De 'Zeeland Cultuurmaand'
een groei want er werden niet minder
dan 31 projecten ingediend. Hiervan
werden er uiteindelijk 8 positief
beoordeeld. In een wat later stadium
werd door Gedeputeerde Staten van
Zeeland besloten de educatieve
onderdelen van enkele activiteiten
extra te stimuleren en te ondersteunen.
De in 1989 opgedane ervaringen en de
langere voorbereidingstijd zorgden
ervoor dat de organisatoren en de
werkgroep Zeeland Cultuurmaand de
zaken professioneler aan konden
pakken. Dit leidde tot een volwassener
en uitgebalanceerder programma ook
qua spreiding naar regio en tijd.
De eerste week bleef een zorgenkind
maar in de rest van de Cultuurmaand
was er sprake van een gevarieerd
aanbod. Hiervan namen de "oud
gedienden": het Festival van Zeeuwsch-
Vlaanderen en het Filmfestival Zeeland
een belangrijk deel voor hun rekening.
Nieuw waren het Uit-theaterfestival met
als thema "België", een serie tentoon
stellingen rond de Hongaarse fotografe
Eva Besnyö, een tentoonstelling over
de voorvader van de impressionisten,
Constatin Guys en een groots
Openluchtconcert in Vlissingen met
medewerking van meer dan 400 musici
en 200 koorleden.
Het feit dat met alle werkzaamheden
vroeger kon worden aangevangen had
positieve effecten op de kwaliteit van
de promotie en de benadering van de
sponsors. Het in 1989 gebruikte logo
werd vervangen door een door de
Zeeuwse beeldende kunstenares Iris
de Leeuw ontworpen logo. Dit logo was
sprekender en kwam terug in het
algemene affiche van de Maand, de
uitnodigingen voor de opening en de
slotmanifestatie en op het briefpapier
van de Zeeland Cultuurmaand.
Dit duidelijker gezicht had vooral een
(h)erkenning binnen Zeeland tot gevolg.
De PZC besteedde een aparte bijlage
aan de Cultuurmaand. Landelijk wisten
de verschillende onderdelen van de
Cultuurmaand de nodige publiciteit te
halen. Ook de Cultuurmaand zelf kwam
landelijk wat meer in het nieuws.
Op het gebied van de presentatie van
het aanbod en de verschillende
arrangementen werd ten opzichte van
1989 een belangrijke stap vooruit
gedaan. Het uitgeven van twee
afzonderlijke brochures was echter niet
zo'n gelukkige keuze. Hoewel het
programmaboekje goed verzorgd was,
had het door het gekozen formaat (A5)
onvoldoende allure. Ondanks deze
kanttekeningen konden de eerste goede
resultaten bij de verkoop van arrange
menten worden genoteerd. Tevens
bleek dat de Zeeland Cultuurmaand
stilaan een begrip in Nederland aan
het worden was.
Op het gebied van de sponsoring
werden betere resultaten geboekt dan
in 1989. De PTT-Telecom werd hoofd
sponsor van de Zeeland Cultuurmaand
en het aantal subsponsors nam verder
toe. Deze groei toont mijns inziens aan
dat het bedrijfsleven zich kan herkennen
in de formule van de Maand. De opening
van de 2e Zeeland Cultuurmaand vond
plaats in het theater van de nieuwe
elkweervoorziening Dorimare in
Domburg. In een attractief programma
met o.a. Jaap van Zweden, Ronald
Brautigam en het orkest van Tata
Mirando, verrichte de president
commissaris van de KLM, de heer De
Soet, de openingshandeling.
Nieuw in 1990 was de slotmanifestatie
die plaatsvond in Veere. Hoogtepunten
van deze manifestatie waren de 2
uitverkochte optredens van het Zeeuws
Orkest en het vuurwerk aan het einde
van de avond.
Alle betrokkenen (organisatoren,
provinciale en gemeentelijke politici,
beleidsmakers e.a.) waren van mening
Het affiche Zeeland Cultuurmaand 1990 (foto: L. de Meester).
124