De 'Zeeland Cultuurmaand' een groei want er werden niet minder dan 31 projecten ingediend. Hiervan werden er uiteindelijk 8 positief beoordeeld. In een wat later stadium werd door Gedeputeerde Staten van Zeeland besloten de educatieve onderdelen van enkele activiteiten extra te stimuleren en te ondersteunen. De in 1989 opgedane ervaringen en de langere voorbereidingstijd zorgden ervoor dat de organisatoren en de werkgroep Zeeland Cultuurmaand de zaken professioneler aan konden pakken. Dit leidde tot een volwassener en uitgebalanceerder programma ook qua spreiding naar regio en tijd. De eerste week bleef een zorgenkind maar in de rest van de Cultuurmaand was er sprake van een gevarieerd aanbod. Hiervan namen de "oud gedienden": het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen en het Filmfestival Zeeland een belangrijk deel voor hun rekening. Nieuw waren het Uit-theaterfestival met als thema "België", een serie tentoon stellingen rond de Hongaarse fotografe Eva Besnyö, een tentoonstelling over de voorvader van de impressionisten, Constatin Guys en een groots Openluchtconcert in Vlissingen met medewerking van meer dan 400 musici en 200 koorleden. Het feit dat met alle werkzaamheden vroeger kon worden aangevangen had positieve effecten op de kwaliteit van de promotie en de benadering van de sponsors. Het in 1989 gebruikte logo werd vervangen door een door de Zeeuwse beeldende kunstenares Iris de Leeuw ontworpen logo. Dit logo was sprekender en kwam terug in het algemene affiche van de Maand, de uitnodigingen voor de opening en de slotmanifestatie en op het briefpapier van de Zeeland Cultuurmaand. Dit duidelijker gezicht had vooral een (h)erkenning binnen Zeeland tot gevolg. De PZC besteedde een aparte bijlage aan de Cultuurmaand. Landelijk wisten de verschillende onderdelen van de Cultuurmaand de nodige publiciteit te halen. Ook de Cultuurmaand zelf kwam landelijk wat meer in het nieuws. Op het gebied van de presentatie van het aanbod en de verschillende arrangementen werd ten opzichte van 1989 een belangrijke stap vooruit gedaan. Het uitgeven van twee afzonderlijke brochures was echter niet zo'n gelukkige keuze. Hoewel het programmaboekje goed verzorgd was, had het door het gekozen formaat (A5) onvoldoende allure. Ondanks deze kanttekeningen konden de eerste goede resultaten bij de verkoop van arrange menten worden genoteerd. Tevens bleek dat de Zeeland Cultuurmaand stilaan een begrip in Nederland aan het worden was. Op het gebied van de sponsoring werden betere resultaten geboekt dan in 1989. De PTT-Telecom werd hoofd sponsor van de Zeeland Cultuurmaand en het aantal subsponsors nam verder toe. Deze groei toont mijns inziens aan dat het bedrijfsleven zich kan herkennen in de formule van de Maand. De opening van de 2e Zeeland Cultuurmaand vond plaats in het theater van de nieuwe elkweervoorziening Dorimare in Domburg. In een attractief programma met o.a. Jaap van Zweden, Ronald Brautigam en het orkest van Tata Mirando, verrichte de president commissaris van de KLM, de heer De Soet, de openingshandeling. Nieuw in 1990 was de slotmanifestatie die plaatsvond in Veere. Hoogtepunten van deze manifestatie waren de 2 uitverkochte optredens van het Zeeuws Orkest en het vuurwerk aan het einde van de avond. Alle betrokkenen (organisatoren, provinciale en gemeentelijke politici, beleidsmakers e.a.) waren van mening Het affiche Zeeland Cultuurmaand 1990 (foto: L. de Meester). 124

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 6