"Het Zeelandgevoel" (6) Walcheren Illustratie: Louis Radstaak. het prachtige Badhotel, het enige gebouw uit die periode dat we nog rijk zijn, maar ook de rest. Van het Badhotel plus het bij behorend complex was de heer Elout directeur. Zijn zoon woont weer in Domburg. De vader was getrouwd met Mies Drabbe, zelf schilderes van grote waarde, die door de zoon nog steeds wordt gekoesterd. Zij is door Jan Toorop op de Academie van beeldende kunsten gebracht. Voor de hand liggend, want Toorop kwam dus tussen 1898 en 1923 iedere zomer in Domburg en was zeer bevriend met Mies en haar vader, de generaal Drabbe, die er samen woonden. De band tussen Mies en Jan Toorop was een heel bijzondere, ze herkenden in elkaar een talent en het huis van de Drabbe's in de Weststraat was voor Toorop een gastvrije plek. Voor Jan Toorop heeft Domburg zeer veel betekend. Hij heeft er de meeste van zijn Kruiswegstaties gemaakt voor de St. Bernulphuskerk in Oosterbeek bedoeld en daar nu aan gebracht. Hij heeft er een schat aan modellen gehad door de bewoners. Eerst keken die hem een beetje vreemd aan, hij hoorde zo weinig bij het Zeeuwse land, maar later waren ze dikke vrienden. Simon (Bram Louwerse) en Jacobus (de Westkappelaar Isaac Faasse), waren onder andere Toorop's modellen voor de Apostelen van wie hij stuk voor stuk grote koppen maakte, voornamelijk in zwart krijt, voor een breed avondmaal. Hij maakte een klein Avondmaal dat in het Franciscushuis te Amsterdam is geplaatst. Deze studies maakte hij óver-levensgroot, Toorop schaarde zichzelf ook in de rij. We hebben wel een schitterende serie van de koppen over, maar een geheel is nooit tot stand gekomen. De oude vissers leenden zich goed voor de bedoeling. Men kan van een doorgroefd gelaat een apostel maken, niet van een willekeurige toerist. Toorop liet in Domburg een tentoonstellingsgebouwtje zetten. Zijn inventieve activiteit was altijd bezig en vele collega's hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt daar te 203

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 5