Schaalvergroting om het behoud van basisscholen
Lagere school 's-Heerabtskerke 1966). Foto: C. Kotvis.
toch minstens als nevenvestiging van
een andere school. De vraag is wel
hoe blij we moeten zijn met dit soort
constructies.
Ik heb het akkoord in ieder geval
ervaren als een zeer opmerkelijke
wending in het standpunt van Wallage.
Het idee van nevenvestigingen of
lespunten zoals het door de VNG is
genoemd heeft Wallage tot dan toe
steeds ten stelligste van de hand
gewezen omdat (en ik citeer) "zij de
onevenwichtige verdeling van middelen
in het basisonderwijs in beginsel
ongemoeid laat".
Het idee is immers gebaseerd op
een bestuurlijke schaalvergroting
zonder dat scholen feitelijk samengaan.
Dat betekent volgens Wallage dat de
onnodig hoge prijs die door de
gemeenschap wordt betaald voor het
instandhouden van vele kleine scholen
ermee niet wordt verlaagd. Immers de
bekostiging van het onderwijs geschiedt
per school, en niet per schoolbestuur.
En dat is waar Wallage in de toekomst
heen wil: niet meer het bekostigen van
afzonderlijke scholen, maar het
bekostigen van besturen op basis van
het aantal leerlingen.
227