Schaalvergroting om het behoud van basisscholen Schaalvergroting en kwaliteit Zijn oorspronkelijke gedachte was dat bestuurlijke schaalvergroting zonder schaalvergroting van de scholen zelf financieel niets zou opleveren. Nu denkt hij daar blijkbaar anders over en zegt, om schaalvergroting van basisscholen te realiseren is het een voorwaarde dat schoolbesturen fuseren. Schoolbesturen laten fuseren dat kan alleen op vrijwillige basis, dus laten we maar flinke stimulansen uitdelen om samenwerking en fusies tussen besturen te bevorderen. In een later stadium, wanneer we veel meer dan nu te maken hebben met besturen die meerdere scholen onder zich hebben, kunnen we de algehele bekostigings systematiek herzien. De staatssecretaris heeft het nu in ieder geval voor mekaar dat er ook geaccepteerd door het onderwijsveld, enorme stimulansen liggen voor besturen om te fuseren. In Zeeland kunnen veel scholen 'gered' worden door gebruik te maken van de regeling dat een schoolbestuur een school ook onder de norm kan handhaven als volwaardige school wanneer de gemiddelde schoolgrootte van alle scholen onder dat bestuur tenminste 10/6 maal de opheffingsnorm is. Vooral voor het bijzonder onderwijs, met vaak voor een enkele school een eigen bestuur is dit een ongekende prikkel tot lijfsbehoud. En waarom ook niet, zou je zeggen. De argumenten die pleiten voor een schoolbestuur dat dichtbij de school staat en dus weinig bureaucratisch is, moeten afgewogen worden tegen de argumenten die pleiten voor de vorming van grotere, meer professioneler bestu ren. Het is echter duidelijk dat de staatssecretaris daarin zijn keus inmiddels bepaald heeft. En alhoewel de projectgroep schaalvergroting stelt dat de overheid niet bevoegd is om ten aanzien van de schaal van besturen sturend op te treden, lijkt het er in deze vorm toch aardig op. De besturen mogen kiezen met de rug tegen de muur. Het is fuseren of opheffen. Een en ander betekent dat men zeker niet achterover kan leunen met het gevoel van dat hebben we ook weer gehad, de schaalvergroting trekt aan ons voorbij en we gaan over tot de orde van de dag. Het onderwijsveld zal de komende tijd zeer alert moeten zijn op nieuwe regelingen voor bekostiging die wel eens zeer diep in de kwaliteit van het voorzieningenniveau zouden kunnen ingrijpen. Wanneer de bekostiging niet meer per school maar per schoolbestuur zal gaan verlopen krijg je de situatie dat schoolbesturen met weinig scholen die ver boven de opheffingsnorm zitten netto veel meer per leerling kunnen uitgeven dan scholen die ervoor 'kiezen' om meer maar kleinere scholen in stand te houden? Dan zouden besturen uit zichzelf wel eens kunnen besluiten tot schaal vergroting, niet omdat ze dat zo graag willen, maar omdat ze anders de kwali teit van onderwijs niet meer kunnen garanderen. LITERATUUR Blank, J.L.T., e.a.. School en schaal, SCP cahier nr. 81, Rijswijk, 1990. Gezamenlijke conclusies van de staatssecretaris van onderwijs en wetenschappen en organisaties van besturen en ouders in het basisonderwijs n.a.v. de nota toerusting en bereikbaarheid, 's-Gravenhage, 1991. Ministerie O&W, Toerusting en bereikbaarheid van basisscholen; naar een evenwichtiger verdeling van middelen in een goed gespreid basisonderwijs, SDU, 's-Gravenhage, 1991 Projectgroep schaalvergroting basisonderwijs, Schaal en kwaliteit in het basisonderwijs, 's-Gravenhage, 1990. Vaste commissie voor onderwijs van de Tweede Kamer, Verslag van de vergadering, 28 oktober, 1991. Wouw, B.A.J. van der, Kaalslag in het Zeeuwse basisonderwijs; notitie over de gevolgen van een verhoging van de schoolgrootte in het basisonderwijs naar 250 leerlingen, POSZ, Middelburg, 1990. Wouw, B.A.J. van der, Basisonderwijs in Zeeland onder vuur; notitie naar aanleiding van het beleidsstandpunt van de staatssecretaris van onderwijs en wetenschappen aangaande schaalvergroting in het basisonderwijs, POSZ, Middelburg, 1991. Wouw, B.A.J. van der, Schaalvergroting op een akkoordje: Kunnen we de balans opmaken voor Zeeland?, POSZ, Middelburg, 1991. Wouw, B.A.J. van der en F.P.J, van Gils, Basisscholen in Zeeland; Overzicht van signatuur, leerlingenaantallen en geografische spreiding, POSZ, Middelburg, 1991. 'Ravenstein Basischool' Vlissingen. Architect: Ries van den Berg. Foto: Wim Riemens. 229

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 31