonheid en illusie
daarna soberder. Maar nog steeds
complex. De (consumptie)maatschappij
verschuift naar de achtergrond om
plaats te maken voor een meer univer
sele aanpak. Verwijzingen naar kunst
en mythologie nemen toe. Nog steeds
komt bijna al zijn werk in huis tot stand,
in nauwe samenwerking met zijn vrouw
Frangoise en zijn zoon Menno.
Naast illusie, erotiek, beweging en tijd
krijgen licht en warmte - symbolen voor
leven - in de 80er jaren steeds meer
nadruk. In 'Warmtebronnen" II (1986)
staan Paul en zijn zoon Menno als
naakte Griekse beelden naast een
barokke schoorsteenmantel met stuc
werk en een spiegel. Die reflecteert het
beeld van een in een dun wit gewaad
geklede vrouw, omgeven door een
warme gloed. Ze staat op een trap met
een op statief geplaatst fototoestel.
In de spiegel is ook een andere foto
zichtbaar. Een naakte man ligt op een
haard, in de spiegel erboven is een
vrouw - ook naakt - te zien. Zij klimt op
een trap, maar ziet niet wat zij doet
omdat er een zwarte doek over haar
Warmtebronnen I", 1986.
157