De 'Zeeland Cultuurmaand'
De 1e Zeeland Cultuurmaand
Van proef naar vast
2e Zeeland Cultuurmaand
Uit het totaal van de ingediende
projecten selecteerde een advies
commissie, bestaande uit vertegen
woordigers van de Zeeuwse Culturele
Raad, de Provinciale VVV Zeeland en
de provincie Zeeland, uiteindelijk
6 projecten. Op provinciaal niveau ging
een werkgroep aan de slag om te
zorgen voor de promotie, de publiciteit,
en de sponsoring van de Cultuurmaand.
In maart 1989 kwam het budget be
schikbaar en kon dus ook pas definitief
uitsluitsel worden gegeven aan de
verschillende subsidie-aanvragers.
Ondanks de korte voorbereidingstijd,
vijf maanden (met daarin de zomer
vakanties), werd op 1 september in
Terneuzen door de toenmalige minister
van W.V.C., de heer Brinkman, de gong
geluid voor de 1e Zeeland Cultuur
maand. De korte voorbereidingstijd had
natuurlijk alle betrokkenen parten
gespeeld, maar desondanks was een
ieder overtuigd van het succes van de
Cultuurmaand.
Er was sprake van een volwaardig
programma dat artistiek van voldoende
gehalte was om de landelijke (vak)pers
te interesseren. Onderdelen van de
Cultuurmaand zoals het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen en het Film
festival Zeeland wisten meteen een
eigen plaats en reputatie in het
landelijke circuit te veroveren.
De Manifestatie Zeeland Fotografie
toonde aan dat Zeeland een goede
voedingsbodem is voor het tonen van
historische en hedendaagse fotografie.
Een van de hoogtepunten van de
Cultuurmaand was ongetwijfeld het
concert van het Symphonie-orkest van
Moskou in Aardenburg. Ook de Zeeland
Cultuurmaand, een abstract begrip
voor de overkoepeling van al deze
evenementen, bleek landelijk publicitair
goed te scoren. Alleen de openstelling
van de Zeeuwse musea in september
1989 bleek promotioneel en publicitair
niet zo goed te werken. Wellicht werd
het als normaal gezien dat musea in
de weekenden open zijn.
Het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven
nam in 1989 nog een afwachtende
houding aan. Op de door de Provinciale
VVV Zeeland ontwikkelde verblijfs-
arrangementen was weinig respons
(als oorzaak geldt hier zeker de te korte
voorbereidings- en verspreidingstijd en
het karakter van de speciale Zeeland
Cultuurmaand-uitgave). Deze uitgave
in krantvorm verscheen twee keer (in
mei en in augustus 1989) in oplagen
van resp. 100.000 en 80.000 exem
plaren. Met name de mei-krant bevatte
te veel culturele informatie, had weinig
aandacht voor het toeristische aspect
en ging onvoldoende in op de Zeeland
Cultuurmaand als zodanig.
Ik wil nog op een aspect wijzen: de
sponsoring door het bedrijfsleven.
Te vaak wordt in Zeeland gezegd dat
maar weinig bedrijven bereid zijn
culturele activiteiten te sponsoren.
De meeste onderdelen van de Zeeland
Cultuurmaand en ook de Cultuurmaand
zelf (de opening en de promotionele en
publiciteitsactiviteiten) konden op een
goede steun vanuit het bedrijfsleven
rekenen.
Op basis van een uitgebreid evaluatie
verslag zou besloten worden of de
Zeeland Cultuurmaand een structureel
karakter zou krijgen.
In dit verslag werd ingegaan op de 1 e
Cultuurmaand, positieve en negatieve
ervaringen en werden er conclusies en
aanbevelingen gegeven. Ondanks
de kritische kanttekeningen was een
ieder ervan overtuigd dat de 1 e Zeeland
Cultuurmaand had voldaan aan de
verwachtingen, die bij een eerste keer
gesteld mochten worden.
Niettemin vond de werkgroep Zeeland
Cultuurmaand een kritische evaluatie
noodzakelijk, omdat steeds naar
verbetering dient te worden gestreefd.
Van een applausmachine wordt
niemand beter wel van opbouwende
kritiek. Provinciale Staten van Zeeland
waren overtuigd van het belang van de
Zeeland Cultuurmaand en besloten
vanaf 1990 struktureel f 300.000,- ten
behoeve van subsidiëring van culturele
activiteiten en promotie van de Cultuur
maand in de provinciale begroting op
te nemen.
Hiermede werd een goed fundament
gelegd voor de Zeeland Cultuurmaand
in 1990 en volgende jaren.
Doordat in november 1989 Provinciale
Staten al duidelijkheid hadden gegeven
over de beschikbare middelen, konden
de diverse culturele organisaties
(waaronder de Zeeuwse musea) en de
gemeenten in een vroeger stadium
projecten indienen.
Door deze tijdswinst kon aan alle
betrokkenen aanzienlijk vroeger dan in
1989 uitsluitsel worden gegeven over
hun subsidieverzoek. Ten opzichte van
1989 was er ook duidelijk sprake van
Concert van het Symphonie-orkest van Gothenburg, een van de hoogtepunten
van het 2e Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen (1990) (foto: C. Strijd).
123