De 'Zeeland Cultuurmaand' De 1e Zeeland Cultuurmaand Van proef naar vast 2e Zeeland Cultuurmaand Uit het totaal van de ingediende projecten selecteerde een advies commissie, bestaande uit vertegen woordigers van de Zeeuwse Culturele Raad, de Provinciale VVV Zeeland en de provincie Zeeland, uiteindelijk 6 projecten. Op provinciaal niveau ging een werkgroep aan de slag om te zorgen voor de promotie, de publiciteit, en de sponsoring van de Cultuurmaand. In maart 1989 kwam het budget be schikbaar en kon dus ook pas definitief uitsluitsel worden gegeven aan de verschillende subsidie-aanvragers. Ondanks de korte voorbereidingstijd, vijf maanden (met daarin de zomer vakanties), werd op 1 september in Terneuzen door de toenmalige minister van W.V.C., de heer Brinkman, de gong geluid voor de 1e Zeeland Cultuur maand. De korte voorbereidingstijd had natuurlijk alle betrokkenen parten gespeeld, maar desondanks was een ieder overtuigd van het succes van de Cultuurmaand. Er was sprake van een volwaardig programma dat artistiek van voldoende gehalte was om de landelijke (vak)pers te interesseren. Onderdelen van de Cultuurmaand zoals het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen en het Film festival Zeeland wisten meteen een eigen plaats en reputatie in het landelijke circuit te veroveren. De Manifestatie Zeeland Fotografie toonde aan dat Zeeland een goede voedingsbodem is voor het tonen van historische en hedendaagse fotografie. Een van de hoogtepunten van de Cultuurmaand was ongetwijfeld het concert van het Symphonie-orkest van Moskou in Aardenburg. Ook de Zeeland Cultuurmaand, een abstract begrip voor de overkoepeling van al deze evenementen, bleek landelijk publicitair goed te scoren. Alleen de openstelling van de Zeeuwse musea in september 1989 bleek promotioneel en publicitair niet zo goed te werken. Wellicht werd het als normaal gezien dat musea in de weekenden open zijn. Het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven nam in 1989 nog een afwachtende houding aan. Op de door de Provinciale VVV Zeeland ontwikkelde verblijfs- arrangementen was weinig respons (als oorzaak geldt hier zeker de te korte voorbereidings- en verspreidingstijd en het karakter van de speciale Zeeland Cultuurmaand-uitgave). Deze uitgave in krantvorm verscheen twee keer (in mei en in augustus 1989) in oplagen van resp. 100.000 en 80.000 exem plaren. Met name de mei-krant bevatte te veel culturele informatie, had weinig aandacht voor het toeristische aspect en ging onvoldoende in op de Zeeland Cultuurmaand als zodanig. Ik wil nog op een aspect wijzen: de sponsoring door het bedrijfsleven. Te vaak wordt in Zeeland gezegd dat maar weinig bedrijven bereid zijn culturele activiteiten te sponsoren. De meeste onderdelen van de Zeeland Cultuurmaand en ook de Cultuurmaand zelf (de opening en de promotionele en publiciteitsactiviteiten) konden op een goede steun vanuit het bedrijfsleven rekenen. Op basis van een uitgebreid evaluatie verslag zou besloten worden of de Zeeland Cultuurmaand een structureel karakter zou krijgen. In dit verslag werd ingegaan op de 1 e Cultuurmaand, positieve en negatieve ervaringen en werden er conclusies en aanbevelingen gegeven. Ondanks de kritische kanttekeningen was een ieder ervan overtuigd dat de 1 e Zeeland Cultuurmaand had voldaan aan de verwachtingen, die bij een eerste keer gesteld mochten worden. Niettemin vond de werkgroep Zeeland Cultuurmaand een kritische evaluatie noodzakelijk, omdat steeds naar verbetering dient te worden gestreefd. Van een applausmachine wordt niemand beter wel van opbouwende kritiek. Provinciale Staten van Zeeland waren overtuigd van het belang van de Zeeland Cultuurmaand en besloten vanaf 1990 struktureel f 300.000,- ten behoeve van subsidiëring van culturele activiteiten en promotie van de Cultuur maand in de provinciale begroting op te nemen. Hiermede werd een goed fundament gelegd voor de Zeeland Cultuurmaand in 1990 en volgende jaren. Doordat in november 1989 Provinciale Staten al duidelijkheid hadden gegeven over de beschikbare middelen, konden de diverse culturele organisaties (waaronder de Zeeuwse musea) en de gemeenten in een vroeger stadium projecten indienen. Door deze tijdswinst kon aan alle betrokkenen aanzienlijk vroeger dan in 1989 uitsluitsel worden gegeven over hun subsidieverzoek. Ten opzichte van 1989 was er ook duidelijk sprake van Concert van het Symphonie-orkest van Gothenburg, een van de hoogtepunten van het 2e Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen (1990) (foto: C. Strijd). 123

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 5