Hemel en hel; tien jaar tijdgeest in onderhuids Hulst Diamanda Galas. van zoveel mogelijk kapitaal. Wie wat beleven wil gaat de grens over, naar de Antwerpse of Wase discotheek, naar pakhuizen of loodsen waar de ritmecomputer keihard een medogen- loze beat uit de luidsprekers jaagt die garant staat voor urenlang bewustzijns veranderend dansen. En wie daarbij nog dieper in trance wenst te geraken, tript op de sinds drie jaar verboden feestpil ecstacy (XTC), een pepmiddel met de bijwerking dat het saamhorig en gelukzalig maakt. „De werkloosheid stijgt, de inflatie schiet omhoog, de winsten kelderen, het aantal faillissementen neemt toe, de industriële groei is nul. Maar niemand die het weten wil." Het alarmsignaal verscheen in november van dit jaar met grote letters op de cover van het opinieblad HP/De Tijd. Niemand die het weten wil! Het klinkt wat overdreven, maar het is wel een rake typering van het trendy escapisme dat heden ten dage de cultuurverschijnselen domineert. Anno 1991 in de lege podiumzaal van 't Hulster Houtenkwartier geen helse geluiden meer, maar de onschuld van charmante kinderen. Ze repeteren er zowat elke zaterdag, al drie jaar lang: zanger John Lamens (25), solo-gitarist Jan-Bart Meijers (19), basgitarist Rob Parre (26), ritme-gitariste Evelien Lambert (18) en drummer Theo de Krijger (32). In dat vijftal kwamen verschillende muzikale achtergronden en interesses samen. Hun 'dansbare popmuziek', die is voortgekomen uit een mengeling van muzieksoorten en experimenten, kan - wat hun platen maatschappij betreft - straks zo de internationale hitlijsten in. De boodschap van de Charmin' Children is dat ze geen boodschap hebben en de trend die ze introduceren is er een van trendloosheid. John Lamens: „Over tien jaar moeten je over onze muziek van nu kunnen zeggen: hé een goed nummer. En niet: typisch een jaren negentig geluid, 't Moet tijdloos zijn; goed, leuk en eerlijk. Daar gaat het om. Ik heb helemaal geen zin om ergens tegenaan te schoppen of om in zo'n opgefokt bandje te spelen dat op status uit is. Wij doen niet alsof. We willen gewoon ons publiek entertainen. Het is natuurlijk leuk dat de progressieve media ons zo goed vinden, maar dat heeft jammer genoeg wel iets elitairs. We willen niet in de intellectuele hoek worden geduwd. Ik zou willen dat de mensen die op de steigers staan met onze Charmin' Child Evelien Lambert. muziek mee gaan blèren." Charmin' Child John Lamens raapt z'n teksten 'zo van straat bijeen'. Ze gaan over alledaagse gebeurtenissen en per soonlijk getinte muizenissen. Wordt er al iets in gehekeld dan betreft het de hypocrisie. „Zoals toen ik in een Greenpeace T-shirt rondliep terwijl ik werkte bij de 'Hairspray Company." De Charmin' Children zijn de vrucht van het Zeeuws, Zeeuws-Vlaams en Hulster 'verstikkend, maar prachtig isolement'. „Het vervelende is", zegt drummer Theo de Krijger, „dat je hier van zowat alles verstoken bent. Het grote voordeel daarvan is dat je niet wordt afgeleid van wat je wilt. In de grote stad heb je bovendien al gauw dat iedereen naar een kringetje van gelijkgestemden zoekt. En daar blijf je dan vervolgens in steken. Hier is het wereldje zo klein dat allerlei mensen met uiteenlopende interesses op elkaar zijn aangewezen. Uit die confrontatie is onze muziek ontstaan. De invloeden komen overal vandaan. Het is gewoon universeel. Alleen onze aanpak, de nonchalance... Ja, die is Hulsters. Ik ben opgegroeid in Sas van Gent. En daar zeiden ze al: de Hulstenaar? Die heeft altijd zoiets over zich van 't komt wel goe." 212

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 14