Schaalvergroting om het behoud van basisscholen Lagere school 's-Heerabtskerke 1966). Foto: C. Kotvis. toch minstens als nevenvestiging van een andere school. De vraag is wel hoe blij we moeten zijn met dit soort constructies. Ik heb het akkoord in ieder geval ervaren als een zeer opmerkelijke wending in het standpunt van Wallage. Het idee van nevenvestigingen of lespunten zoals het door de VNG is genoemd heeft Wallage tot dan toe steeds ten stelligste van de hand gewezen omdat (en ik citeer) "zij de onevenwichtige verdeling van middelen in het basisonderwijs in beginsel ongemoeid laat". Het idee is immers gebaseerd op een bestuurlijke schaalvergroting zonder dat scholen feitelijk samengaan. Dat betekent volgens Wallage dat de onnodig hoge prijs die door de gemeenschap wordt betaald voor het instandhouden van vele kleine scholen ermee niet wordt verlaagd. Immers de bekostiging van het onderwijs geschiedt per school, en niet per schoolbestuur. En dat is waar Wallage in de toekomst heen wil: niet meer het bekostigen van afzonderlijke scholen, maar het bekostigen van besturen op basis van het aantal leerlingen. 227

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 29