De 'Zeeland Cultuurmaand' Veere, prijkt op de agenda met als een van de hoogtepunten de uitvoering van het Requiem van Andrew Lloyd Webber. Nieuw in het programma van de Cultuurmaand is een uitgebreid cultureel-educatief cursusaanbod en een aantal speciaal ontwikkelde cultuur-arrangementen. Het totale programma (inclusief arrangementen) is dit jaar opgenomen in een fraai magazine. Op 19 juni 1991 is dit in het Stadhuis te Goes gepresenteerd en tot nu toe zijn daarop overwegend positieve reacties gekomen. Ook op het terrein van de sponsoring is het nodige te melden. De PTT-Telecom continueerde haar hoofdsponsorschap en een groot Zeeuws bedrijf, de Koninklijke Maatschappij De Schelde, werd eveneens hoofdsponsor van de Cultuurmaand. Het aantal subsponsors nam verder toe tot 16. Deze steun vanuit het bedrijfsleven in Zeeland toont aan dat men bereid is culturele activiteiten te ondersteunen mits deze kwaliteit hebben. De betrokkenheid blijkt niet alleen uit het sponsoren maar ook door het kopen van kaarten, het beleggen van speciale bijeenkomsten voor of na de activiteiten en het afnemen van Cultuurmaand-magazines. De Zeeland Cultuurmaand heeft dus duidelijk ook een economisch belang. De Cultuur maand is intussen een heel bedrijf geworden. Los van allerlei kosten zoals personeel, organisatiekosten wordt er een bedrag van ca. 1,2 miljoen gulden uitgegeven om de evenementen, de promotie en de publiciteit mogelijk te maken. Dit bedrag wordt bijeen gebracht door de gemeenten, de sponsors, de provincie, het rijk en natuurlijk ook het publiek. Het is interessant over een paar jaar de "echte" omzet door de Cultuurmaand te onderzoeken. Het programma van de 3e Zeeland Cultuurmaand zal de in Zeeland verblijvende toerist aanspreken en de aantrekkelijkheid van Zeeland vakantieland te vergroten. De slogan van de Maand is niet voor niets "De zonnigste vakantieprovincie biedt meer!". Natuurlijk is dit pakket van culturele activiteiten niet alleen bedoeld voor de toerist. Ook de cultuurminnende inwoner van Zeeland zal in september 1991 zijn of haar hart op kunnen halen. En hiermede wordt eens te meer de door het provinciaal bestuur van Zeeland beoogde meerwaarde van de afstemming tussen cultuur, recreatie en toerisme bereikt. Perspectief De werkgroep Zeeland Cultuurmaand is ervan overtuigd dat op het gebied van het cultuurtoerisme de Cultuurmaand een goede formule is maar beseft dat er nog een lange weg te gaan is. Helaas zijn nog niet alle gemeenten in Zeeland doordrongen van het belang van de Cultuurmaand. Bijvoorbeeld met het Kamermuziek festival Schouwen-Duiveland en Tholen wordt nog alleen ondersteund door Brouwershaven, Tholen en Wester- schouwen. Ook het ministerie van W.V.C. speelt tot nu toe een merk waardige rol in de subsidiëring van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Het ontbreken van een goede tentoonstellingsaccommodatie werkt belemmerend voor de uitbouw van de Cultuurmaand. Niettemin is de werkgroep van mening dat de Zeeland Cultuurmaand de aantrekkelijkheid van Zeeland als vakantieprovincie öök in het Verenigde Europa kan versterken. De werkgroep zal onderzoeken op welke wijze de Zeeland Cultuurmaand meer onder de aandacht van de Europese burgers kan worden gebracht. Daarbij wordt gedacht aan een verdere uitbreiding van het cursusaanbod en workshops bij de diverse onderdelen van de Cultuurmaand, het verschijnen van het magazine in vier talen, het opzetten van een Europees solotheaterconcours, de verbetering van de presentatie van de Cultuurmaand in binnen- en buitenland (o.a. door het vervaardigen van een professionele videoband) en een presentatie aan een selecte groep van buitenlandse vakjournalisten. De ondertekening van een van de hoofdsponsorcontracten tijdens de presentatie van het Zeeland Cultuurmaandmagazine 1991 op 19 juni jl. te Goes. V.l.n.r. mevrouw G. de Vries-Hommes, de heer ing. R. ter Heide en de heer A. C. van Bruggen (PTT-Telecom) (foto: J. Wolterbeek). 126

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 8